در حال بارگذاری ...
  • اعلام جزئیات زلزله ۵.۹ ریشتری در جنوب سرپل ذهاب

    با رخداد پس‌لرزه‌ها چنین به نظر می‌رسد که منطقه به حالت سکون و آرامش نسبی لرزه‌ای می‌رسد . آنچه واضح است آسیب‌های روانی وارد شده بر مردم منطقه است که بیش از یک‌سال است با رخداد بیش از ۱۵ زلزله بزرگتر از ۵ بطور تناوبی در حالت اضطراب قرار می‌گیرند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اعلام جزئیات زلزله ۵.۹ ریشتری در جنوب سرپل ذهاب که عصر ۱۶ دی ماه ۹۷ در استان کرمانشاه رخ داد ، گفت : سیستم رخداد زلزله‌های با مکانیسم امتداد لغز و معکوس ، به نوعی بیانگر جبران شدن خمش و پیچشی است که در زلزله معکوس ۷.۳ ازگله و سپس جنوب سومار ، ثلاث و جنوب‌غربی سرپل ذهاب به وجود آمده و سپس جبران شده است و به نظر می‌رسد ، باید منطقه بزودی به حالت سکون و آرامش لرزه‌ای برسد .

    ساعت ۱۷:۱۱ روز یکشنبه ۱۶ دی ماه ۱۳۹۶ زلزله‌ای با بزرگی ۵.۹ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد . لرزش شدید این زمین لرزه که به مدت حدود ۱۰ ثانیه در محدوده قصر شیرین ادامه داشت در کل منطقه موجب ترس و هراس عمومی شد .

    در همین رابطه علی بیت اللهی دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی در مورد جزئیات زلزله ۱۶ دی ماه ۹۷ ، گفت : در ۲۰ کیلومتری شمال و مرکز این زلزله در ۴ آذرماه امسال زلزله‌ای با بزرگی ۶.۴ رخ داد که موجب آسیب‌های جزئی در منطقه شد . این زمین لرزه از نظر سازوکار با زمین لرزه ۶.۴ متفاوت است و بیانگر گسل مسبب مجزائی است . زلزله ۶.۴ تاریخ ۴ آذر امسال ، از نوع امتداد لغز و زمین لرزه حاضر از نوع راندگی است .

    بیت اللهی اعلام کرد : حدود ۲۵۱۰ پس‌لرزه بالای ۲.۵ از زمان رخداد زلزله ۷.۳ ازگله در کل منطقه رخ داده است . اگر زمین لرزه‌های زیر ۲.۵ را در نظر بگیریم، تعداد زمین لرزه‌های رخ داده به حدود بیش از ۶۰۰۰ زمین لرزه می‌رسد . از این میان ۴۴ زمین لرزه بالای ۴.۵ و ۱۷ زمین لرزه ۵ ریشتر و یا بالاتر از آن است .

    وی با اعلام اینکه زلزله ۵.۹ غرب کرمانشاه ، در جنوب سرپل ذهاب و شمال سومار و غرب گیلان‌غرب واقع بود ، گفت : منطقه رویداد از نظر جمعیتی به مراتب تنک است و به جز تعدادی مجروح سرپائی و خسارت ناچیز منازل مسکونی ، آسیب جدی از منطقه گزارش نشده است . بعد از رخداد زلزله ۵.۹ ، حدود ۵۰ پس‌لرزه که ۴ پس‌لرزه بزرگی بالای ۴ داشته اند ، رخ داده است . با رخداد پس‌لرزه‌ها چنین به نظر می‌رسد که منطقه به حالت سکون و آرامش نسبی لرزه‌ای می‌رسد . آنچه واضح است آسیب‌های روانی وارد شده بر مردم منطقه است که بیش از یک‌سال است با رخداد بیش از ۱۵ زلزله بزرگتر از ۵ بطور تناوبی در حالت اضطراب قرار می‌گیرند .

    این محقق با اعلام اینکه این تعداد از زلزله‌های بزرگ و پس‌لرزه ها در یک ناحیه کوچک در کشور جزو موارد کم رخداد به شمار می‌رود ، چنین امری را حتی در دنیا نیز بسیار کم‌سابقه عنوان کرد و افزود : انتظار این بود که با رخداد زلزله ۶.۴ در چهار آذر ۱۳۹۷، انرژی درونی زمین رها و منطقه به آرامش برسد ، اما رخداد زلزله‌های بزرگ در همان منطقه ادامه یافت تا اینکه منجر به زلزله ۵.۹ با سازوکار معکوس شد . سیستم رخداد زلزله‌های با مکانیسم امتداد لغز و معکوس ، به نوعی بیانگر جبران شدن خمش و پیچشی است که در زلزله معکوس ۷.۳ ازگله و سپس جنوب سومار ، ثلاث و جنوب غربی سرپل ذهاب به وجود آمده و سپس جبران شده است . به نظر می‌رسد که باید منطقه بزودی به حالت سکون و آرامش لرزه‌ای برسد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، با هدف ترویج و معرفی ظرفیت‌های سیستم‌های صنعتی‌سازی تولید پیش‌ساخته مسکن ،‌ فراخوان شناسایی تولیدکنندگان ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در راستای تعیین حریم گسل‌ها و تدوین ضوابط ساخت‌وساز در این حرایم ،‌ مراحل فنی طرح تعیین حریم گسل های شهر دماوند آغاز ...

    |

    این مدل به‌صورت نمونه یکی از فناوری‌های ساختمانی سریع الاحداث و پیش‌ساخته دارای تایید فنی از مرکز و با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده مصالح ساختمانی در تمامی مراحل ساخت ، ساخته خواهد شد .

    |

    مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر ، آسفالت و ماشین‌آلات ۱۶ شهریورماه امسال است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، آیین نامه جوشکاری ساختمانی ایران ، ضوابط فنی طراحی ، اجرا و بهره برداری مراکز داده ، دستورالعمل مکان‌یابی ، طراحی و اجرای ...

    |

    نظرات کاربران