ایجاد مدیریت یکپارچه از اقدامات مهم برنامه ملی بازآفرینی شهری
![ایجاد مدیریت یکپارچه از اقدامات مهم برنامه ملی بازآفرینی شهری](./cache/3/attach/201806/115529_1702435618_320_200.jpg)
تشکیل نهادهای محلی اقدامی ضروری در راستای موفقیت برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار است که باید با مشارکت در سطح محلات اتفاق بیافتد . تعامل و همکاری دستگاه های دولتی ، عمومی و سازمان های مردم نهاد در موفقیت و پایداری برنامه بازآفرینی شهری مهم است اما بخش اصلی این موضوع به همکاری ، تعامل و مشارکت مردم بستگی دارد .
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرگروه امور استان های دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ایجاد مدیریت یکپارچه شهری را از اقدامات مهم برنامه ملی بازآفرینی برشمرد و گفت : در گذشته عدم هم افزایی در مدیریت شهری به پایداری ناکارآمدی محلات منجر می شد .
کمال نوذری با اشاره به اینکه مشکلات متعدد و مختلفی در محلات ناکارآمد و فرسوده شهری وجود دارد ، اظهار کرد : دولت و شهرداری ها تلاش می کنند در قالب برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار به ابعاد مختلف این مشکلات بپردازند و در این راستا کنشگران نیز نقش خود را ایفا می کنند .
وی با بیان اینکه معضل مسکن در کشور بعد از دهه های ۴۰ و ۵۰ به تدریج در شهرهای بزرگ بروز کرد ، افزود : در گذشته تصور می شد تنها مشکل محلات ناکارآمد و فقیرنشین شهری تامین مسکن است و به همین دلیل در شهرهای بندرعباس ، تهران و مشهد برای ساکنان این محلات ، در سایت های جدید ، مسکن سازی شد اما با گذشت زمان ، ساکنان این سایت ها خانه های خود را فروختند و مجددا محلات ناکارآمد دیگری در پیرامون شهرها ایجاد کردند .
مدیرگروه امور استان های دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ادامه داد : پیش از این تنها دلیل بروز معضل مسکن، فقر شهری و راه حل آن ساختمان سازی برشمرده می شد در حالیکه محلات با مشکلات متعددی از قبیل مشکلات اقتصادی ، آموزشی ، اجتماعی و عمرانی مواجه بودند و در برنامه ها و تصمیم سازی ها این تعدد مشکلات در کنار یکدیگر در نظر گرفته نمی شد .
وی با اشاره به بخشی بودن تشکیلات نظام اداری به عنوان یکی از موانع بازآفرینی شهری اظهار کرد : تعدد سازمان های دست اندرکار در بخش کالبدی و عمرانی و بخشی بودن تشکیلات سازمانی در کنار مشکلات متعدد محلات، در گذشته مانع بزرگی در مسیر بازآفرینی شهری بود و معمولا اقدامات انجام شده به دلیل عدم هم افزایی و هماهنگی به پایداری ناکارآمدی محلات و هدررفت منابع و اعتبارات منجر می شد .
نوذری با بیان اینکه در حال حاضر ستادهای بازآفرینی شهری ، در راستای پوشش اقدامات ناهماهنگ سازمان ها و ایجاد مدیریت یکپارچه شهری توسط دولت تشکیل شده است ، گفت : سابقه تشکیل ستادهای توانمندسازی در سکونتگاه های غیررسمی در دهه ۸۰ نیز وجود داشت و اکنون به عنوان یک تجربه خوب، تحت عنوان ستاد بازآفرینی با نقش جدید به تمام محلات ناکارآمد شهری اشاعه پیدا کرده است . ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با ریاست ، رییس جمهور و دبیری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تشکیل شده و این ستاد در حال حاضر ۲۲ عضو رسمی متشکل از دستگاه ها و نهادهای ملی دارد و بنا بر آیین نامه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار این اعضا قابل افزایش هستند .
مدیرگروه امور استان های دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه در این ستاد دستگاه های مختلف حاکمیتی، دولتی، عمومی و مردم نهاد حضور دارند .
وی ضمن بیان اینکه استانداران استان ها ریاست و مدیران کل راه و شهر سازی ، دبیری ستاد بازآفرینی شهری را برعهده دارند، افزود: این ستادها در سطح شهرستان نیز تشکیل می شود و ریاست آن بر عهده فرماندار و دبیری آن بر عهده شهردار خواهد بود .
مدیرگروه امور استان های دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه در بازآفرینی شهری باید به سه مقوله ظرفیت سازی ، نهادسازی و اقدامات اجرایی توجه داشت ، گفت : تشکیل نهادهای محلی اقدامی ضروری در راستای موفقیت برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار است که باید با مشارکت در سطح محلات اتفاق بیافتد . تعامل و همکاری دستگاه های دولتی ، عمومی و سازمان های مردم نهاد در موفقیت و پایداری برنامه بازآفرینی شهری مهم است اما بخش اصلی این موضوع به همکاری ، تعامل و مشارکت مردم بستگی دارد .
نوذری با اشاره به لزوم مشارکت مردم در برنامه بازآفرینی شهری ، تحت عنوان نهادهای محلی خاطرنشان کرد : به دلیل تعدد مشکلات محلات ناکارآمد ، افراد مراجعه کننده به دستگاه های مدیریت شهری مطالبات مختلفی را مطرح می کنند و دستگاه ها نیز به دلیل تعدد مراجعات و ناکافی بودن منابع نمی توانند اولویت بندی مناسبی از مشکلات داشته و پاسخگوی همه آن ها باشند این در حالیست که نهادهای محلی می توانند مشکلات محله را اولویت بندی و نیازسنجی کنند و از این طریق به دستگاه های مدیریت شهری در اجرای برنامه بازآفرینی یاری رسانند .
مدیرگروه امور استان های دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، نهادسازی و ظرفیت سازی در مشارکت مردمی را امری جدی برشمرد و گفت : تشکیل نهادهای محلی ، از الزامات کاهش فقر شهری است که معضل اساسی محلات ناکارآمد شهری را به وجود آورده و قطعا برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار بدون آن موفق نخواهد بود . در صورت فراهم کردن عرصه برای مشارکت مردم در برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار ، سرمایه های اقتصادی و اجتماعی مردم در کنار منابع محدود شهرداری ها و دستگاه های دولتی می تواند موثر باشد و مسئولیت پذیری دو سویه ای بین ستادها و ساکنان محلات ایجاد کند .
نوذری تاکید کرد : برنامه بازآفرینی شهری به دنبال ایجاد و ارتقا "خود مدیری" محله و ایجاد ظرفیتی برای ساکنان در تعیین اهداف و منابع توسعه، اجرای پروژه ها و تعیین اولویت ها در محله و نظارت بر اقدامات کنشگران خارج از محله است . در "خود مدیری" و تشکل سازی محلات ، مشارکت مردمی باید از حالت انفعال خارج شود و به مشارکت پویایی تبدیل شود که مردم را به عنوان یکی از شرکای اصلی در برنامه بازآفرینی محلات معرفی می کند . در برنامه بازآفرینی شهری اغلب اوقات کمبود بودجه و منابع اعتباری وجود ندارد و مساله اساسی هم افزایی و اقدامات مشترک است . بنابراین یکی از مهمترین اقدامات نهادسازی و ایجاد ستاد بازآفرینی شهری است .
نوذری با تاکید بر تسهیل فرآیندها ، ضوابط و مقررات موجود و تسهیل اقدامات کنشگران در محلات افزود : معمولا در بازآفرینی شهری برنامه ها متناسب با نیازهای محله تعیین نمی شود و به همین دلیل در حال حاضر دولت به دنبال تسهیل فرآیندها و قوانین است تا نیازهای ساکنان محلات، توسط خود آنها تعیین و برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار با موفقیت انجام شود . هماهنگی سازمان ها به دلیل شرح وظایف و مشکلات متنوع ، بسیار دشوار است اما به هر ترتیب بر اساس الزامات سازمانی ، در هر ارگانی اقداماتی انجام می شود و تلاش دولت بر این است که این اقدامات هم افزا و هم راستا شود .