در حال بارگذاری ...
  • دولت مصمم به فعال کردن همه ظرفیت‌های کشور در حوزه مسکن است

    احداث مسکن می‌تواند بسیاری از صنایع را در کشور فعال کند و اگرچه وزارت راه و شهرسازی مسئولیت حوزه مسکن را برعهده دارد ، اما همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها باید در این زمینه کمک و همکاری کنند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در نخستین جلسه شورای عالی مسکن که بعد از ظهر چهارشنبه با حضور رییس جمهور تشکیل شد ، سیاست‌گذاری ، نظارت و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی بررسی و بر لزوم همکاری همه نهادها و فعال شدن ظرفیت‌های کشور برای ساخت مسکن و رفع دغدغه‌های مردم در این زمینه تأکید شد .

    رئیس جمهور در این جلسه مسکن را یکی از اولویت‌های اصلی مردم دانست و گفت : دولت مصمم است برای رفع دغدغه‌های مردم به‌ویژه جوانان و تسهیل زمینه ازدواج آنان، همه ظرفیت‌های کشور را در حوزه مسکن فعال کند .

    آقای رئیسی با بیان اینکه ساخت مسکن حتماً باید براساس نیازهای مردم در مناطق مختلف کشور انجام شود ، گفت : ضرورت دارد احداث مسکن در مناطق شهری و روستایی براساس نیازسنجی‌های کارشناسی انجام شود .

    رئیس جمهور با تأکید بر لزوم تشکیل بانک زمین در کشور به عنوان یکی از ارکان مهم ساخت مسکن ، گفت : زمین‌های متعلق به دستگاه‌های دولتی در سراسر کشور باید در سامانه‌ای ثبت شود و ضرورت دارد در جلساتی با وزارت اقتصاد و دارایی ابهامات احتمالی درباره این زمین‌ها به دقت و با اولویت رفع نیازهای مردم بررسی و برطرف شود .

    آقای رئیسی ساخت و تولید مسکن را پیشران اقتصاد دانست و گفت : احداث مسکن می‌تواند بسیاری از صنایع را در کشور فعال کند و اگرچه وزارت راه و شهرسازی مسئولیت حوزه مسکن را برعهده دارد ، اما همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها باید در این زمینه کمک و همکاری کنند .

    رئیس جمهور با اشاره به لزوم دسترسی آسان به مصالح ساختمانی و توجه جدی به صنعتی‌سازی مسکن ، افزود : مسکن مهر اقدام خوب و قابل قبولی بود ، اما نواقصی داشت و نباید در طرح جدید مسکن ، نواقص قبلی وجود داشته باشد . همزمان با احداث واحدهای مسکونی ، خدمات‌رسانی در حوزه آب ، برق ، گاز و خدمات اجتماعی به دقت محاسبه شود ، تا بعداً مشکلی ایجاد نشود .

    دکتر رئیسی با تأکید بر اینکه دولت در حوزه مسکن نقش حمایت ، هدایت و نظارت خواهد داشت ، گفت : دولت وظیفه دارد تسهیلات و نظارت‌های لازم را در زمینه تولید مسکن ارایه کند و اگر وظیفه خود را به درستی ایفا کند، جریان ساخت مسکن در کشور رونق می‌گیرد .

    رئیس جمهور در این جلسه همچنین از اعضای شورای عالی مسکن خواست تا ۱۰ روز آینده ابعاد مختلف طرح جدید مسکن را به دقت بررسی کنند . دولت الگوهای مناسب شهرسازی را در اصلاح بافت‌های فرسوده نیز به مردم ارایه می‌کند و باید با ارایه مشوق‌های لازم، سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن را افزایش دهیم .

    رئیس جمهور همچنین با تأکید بر اهمیت نقش تعاونی‌ها در حوزه مسکن ، گفت : نقش تعاونی‌ها در بخش اقتصاد کم‌رنگ شده است که باید پررنگ شود و در افزایش تولید مسکن نیز می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد . نیاز مسکن در کشور بیش از یک میلیون واحد در سال است، ضمن اینکه چند سال هم عقب‌ماندگی در این حوزه وجود دارد و تعجب می‌کنم که چرا برخی در این موضوع کارشناسی شده، تشکیک می‌کنند . ساخت یک میلیون مسکن در سال با توجه به ظرفیت‌های کشور شدنی است و اگر منابع و امکانات کشور تجمیع شود، این کار، قابل انجام است .

    درحاشیه نخستین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهور، شش تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و تعدادی از وزارتخانه‌ها، نهادهای انقلابی و بخش خصوصی برای احداث واحدهای مسکونی امضا شد .

    احداث ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای شاغلان ، اعضای وابسته و رزمندگان توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، تولید و تأمین مسکن برای خانواده‌های کارگری ، بازنشستگان و مستمری‌بگیران وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، تأمین مسکن ۳۶۰ هزار مددجوی تحت پوشش کمیته امداد امام در مناطق شهری و روستایی توسط کمیته امداد، تأمین زمین و احداث سالانه ۴۲۰ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن و احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های کارگری و بخش تعاون کشور توسط اتاق تعاون ایران ، تفاهم‌نامه‌هایی بود که بین وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های مذکور در حضور رئیس جمهور به امضا رسید .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در شانزدهمین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رییس جمهوری و با حضور وزیر راه و شهرسازی ، ۳۳ هزار و ۸۶۳ واحد مسکونی ویژه مددجویان ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مراسم تحویل ۱۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به نیروهای مسلح و آغاز عملیات اجرایی ۱۴ هزار واحد جدید این بخش با حضور رییس جمهور و ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مشاور وزیر راه و شهرسازی از برنامه امضای دستورالعمل احداث مسکن نیروهای مسلح بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع ، پشتیبانی ...

    |

    بخش عمده اراضی تأمین شده در این طرح ، اراضی مازاد خود دانشگاه هاست و این کار با توافق وزارتخانه‌های علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است . در اجرای این طرح ، نظر رؤسای دانشگاه‌ها نیز اخذ شده است .

    |

    یکی از موضوعات مهمی که در وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شد مسکن‌دار کردن اعضای هیئت علمی ، دانشگاهیان و نخبگان بود که با تفاهم ابتدایی با رؤسای دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های آزاد اسلامی این اراضی برای ساخت مسکن این اقشار اختصاص داده شد .

    |

    نظرات کاربران