در حال بارگذاری ...
  • خراسان رضوی پیشرو در حوزه بازآفرینی شهری پایدار

    سالیانه ۲۵هزار میلیارد تومان به برنامه بازآفرینی اختصاص می یابد که تامین معادل ۴۰ درصد مقاوم سازی و نوسازی به عهده بخش خصوصی و ۲۹ درصد معادل ۷ هزار میلیارد تومان شهرداری ها و ۸ هزار میلیارد تومان برعهده دولت است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : خراسان رضوی تنها استانی است که برنامه اقدام مشترک مصوب دارد و خراسان رضوی در این زمینه پیشروست .

    هوشنگ عشایری در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان خراسان رضوی که با هدف تبیین و تشریح سیاست های دولت در حوزه بازآفرینی شهری خراسان رضوی برگزار شد ، با بیان این که برنامه بازآفرینی شهری بر مبنای ۳ تجربه قبلی تدوین شده است ، افزود : مقام معظم رهبری به سران قوا تاکید کردند که به مسئله ساکنان واقع در محلات هدف شهری یعنی همان حاشیه شهرها و بافت ها فرسوده خاص تر توجه شود .

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به مبناهای قانونی برنامه بازآفرینی شهری ایران اظهار کرد : به همین دلیل در قانون برنامه ششم توسعه کشور مجلس در ماده ۵۹، ۶۱ و ۶۲ تاکید شده است که دولت و شهرداری ها برای بازآفرینی سالانه ۲۷۰ محله ورود پیدا کنند که براساس این مواد برنامه ششم باید برنامه اقدام مشترک باید به تصویب ستاد ملی بازآفرینی شهری برسد .

    عشایری با بیان این که برنامه باز آفرینی شهری ایران مبتنی بر ۳ تجربه گذشته تدوین شده و به ستاد ملی بازآفرینی ارائه شده است ، اظهار کرد : بعد از جنگ تحمیلی تا ۲-۳ سال قبل ۳ روش توسعه شهری را پشت سرگذاشته ایم ، اولین آن ها بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده بود که کالبد محور بود و از تهران برای محلات پروژه تعریف می شد که پول بگذاریم و تملک کنیم و تخریب کنیم به این امید که کاری در آن زمین تملک شده انجام دهیم که رویکرد بالا به پائین و کالبد محور موجب نارضایتی مردم شد و این طرح موفق نبود.

    عشایری ادامه داد : در اوایل دهه هشتاد دولت به این فکر افتاد که به سمت بازآفرینی حاشیه شهرها برود که بومی سازی شد و برنامه های بهسازی و نوسازی کالبدی نیز به آن اضافه شد اما بانک جهانی که سرمایه گذار بود به دلیل تحریم ها عقب نشینی کرد و پروژه ها ابتر ماند . تجربه بعدی مسکن مهر بود که اگر اقدام خوبی بود در اجرا مناسب نبود و این مداخله مستقیم دولت در مسکن نیز ناموفق بود و برمبنای این تجربیات برنامه بازآفرینی شهری نوشته شد .

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تصریح کرد : برنامه اقدام مشترک بازآفرینی شهری پایدار با ۶ فعالیت غیر کالبدی و نرم افزاری از جمله نهاد سازی و ابزارسازی و جریان سازی و... آغاز شد . محور اصلی برنامه ما که پروژه محور بود به محله محور تبدیل شد و هدف ما بازآفرینی محله است و دیگر تفاوت نیز به جای این که در پایتخت یا مرکز استان برای استان ها و شهرستان ها تصمیم گیری می شد اما اکنون به جای از بالا به پائین از پائین به بالا برنامه تهیه شده است .

     

     

    عشایری ادامه داد : در گذشته یارانه را مستقیم وارد جریان مسکن می شد که سوداگری اتفاق می افتاد و فردی که نیاز به مسکن نداشت متقاضی مسکن می شد . در برخی موارد امتیاز مسکن مهر به فروش می رفت و دولت از ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان یارانه مستقیم پرداخت می کرد و تقاضا به سمت بازار مسکن نیز وجه کاذب پیدا می کرد اما اکنون مدل تقاضا مبتنی بر سرمایه گذاری پیش می رود و در روش مسکن یکم با سود ۶ درصد تسهیلات پرداخت می شود . با توجه به بازار طلا و سکه بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر در صندوق یکم کشور سرمایه گذاری کرده اند که این افراد نیازمند مسکن واقعی هستند و افرادی که به دنبال مسکن دار شدن هستند در این صندوق سرمایه گذاری می کنند . به جای پرداخت یارانه مستقیم به ارزان ترین شیوه ممکن یعنی روش وجوه اداره شده ، تغییر کرده است.

    وی با بیان این که ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در برنامه بازآفرینی قراردارد ، گفت : برای شهرهایی مانند مشهد ۵۰ میلیون وام برای نوسازی و ساخت بدون سپرده گذاری پرداخت می شود و همچنین ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود ۹ درصد به مردم واگذار خواهد شد .

    اجرای برنامه توسط دولت ، شهرداری ها و بخش خصوصی

    وی با بیان این که برنامه را به سه بخش تقسیم کردیم و توسط دولت ، شهرداری ها و بخش خصوصی این برنامه اجرا خواهد شد ، تصریح کرد : سالیانه ۲۵هزار میلیارد تومان به برنامه بازآفرینی اختصاص می یابد که تامین معادل ۴۰ درصد مقاوم سازی و نوسازی به عهده بخش خصوصی و ۲۹ درصد معادل ۷ هزار میلیارد تومان شهرداری ها و ۸ هزار میلیارد تومان برعهده دولت است .

    وی با بیان این که ۵۴۳ شهر جامعه هدف ما هستند و بودجه شهرداری های این شهرها حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان است ، ادامه داد : شهرداری ها طی سال ۹۶ به میزان ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در بافت های هدف هزینه کرده اند ؛ در حالی که براساس برنامه باید شهردارهای هدف ۷ هزار میلیارد تومان هزینه می کردند که این نشان می دهد شهرداری ها از برنامه تعریف شده جلوترند .

    وی یادآورشد : دولت در حوزه محلات هدف دولت ۴۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده اند و حدود ۳۹۰۰ میلیارد تومان با کسری مواجه بودیم . برنامه از لحاظ تحقق پذیری مبتنی بر شرایط اقتصادی کشور در سال ۹۶ بوده و تحقق پذیری آن بالاست . بررسی ما نشان داد معضل جدی ما این است که برنامه ما اقدام مشترک نبوده و هر دستگاهی در یک محله کار می کرده اند و مسنجم و با یک فرمادهی نبوده است .




    مطالب مرتبط

    آمارها حاکی است که در سال ۱۴۰۲ ، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید ، شکسته شد .

    |

    این پروژه‌ها در محورهای مختلفی شامل احداث و ارتقا شبکه زیرساختی ، ارتقا وضعیت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ، احداث و توسعه امکانات و خدمات روبنایی ، بهسازی ، نوسازی ، مرمت و مقاوم‌سازی مسکن و اسکان مجدد ، ارتقا وضعیت اقتصادی و تهیه طرح‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ...

    |

    با تخصیص قیر رایگان از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران به شهرداری‌های استان ، آسفالت معابر محلات هدف بازآفرینی در ۱۰ شهر استان شامل زاهدان ، زابل ، هامون ، زهک ، جزینک ، علی‌اکبر ، گلشن ، سوران ، سیرکان و تفتان در دستور کار قرار گرفته است .

    |

    از ابتدای سال جاری ، ساخت ۵۳ هزار و ۹۷۳ واحد در محلات هدف بازآفرینی شهری در سامانه ثبت شده است و استان‌های تهران ، اصفهان ، خراسان رضوی ، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به ترتیب پنج استان برتر در این زمینه هستند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل صندوق ملی مسکن از آمادگی آن صندوق برای مشارکت با شرکت بازآفرینی شهری ایران در اجرای طرح کلید به کلید خبر داد ...

    |

    نظرات کاربران