در حال بارگذاری ...
  • بازآفرینی شهری نیازمند کار جهادی ، مردمی و اجتماعی عظیم است

    ۵۰ درصد از بناهای ناپایدار در مراکز استان‌ها و کلانشهرها واقع شده است . عمده بافت‌های فرسوده شهری کشور در ۱۵۰ شهر از ۶۰۰ شهر قرار دارد و چاره‌ای جز سرعت بخشی به بافت‌های فرسوده کشور نداریم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران شهری ایران عنوان کرد : بازآفرینی شهری نیازمند یک کار جهادی ، مردمی و اجتماعی عظیم است .

    محمد آئینی عنوان کرد : بازآفرینی شهری نیازمند یک کار جهادی ، مردمی و اجتماعی عظیم است .

    محمد آئینی در نشست ماهانه مشاوران ایثارگر شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه یک سوم جمعیت شهرنشین کشور در بافت‌های ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند ، گفت : متأسفانه ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهری (بافت‌های فرسوده – تاریخی – سکونتگاه‌های غیررسمی)  از دهک‌های پایین جامعه هستند و برخی از آن‌ها در فقر و محرومیت زندگی می‌کنند .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه جمعیت بسیاری از ایثارگران کشور در این مناطق زندگی می‌کنند ، اظهار کرد : تاکنون ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بناهای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه در محلات هدف بازآفرینی شهری شناسایی شده است . متاسفانه به دلیل دو شاخصه اصلی بافت‌های فرسوده یعنی ریزدانگی و نفوذ ناپذیری ، باید گفت این مناطق مستعدترین بخش‌ها برای بدترین فاجعه‌های انسانی در زمان وقوع بلایای طبیعی به شمار می‌آیند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در دی ماه سال ۱۳۸۲ حدود ۳۵ هزار از هموطنان‌مان در شهرستان بم به خاطر زلزله به کام مرگ فرو رفتند ، گفت : ۵۰ درصد از بناهای ناپایدار در مراکز استان‌ها و کلانشهرها واقع شده است . عمده بافت‌های فرسوده شهری کشور در ۱۵۰ شهر از ۶۰۰ شهر قرار دارد و چاره‌ای جز سرعت بخشی به بافت‌های فرسوده کشور نداریم .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با تخریب ۲۲۰ هزار پلاک فرسوده ۷۱۰ هزار واحد جدید در بافت‌های فرسوده تولید شده است ، گفت‌ : بافت‌های فرسوده از ظرفیت و پتانسیل بالا برای تولید واحد مسکن در جامعه برخوردارند .

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران با اینکه بافت‌های فرسوده دارای هویت و فرهنگ است ، تاکید کرد ؛ سرانه‌های خدماتی ، فرهنگی‌ ، ورزشی‌ ، بهداشتی و آموزشی مناطق کم برخوردار و فرسوده شهری باید به متوسط سرانه سایر نقاط همان شهر برسد .

    آئینی در ادامه با یادآوری این که با کمک شهرداری‌های سراسر کشور در یک اقدام و نهضت ملی تمامی معابر خاکی در محلات هدف بازآفرینی شهری ظرف سه سال آینده آسفالت خواهد شد، عنوان کرد: بازآفرینی شهری نیازمند یک کار جهادی ، مردمی و اجتماعی عظیم است .

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به این که باید به سمت استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی‌ ، داوطلب و ایثارگر برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری حرکت کنیم ، اظهار کرد : پویش جهادی «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی» با حضور نمایندگان شرکت و نمایندگانی از شهرستان بم طی روزهای سوم الی پنجم دی ماه مصادف با روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزار شد . این پویش در قالب نشست با شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده، سازندگان و توسعه‌گران و همچنین مدیران و مسوولان شهری و با میزبانی شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی و اصلی در حوزه بازآفرینی شهری و مشارکت و همکاری ۳۵ اداره کل راه و شهرسازی سراسر کشور در ۱۱۰ شهر بزرگ صورت گرفت و اقدامی عظیم و تاثیرگذار در حوزه نوسازی بناهای ناپایدار بود .

    آئینی با اشاره به اینکه در امر بازآفرینی شهری در سطح کشور نیازمند لشکر ۱۰۰ هزار نفری داوطلبانه هستیم ، اظهار کرد : باید پیام نوسازی و بهسازی به صورت چهره به چهره در محلات هدف بازآفرینی شهری انجام شود تا ساکنان این محلات ضمن آگاهی از ضرورت نوسازی بناهای فرسوده خود آمادگی لازم جهت مشارکت با سازندگان و توسعه‌گران را پیدا کنند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه باید پاسخگوی تمام نیازهای محلات هدف بازآفرینی شهری پاسخگو باشیم ، گفت : گروه‌های جهادی باید ترکیبی متشکل از متخصصان و صاحبان اهل فن باشد . از شهرداران انتظار داریم از ظرفیت گروه‌های جهادی متخصص و ایثارگر در تعریف بسته تشویقی متناسب با شرایط شهر خود استفاده کنند .




    مطالب مرتبط

    این برنامه به‌صورت مشترک و با راهبری شرکت بازآفرینی شهری ایران و مشارکت سایر دستگاه‌های ذیربط اعم از وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها و مراکز پژوهشی در سطوح ملی و محلی با همکاری دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران و کمیته ملی اسکان بشر ج. ا. ایران در کشور اجرا می‌شود .

    |

    به‌ منظور کمک به سکونت متقاضیان نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در دوران نوسازی تاکنون به ۸۲۸ متقاضی تسهیلات کمک ودیعه اسکان موقت به مبلغ کل حدود ۵۱.۲ میلیارد تومان پرداخت شده‌ است ، در سال جاری مبلغ تسهیلات مذکور با افزایش ۱۰۰ درصدی (دو برابری) به متقاضیان ...

    |

    اکنون استان همدان جزو استان‌های پیشرو در عرصه نوسازی بافت‌های فرسوده است و امسال هم که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده‌است بنا داریم با مشارکت خود مردم و سازندگان در قالب طرح شهید باکری یک افزایش ۵۰ درصدی را رقم بزنیم که با این اقدام ۱۵۰ هزار واحد با مشارکت ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، پیگیری تحقق مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در دولت سیزدهم را از جمله ...

    |

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    نظرات کاربران