در حال بارگذاری ...
  • توسعه محله همت‌آباد اصفهان با رویکرد راهبردی مردم محور

    اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان اقداماتی را در جهت کنترل و پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی انجام داده ، که این امر برنامه‌ها و پروژه‌های اجرایی کوتاه مدت و میان مدت را به خود اختصاص داده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت : پروژه بازآفرینی محله همت‌آباد اصفهان با مشارکت ۱۰۰ درصدی مردم در فاز اول بوده که طرح و برنامه این پروژه به عنوان اقدام جهادی برای توسعه درون‌زا برای اولین بار در کشور صورت پذیرفته است .

    علیرضا قاری‌قرآن با بیان اینکه بازآفرینی شهری ، فرصتی برای رونق زندگی در بخش‌های قدیمی و بافت مرکزی شهرها به شمار می‌رود ، اظهار کرد : با اجرای چنین طرحی به جای احداث شهرهای جدید و گسترش حاشیه‌نشینی ، بافت مرکزی شهر که دارای امکانات زیرساختی همچون برق ، آب و گاز است ، احیا می‌شود و مردم با بازسازی و بازآفرینی ، کیفیت ‌زندگی بهتری را پیدا می‌کنند .   

    وی افزود : اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان اقداماتی را در جهت کنترل و پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی انجام داده ، که این امر برنامه‌ها و پروژه‌های اجرایی کوتاه مدت و میان مدت را به خود اختصاص داده است .  

    مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت : پروژه همت‌آباد یکی از مهمترین پروژه‌های بازآفرینی در شهر اصفهان است ، این پروژه با مشارکت ۱۰۰ درصدی مردم (مالکان) در فاز اول قرار دارد و از خصوصیات ویژه آن کارفرمایی مالکان بوده که از طریق ایجاد شرکت تعاونی ، احیاء و نوسازی صورت گرفته ، همچنین از دیگر خصوصیات آن راه اندازی و اداره دفتر تسهیل‌گری توسط شرکت تعاونی و نهاد محلی است که برای اولین بار به عنوان اقدام جهادی برای توسعه درون‌زا در کشور صورت پذیرفته است .  

    وی به تشریح نحوه کار در پروژه بازآفرینی محله همت آباد پرداخت و گفت : مطابق با این برنامه ، عرصه تحت اختیار ساکنین در این منطقه که از محلات مصوب بافت فرسوده محسوب می‌شود به صورت گروهی تجمیع شده و به بلوک‌های ۴ تا ۵ طبقه تبدیل می‌شود .  

    قاری‌قرآن تصریح کرد : اراضی باقیمانده برای فراهم کردن خدمات شهری بکار می‌رود ، لذا افراد ساکن در این مناطق از آپارتمان‌هایی نوساز با ارزشی فزون تر از منازل قبلی برخوردار می شوند و بدون پرداخت هزینه، خدمات شهری در نزدیکی منزلشان فراهم می‌شود . احیا بافت مرکزی ، جلوگیری از حاشیه‌نشینی و افزایش کیفیت زندگی ، رهاورد بازآفرینی شهری است که پروژه همت‌آباد اصفهان الگوی ملی در این حوزه محسوب می‌شود . همچنین این پروژه با اهدافی بزرگ در زمینه خدمت به مردم ، مصداقی از تحقق عملی اقتصاد مقاومتی است . 




    مطالب مرتبط

    اجرای این طرح در استان اصفهان ، در مراحل مختلف اخذ پروانه ، فونداسیون ، اسکلت ، سقف ، سفت کاری و نازک کاری بوده و پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسند . پیشرفت فیزیکی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان اصفهان ، در شهرهای شهرضا ، مبارکه ، دولت آباد و دهاقان بیشتر است .

    |

    با افزایش تولید مسکن روستایی که در اولویت نهضت ملی مسکن قرار دارد مساله باز آفرینی شهری مورد تاکید قرار گرفته و متقاضیان خود مالکی با تشویق ، حمایت و کاهش کاغدبازی (بروکراسی های) اداری می توانند تسهیلات بهتری دریافت کنند .

    |

    تامین زمین برای ۱۷ هزار و ۶۱۹ واحد به وسعت ۲۰۶ هکتار انجام شده و شاهد کمبود ۱۳۰ هکتاری زمین جهت احداث حدود ۱۱ هزار واحد دیگر هستیم ؛ البته براساس توافق صورت گرفته با سایر دستگاه ها از جمله جهاد کشاورزی ، کمیته امداد ، سپاه ، منابع طبیعی و آبخیزداری و ... ، ۱۹۸ هکتار زمین برای طرح ...

    |

    از متقاضیان واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای بالا و زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ، تا کنون بیش از ۶۴ هزار متقاضی تایید نهایی تجمعی (دارای ۴ شرط) شدند و از این تعداد نیز برای بالغ بر ۱۸ هزار و ۷۰۰ نفر افتتاح حساب شده است .

    |

    بر این اساس دریافت کد رهگیری در سامانه خودنویس علاوه بر اینکه توسط مشاوران املاک امکان‌پذیر است ، توسط خود مردم به‌عنوان متعاملین نیز به‌صورت رایگان قابل دریافت خواهد بود .

    |

    نظرات کاربران