در حال بارگذاری ...
  • افزایش مجدد سقف وام خرید مسکن در دستور کار نیست

    متأسفانه پرداخت وام ودیعه روند کندی دارد ؛ البته نمی‌توانیم بگوییم بانک مقصر است ؛ چون این موضوع یک ارتباط دو سویه است و انطباق‌هایی که در شعب بانک‌ها با مدارک ارائه شده از سوی مردم انجام می‌دهند ، زمان بر است ؛ من امیدوار هستم این روند با همراهی خودِ مردم مقداری سرعت بگیرد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی درباره افزایش سقف وام خرید مسکن گفت : منتظریم تا قیمت‌ها فروکش کند و سپس سر فرصت در این‌باره تصمیم‌گیری کنیم .

    محمد اسلامی درباره افزایش سقف وام مسکن گفت : افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن باید در شورای پول و اعتبار مطرح و تصویب شود اما ما در وزارت راه و شهرسازی تمهیداتی را در دست اقدام داریم تا جایگزین افزایش سقف وام مسکن شده و در واقع قیمت تمام شده را مهار کنیم .

    همکاری وزارت راه و بنیاد مستضعفان برای خرید اعتباری مصالح ساختمانی

    وی افزود : دستوراتی را در این خصوص از رئیس جمهور گرفته‌ایم و فرآیند آن را پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم مثلاً آهن آلات را با نرخ مناسب‌تری بتوانیم تهیه کنیم؛  سیمان و سایر اقلام هم همینطور ؛ با آقای فتاح تفاهم کرده‌ایم تا از کارخانجات وابسته به بنیاد مستضعفان ، برخی اقلام مصالح ساختمانی را با قیمت مناسب‌تر و شرایط اعتباری تأمین کنیم که نرخ تورمی که در بخش مسکن اتفاق افتاد و فوق العاده حباب گونه و کشنده بود ، بیش از این قیمت تمام شده ساخت و ساز را متأثر نکند .

    وزیر راه و شهرسازی گفت : قصد داشتیم تا ابتدا از فضای روانی بازار عبور کنیم ؛ اوضاع و جو فروکش کند ، قیمت‌ها واقعی‌تر شود ، سپس سر فرصت تصمیمی برای این کار بگیریم . ما نگرانی مان این است که اقداماتی که خودش تورم زاست را پرهیز کنیم ؛ چون اثرات روانی اش ما را گرفتار می‌کند ؛ فعلاً برنامه مان این است که کار را بیشتر و پرحجم تر پیش ببریم . به دنبال آن هستیم تا آسیب پذیری هایمان را از تورم‌های هیجانی غیر عادی بتوانیم کاهش دهیم .

    تعداد ثبت‌نام کنندگان وام ودیعه ۶۰۰ هزار نفر/تعداد دریافت‌کنندگان ۶۰ هزار نفر

    وی درباره وام ودیعه مسکن نیز تصریح کرد : بار دیگر در مهر ماه امکان ثبت نام مجدد وام ودیعه مسکن را در سامانه مربوطه باز کردیم که در این مدت ، حدود ۲۰۰ هزار نفر دیگر ثبت نام کردند ؛ باید ثبت نام کنندگان را غربالگری کنیم تا ببینیم تعداد واجدان شرایط چند نفر هستند . سپس آنها را به ۴۳۰ هزار نفر قبلی اضافه می‌کنیم . برآورد ما صحیح بود ؛ فکر می‌کردیم ۶۰۰ هزار متقاضی بیشتر نخواهیم داشت ؛ الان در همین کانال در حرکت هستیم .

    وی تأکید کرد : تا کنون ۱۸۰ هزار پرونده وام ودیعه در بانک‌های عامل تشکیل شده است . نکته مهم این است که وقتی مردم پرونده را تشکیل می‌دهند ، بتوانند پرونده را کامل و وام را دریافت کنند .

    اسلامی با بیان اینکه حدود ۶۰ هزار نفر وام ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند ، خاطرنشان کرد : متأسفانه پرداخت وام ودیعه روند کندی دارد ؛ البته نمی‌توانیم بگوییم بانک مقصر است ؛ چون این موضوع یک ارتباط دو سویه است و انطباق‌هایی که در شعب بانک‌ها با مدارک ارائه شده از سوی مردم انجام می‌دهند ، زمان بر است ؛ من امیدوار هستم این روند با همراهی خودِ مردم مقداری سرعت بگیرد .

    برخی با ارایه اجاره‌نامه غیرواقعی وام ودیعه گرفتند

    وی ادامه داد : مشکلی که ما داشتیم این بود که مدارکی که برخی متقاضیان ارائه داده بودند ، در فرآیند بررسی به مشکلاتی برخورد ؛ تعدادی از مردم ، اجاره نامه‌ها یا تمدید قراردادهایی که ارائه داده بودند ، واقعی نبود ؛ ای کاش این اتفاق رخ نمی‌داد و عرصه را برای کسانی که واقعاً نیاز دارند ، تنگ نمی‌کردند ؛ ما خیلی نیاز داریم تا از لحاظ فرهنگی از یکدیگر مراقبت کنیم ؛ حواسمان باشد اگر جایی صفی هست ، آن کس که اولویت دارد، در صف بایستد ؛ نه اینکه فردی که اصلاً مشمول دریافت این وام نمی‌شود ، بیاید به گونه‌ای از فرصت استفاده کند .

    اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی به ساخت مسکن

    وزیر راه و شهرسازی بیان کرد : چهارشنبه شب (۲۹ مهر ماه) در شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای برای بخش مسکن گرفتیم که بر اساس آن ، ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به ساخت و ساز مسکن اختصاص داده می‌شود ؛ بانک مرکزی سهمیه هر بانک از این مبلغ را تعیین می‌کند وزارت راه و شهرسازی نیز سامانه معرفی سازندگان را تهیه می‌کند تا بتوانند وام ساخت را دریافت کنند ۲۰ هزار میلیارد تومان رقم قابل ملاحظه‌ای است . کما اینکه وزارت صمت هم ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رفع موانع تولید بخش صنعت توانست مصوبه از شورای پول و اعتبار دریافت کند .

    مراحل دریافت وام ساخت مسکن

    اسلامی یادآور شد : ۴۶۰ هزار واحدی که ذیل طرح اقدام ملی ساخته می‌شود ، تعیین تکلیف شده است ؛ ضمن اینکه سازنده برای دریافت این تسهیلات، باید پروانه ساخت از شهرداری دریافت کرده باشد ، برگه واگذاری زمین را اخذ کرده باشد ، سپس قرارداد مربوطه را در دفترخانه اسناد رسمی به امضا برساند؛  در این صورت بانک قسط اول تسهیلات را به سازنده پرداخت می‌کند .

    وی افزود : مردم برای طرح اقدام ملی مسکن تا کنون ۴۰ هزار میلیارد تومان واریز کرده‌اند ؛ این اتفاق هم جمع کردن نقدینگی است و هم توان افزایی است تا بتوانیم این پول را به پروژه‌ها تزریق کنیم .

    پرداخت ۱۶۰ هزار فقره وام مسکن یکم در سال ۹۸

    اسلامی تصریح کرد: سال گذشته ۱۶۰ هزار نفر از مردم از طریق صندوق پس انداز مسکن یکم تسهیلات گرفته و خانه دار شده‌اند.




    مطالب مرتبط

    انتظار می‌رود تا در سال جدید تمامی بانک‌ها به‌ویژه بانک سامان در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن همکاری بیشتری داشته‌ باشند .

    |

    قرار است وام ودیعه مسکن متقاضیان ساکن کلان‌شهرها از ۷۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و در شهرهای کوچک نیز از ۴۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد ریال افزایش پیدا کند .

    |

    میزان تسهیلات ودیعه مسکن برای متقاضیان واجد شرایط در استان زنجان به حداکثر ۱۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت پنج ساله افزایش یافت و مستاجرینی که از تسهیلات ودیعه مسکن تاکنون استفاده نکردند در اولویت برای دریافت تسهیلات بانکی مذکور هستند .

    |

    در حال حاضر میزان این وام در تهران ۲۰۰ میلیون و در شهرهای استان ۱۵۰ میلیون تومان است و بازپرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومان ماهانه ۵ میلیون و ۶۳۸ هزار تومان و وام ۱۵۰ میلیونی ۴ میلیون و ۲۲۸ هزار تومان است .

    |

    هشت هزار و ۸۰ نفر از ثبت نام کنندگان حائز شرایط برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن شدند که تاکنون پنج‌هزار و ۵۴۵ نفر موفق به دریافت تسهیلات شدند و بقیه نیز در حال انجام است .

    |

    نظرات کاربران