در حال بارگذاری ...
  • ابلاغ اجرای ۱۰ اقدام راهبردی وزارت راه و شهرسازی و پایش آن

    لازم است کارگروه هماهنگی و برنامه‌ریزی اجرایی داخلی در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه با مسئولیت بالاترین مقام آن دستگاه تشکیل و همه ظرفیت‌های ممکن برای اثربخشی حداکثری اقدامات به کار گرفته شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی در راستای اجرای فرامین و برنامه های رئیس جمهور در حوزه راه و شهرسازی و تحقق اهداف و برنامه های اعلامی در دولت سیزدهم ۱۰ اقدام راهبردی این وزارتخانه را در گام نخست برای اجرا و اقدام عاجل ابلاغ کرد .

    رستم قاسمی به منظور اجرای برنامه‌های رییس دولت سیزدهم در حوزه راه و شهرسازی و تحقق اهداف و برنامه‌ها ، جزئیات ۱۰ اقدام راهبردی وزارت راه و شهرسازی را برای اجرا به معاونان خود در حوزه‌های مختلف ابلاغ کرد .

    وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم به منظور اجرای دقیق ، سازماندهی شده و قابل پایش ۱۰ اقدام راهبردی وزارت راه و شهرسازی در نامه ای خطاب به معاونان ، رؤسا و مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه دستور داد نحوه اجرای برنامه‌های هرکدام از اقدامات راهبری توسط متولی و یا متولیان حداکثر یک هفته تهیه و به همراه اطلاعات کامل و منابع اعتباری موردنیاز به دبیرخانه مرکزی اقدامات راهبردی وزارت راه و شهرسازی در معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع ارسال شود .

    همچنین گزارش عملکرد اقدامات ابلاغ شده به صورت هفتگی گزارش شود . لازم است کارگروه هماهنگی و برنامه‌ریزی اجرایی داخلی در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه با مسئولیت بالاترین مقام آن دستگاه تشکیل و همه ظرفیت‌های ممکن برای اثربخشی حداکثری اقدامات به کار گرفته شود .

     

    جزئیات ۱۰ اقدام راهبردی وزارت راه و شهرسازی

     

    اقدام نخست - بانک زمین تسهیلگری معماری و شهرسازی : متولی این بخش سازمان ملی زمین و مسکن است که این مهم را در همکاری با معاونت معماری و شهرسازی ، شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی شهری باید به انجام برساند . بخشی از اقدامات مورد انتظار این بخش شامل تکمیل و بروز رسانی بانک زمین و احصای کلیه زمین‌های دولتی واقع در حریم و محدوده شهرها ، تامین تمامی اراضی موردنیاز برای تولید مسکن در  دولت سیزدهم ، اجرای ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن تا پایان ۱۴۰۰ است .

    اقدام دوم - نهضت ملی مسکن : متولی این بخش معاونت مسکن و ساختمان است که در همکاری با معاونت معماری و شهرسازی ، معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع و شرکت عمران شهرهای جدید به اینکار اقدام می‌کند . بخشی از اقدامات مورد انتظار در این بخش نیز شامل پیگیری و نهایی سازی جدول اقدام مبتنی بر قانون جهش تولید و تامین مسکن ، تدوین نقشه راه مبتنی بر اولویت‌بندی چگونگی اجرای طرح‌های پشتیبان اقدام ملی مسکن ، زمانبندی اجرایی عملیات طرح اقدام ملی با حداکثر سرعت ممکن ، معرفی افراد واجد شرایط به بانک‌ها  جهت اخذ تسهیلات ساخت مسکن موضوع قانون بودجه، و تشکیل فوری صندوق مسکن و تجهیز منابع مالی مطرح در قانون جهش تولید مسکن است .

    همچنین ، تکمیل کلیه واحدهای باقیمانده مسکن مهر تا پایان ۱۴۰۰ ، ایجاد سامانه ثبت اطلاعات برخط وادهای تکمیل نشده مسکن مهر ، تسریع در اجرای خدمات روبنایی موردنیاز پروژه‌های مسکن مهر از محل تهاتر اراضی وزارت راه و شهرسازی ، پاسخگویی به نیازسنجی مسکن در چارجوب طرح‌های جامع ، مکانیابی شهرها و شهرک‌ها و تامین اراضی پشتیبان سکونت در چارچوب ملاحظات فنی در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ، اخذ مصوبات موردنیاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن از هیات دولت و شورای عالی مسکن علاوه بر اخذ مصوبات مرتبط از شورای‌عالی معماری و شهرسازی ، شروع مقدمات اجرایی فرآیند ساخت نهضت ملی مسکن با اولویت شهرهای کوچک و متوسط و روستاها و تامین مسکن محرومان ، تسریح در فرآیند نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده ، امکان‌سنجی بضاعت اراضی خالی در محدوده شهرها جهت استفاده بهینه در راستای تامین مسکن و خدمات پشتیبان ، برنامه‌ریزی دقیق برای تامین منابع مالی و دقیق کردن برنامه‌ تولید متناسب با شرایط درآمدی و میزان حمایت دولت از گروه‌های مختلف ، نظارت بر هزینه کرد اعتبارات حوزه مسکن و ساختمان و بازنگری در طرح جامع مسکن از دیگر انتظارات این بخش عنوان شده است .

    اقدام سوم - بازآفرینی معماری دیجیتالی سازمانی : در این بخش متولی معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع بوده و اقدامات موردنیاز این بخش نیز شامل آغاز استقرار حکمرانی داده ، بازآفرینی معماری دیجیتالی سازمانی ، نقشه راه شفافیت فراگیر فرآیندهای مالی و عملیاتی و سامانه جامع مدیریت منابع سازمانی است .

    اقدام چهارم - نهضت جامع حمل و نقل : در این بخش متولی معاونت حمل و نقل است که باید در همکاری باسازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اقدام را اجرایی و عملیاتی کند . اقدامات موردانتظار این بخش نیز شامل تکمیل طرح جامع حمل و نقل و نقشه راه عملیاتی سازی آن مبتنی بر زمان بندی مشخص ، تدوین نقشه راه بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل در چهار بخش ، تدوین نقشه اقدام کریدورهای بین‌المللی و هاب‌های لجستیکی ، تدوین برنامه عملیاتی برای کاهش تلفات با افزایش ایمنی راه‌های کشور و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام راه روستایی است .

    اقدام پنجم - اقتصاد مسکن و حمل و نقل و فراگیری اطلاعاتی : در این بخش متولیان اصلی معاونت حمل و نقل و معاونت مسکن و ساختمان هستند که باید در همکاری با معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع کار را به انجام برسانند . اقدامات مورد انتظار این بخش نیز شامل تکمیل و به روز رسانی «سامانه ملی املاک و اسکان» جهت اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌‌های مستقیم به عنوان مهم‌ترین ابزار سیاست‌گذاری و مدیریت حوزه مسکن ، شناسایی و معرفی خانه‌های خالی و گران‌قیمت با اولویت کلانشهرها به وزارت اقتصاد و دارایی جهت اخذ مالیات با اجرای ماده ۵۴ مکرر و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و تدوین طرح‌های هدایت اعتباری و مالیاتی در حوزه مسکن و حمل و نقل و باززنده سازی سامانه‌های جامع آماری در حوزه مسکن و حمل و نقل است .

    تدوین راهکارهای جذب سرمایه‌گذار مردمی در طرح‌های حمل و نقلی و مسکن ، معرفی طرح‌های آزادراه‌هاو طرح‌های ریلی و دعوت از سرمایه‌گذاران برای مشارکت ، استفاده از منابع مالی و اموال دستگاه‌های تابعه برای تامین مالی طرح‌های اولویت‌دار حمل و نقل از طریق صندوق توسعه حمل و نقل و تدوین برنامه عملیاتی شناسایی مسائل حقوقی و مالکیتی جذب سرمایه مردمی در حوزه ساخت و ساز و معاملات مسکن بخش دیگری از اقدامات مورد انتظار در این موضوع است .

    اقدام ششم - تعیین تکلیف پروژه‌های پیشران حمل و نقل : متولی این بخش معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع است . اقدامات مورد انتظار این بخش نیز شامل احصاء و تدوین برنامه زمانبندی کلیه پروژه‌های پیشران در حوزه حمل ونقل با تاکید بر پروژه‌های ناتمام دارای اولویت و امکان خاتمه‌یابی سریع است .

    اقدام هفتم - بازآفرینی نظام‌های سرمایه‌های انسانی : متولی این بخش نیز معاونت توسعه و برنامه ریزی تعیین شده و بازآفرینی نظام شایسته‌گزینی ، جبران خدمت و غنابخشی شغلی اقدام مورد انتظار این بخش است .

    اقدام هشتم - بازآفرینی ساختار سازمان وزارت راه و شهرسازی : متولی این بخش معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌های انسانی است که در همکاری با معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع این مهم را به انجام می‌رساند . اقدامات مورد انتظار این بخش شامل بازنگری در ساختار و شرح وظایف سازمانی ستاد و دستگاه‌های وابسته وزارت راه و شهرسازی با رویکرد یکپارچه‌سازی ، شفاف‌سازی ، چابک‌سازی ، رفع موانع اداری و کاهش هزینه‌های غیرضرور است .

    اقدام نهم - راه‌اندازی حلقه‌های اندیشه‌ورز با متولی گری معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع : این معاونت در همکاری با مرکز پژوهش‌های راه، مسکن و ساختمان این کار را به انجام می‌رساند . در این بخش برنامه‌ریزی تشکیل کارگروه مشترک هم‌فکری و ایده‌‌پردازی با حضور همکاران توانمند ستادی ، نخبگان دانشگاهی ، فعالان و مجریان بخش خصوصی در حوزه‌های مربوط با وزارتخانه و مدیران ستادی در سطح ملی و استانی و کمک به پیاده‌سازی پژوهش‌های دانش‌پایه و تجریبات روز دنیا در طرح‌ها و برنامه‌های وزارتخانه است .

    اقدام دهم - ارتقای بهره‌وری کلیه واحدها با متولی گری معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع : اقدام موردانتظار این بخش نیز شامل پروژه بهبود شاخص‌های عملیاتی کلیه بخش‌های ستادی ، عملیاتی و پایش شاخص‌ها در حوزه راه و مسکن است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در شانزدهمین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رییس جمهوری و با حضور وزیر راه و شهرسازی ، ۳۳ هزار و ۸۶۳ واحد مسکونی ویژه مددجویان ...

    |

    از نیمه سال ۱۴۰۲ تصمیم گرفته شد که زمین‌های روستایی را وارد مدار ساخت کنیم و از این طریق ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی در کشور معادل ۴۰ هکتار زمین تأمین و مقرر شد با واگذاری کار ساخت واحدها به مردم از بروز مجدد مشکلات همانند زمان اجرای مسکن مهر جلوگیری و کارها با شتاب بیشتری ...

    |

    سهم استان خوزستان در طرح نهضت ملی مسکن ، حدود ۱۰۰ هزار واحد بوده که بخشی از آنها در قالب بافت‌های فرسوده و طرح جوانی جمعیت اجرا می‌شود .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از الحاق ۲۲۷ هکتار زمین به محدوده ۱۱ شهر جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان اردبیل خبر ...

    |

    استان قزوین یکی از استان‌های هدف ما با ۶۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن است که با توجه به سرعت و شتاب پروژه‌ها امیدواریم تا پایان دولت این هدف‌گذاری محقق شود .

    |

    نظرات کاربران