در حال بارگذاری ...
  • آمادگی برای استفاده از اراضی بخش خصوصی در طرح نهضت ملی مسکن

    طی این دو سال باید ۶۰۰ هزار نفر تامین زمین شده باشد و ما بیش از تکلیف خود عمل کرده ایم . به غیر از ۲۹ هزار هکتاری که تامین شده ، ۱۹ هزار هکتار زمین در حال الحاق داریم . سازمان ملی زمین و مسکن بیش از سهمیه خود زمین تامین کرده است اما شاخصی به نام شاخص متقاضی وجود دارد یعنی در مناطقی زمین بیش از متقاضی وجود دارد اما در مناطقی ، زمین تامین شده به تعداد متقاضی نیست .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به تامین ۲۹ هزار هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن و انجام روند الحاق ۱۹ هزار هکتار زمین ، از آمادگی برای الحاق اراضی بخش خصوصی به منظور ساخت مسکن خبر داد .

    ارسلان مالکی به تشریح روند تامین زمین برای نهضت ملی مسکن پرداخت و با اشاره به سرعت گرفتن این روند گفت : بیش از ۲۹ هزار هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن تامین شده است .

    مالکی در ادامه به جلسه شورای عالی مسکن اشاره کرد و توضیح داد : در این جلسه ارزیابی عملکرد استان‌ها در بخش مسکن و وضعیت دستگاه‌ها از نظر تامین زمین تا اجرا و پیشرفت نهضت ملی ، مسکن روستایی ، بافت فرسوده و الحاق اراضی مورد بررسی قرار گرفت .

    بررسی کندی طرح نهضت ملی مسکن در برخی استان‌ها تا یک ماه آینده

    وی افزود : بر اساس دستور رئیس جمهور مقرر شد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور ، به بازرسی استان‌های دارای عقب ماندگی در این حوزه اقدام و با افرادی که کوتاهی کردند ، برخورد شود ، طی این بازرسی‌ها مشخص می‌شود که عقب ماندگی‌ها به دلیل اهمال بوده یا خیر .

    مالکی درباره زمان بازرسی‌ها اظهار کرد : تلاش شده نتایج این بازرسی‌ها به جلسه بعدی شورای عالی مسکن برسد که طبق خواسته رئیس جمهور کمتر از یک ماه دیگر جلسه بعدی برگزار می شود .

    سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن درباره روند تامین زمین در استان‌ها با بیان اینکه روند تامین زمین به نسبت قبل بهتر شده و سرعت گرفته ، توضیح داد : در برخی استان‌ها تامین زمین خوب پیش رفته و تاکنون بیش از ۲۹ هزار هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن تامین شده است .

    مالکی سهم سازمان زمین و مسکن از نهضت ملی مسکن در سال اول را تامین زمین برای ۳۰۰ هزار نفر دانست و گفت : طی این دو سال باید ۶۰۰ هزار نفر تامین زمین شده باشد و ما بیش از تکلیف خود عمل کرده ایم . به غیر از ۲۹ هزار هکتاری که تامین شده ، ۱۹ هزار هکتار زمین در حال الحاق داریم . سازمان ملی زمین و مسکن بیش از سهمیه خود زمین تامین کرده است اما شاخصی به نام شاخص متقاضی وجود دارد یعنی در مناطقی زمین بیش از متقاضی وجود دارد اما در مناطقی ، زمین تامین شده به تعداد متقاضی نیست .

    کدام شهرها چالش زمین دارند

    سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت : بیشترین تامین زمین به ترتیب در استان‌های فارس ، سیستان و بلوچستان، کرمان ، هرمزگان ، خوزستان و خراسان جنوبی بوده و استان‌های کرمان ، همدان ، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان در آخر فهرست تامین زمین قرار دارند . فارس با وجود تامین زمین بالا در ابتدای فهرست استان‌های دارای کمبود زمین هم وجود دارد چرا که تعداد متقاضی زیادی دارد .

    وی خاطر نشان کرد : استان‌های کردستان ، همدان و کهگیلویه و بویراحمد در تامین زمین عقب هستند و این موضوع ناشی از اهمال نیست چرا که در برخی مناطق محدودیت وجود داشته است . به طور مثال به دلیل توپوگرافی زمین منطقه ، جنگل و کشاورزی بودن اراضی کردستان ما محدودیت تامین زمین دولتی در این استان داریم .

    مراحل الحاق ۱۳ هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی به اتمام رسیده است

    سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن درباره میزان زمین شناسایی شده و فرایند الحاق توضیح داد : در وزارت راه و شهرسازی مقدمات الحاق اراضی را فراهم کردیم و تاکنون ۵۶ هزار و ۷۱۲ هکتار زمین شناسایی و برای الحاق به کارگروه‌های امور زیربنایی معرفی شده است . تا الان در ۱۳ هزار و ۹۰۰ هکتار از این زمین‌ها مراحل تصویب و الحاق تمام شده و ۱۹ هزار و ۴۸۳ هکتار زمین نیز در مراحل الحاق قرار دارد .

    وی با بیان اینکه با الحاق ۲۳ هزار و ۳۳۰ هکتار مخالفت شده است ، افزود : علت مخالفت با الحاق اراضی به دلیل شرایط کالبد زمین ، مسائل زیست محیطی و تامین نشدن تاسیسات زیربنایی بوده است .

    مالکی در ادامه با اعلام آمادگی مشارکت برای الحاق اراضی بخش خصوصی با توجه به مکان یابی طرح نهضت ملی مسکن گفت : اراضی خصوصی برای الحاق باید دو شرط داشته باشند نخست اینکه معیار حقوقی مالکیت یعنی مالک قطعی زمین مشخص باشد ، دوم اینکه اراضی درجه یک و دو کشاورزی نباشند چرا که طبق قانون نمی‌توان از این اراضی در بخش مسکن استفاده کرد ، بنابراین دو شرط بررسی شده و بعد با مالک توافق انجام می‌شود .

    نحوه واگذاری زمین در ویلایی سازی

    مالکی درباره نحوه واگذاری زمین در ویلایی سازی اظهار کرد : در این حوزه تلاش بر این است که زمین به خود متقاضیان واگذار شده و ساخت خانه بر عهده آن‌ها باشد اما در برخی شهرها دهک های اول و دوم قادر به ساخت نیستند و واگذاری به متقاضیان ساخت با رعایت این نکته انجام می‌شود که به تعداد متقاضیان شهر زمین تک واحدی ویلایی سازی داشته باشیم .

    سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن توضیح داد : تاکنون بیش از ۱۳۶ هزار قطعه زمین برای ویلایی سازی واگذار شده است ، البته همه جا به دلیل شاخص متقاضی این امکان وجود ندارد و در بعضی شهرها به ناچار باید به سمت ساخت طبقات بیشتر برویم تا تعداد بیشتری متقاضی را پاسخ دهیم . بسیاری از زمین‌هایی که الحاق شده نیاز به آماده سازی دارد تا به بخش خصوصی واگذار شود و بسیاری از زمین‌ها هم در حال الحاق هستند .

    وضعیت واگذاری زمین‌های دولتی

    سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه واگذاری اراضی مازاد دولتی بعد از دستور رئیس جمهور رشد چشمگیری داشته است ، افزود : تاکنون ۱۰ هزار هکتار از اراضی مازاد سایر دستگاه‌های دولتی شناسایی شده که ۴ هزار و ۶۹۵ هکتار اخذ سند شده ، ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از دستور کار خارج شده است و ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار در مراحل اخذ سند قرار دارد .

    مالکی خاطرنشان کرد : بیشترین همکاری و شناسایی اراضی و اخذ سند مربوط به وزارت جهاد کشاورزی بوده و وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم در رده‌های بعدی قرار دارند . بیشترین باقی مانده اراضی هم مربوط به وزارت علوم است چراکه اراضی زیادی در دانشگاه ها وجود دارد، در مورد نیروهای مسلح هم با توافق پیش می‌رویم .

    هنوز به سامانه سادا دسترسی پیدا نکرده‌ایم

    مالکی درباره دسترسی وزارت راه و شهرسازی به اطلاعات سامانه سادا گفت : مذاکراتی انجام شده تا این اتفاق رخ دهد و بیشتر موارد نرم افزاری و سامانه‌ای است که باید برای ایجاد دسترسی ما فراهم شود .

    وی مهمترین دلیل مقاومت دستگاه‌ها در واگذاری زمین را نگرانی برای طرح‌های آینده این سازمان‌ها و کمبود زمین دانست و گفت : ما این اطمینان را می‌دهیم هر زمانی که دستگاهی نیاز به زمین داشته باشد از اراضی حریم نیاز آن دستگاه را تامین کنیم.




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام عملکرد بی سابقه دولت سیزدهم در بخش مسکن ، از آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای حمایت ...

    |

    در طرح نهضت ملی مسکن بالغ بر ۶ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۴۰۰ نفر متقاضی وجود دارد که یک میلیون و ۷۳۶ هزار و ۱۴۹ نفر تأیید نهایی شده اند . از ابتدای دولت سیزدهم بالغ بر ۴۱ هزار و ۴۰۹ هکتار زمین شهری برای طرح نهضت ملی مسکن با واحد پذیری یک میلیون و ۸۳۷ هزار و ۳۱ واحد ، تامین شده است .

    |

    یکی از موضوعات مهمی که در وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شد مسکن‌دار کردن اعضای هیئت علمی ، دانشگاهیان و نخبگان بود که با تفاهم ابتدایی با رؤسای دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های آزاد اسلامی این اراضی برای ساخت مسکن این اقشار اختصاص داده شد .

    |

    شخص رئیس‌جمهور هر ۲۰ روز یک‌بار در جلسات شورای عالی مسکن حضور می‌یابند و وزیر راه و شهرسازی هم هر روز روند پیشرفت کار را پیگیری می‌کنند . سازمان ملی زمین و مسکن هم با همه قدرت و امکانات برای انجام وظایفی که برعهده دارد ایستاده‌ است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از آغاز سلسله نشست‌های پایش و پیگیری آخرین وضعیت تامین زمین ‍مورد نیاز برای اجرای طرح ...

    |

    نظرات کاربران