در حال بارگذاری ...
  • برگزاری کارگاه برنامه عملیاتی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی

    ضرورت توجه به تامین آرامش و آسایش ساکنان با استفاده از راهکارهای ارزان‌قیمت در معماری و ساختمان (بدون کاهش کیفیت) و لزوم شناسایی و حل پارامترهای ناپایدارسازی ، که تمایل سرمایه‌گذار برای ورود به پروژه را کم می‌کند ، از محورهایی است که بر آن تاکید داریم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، کارگاه برنامه‌ریزی ارزش تهیه نقشه راه و برنامه علمیاتی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور با محوریت شهرهای‌جدید با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی ، مدیران کل و کارشناسان معاونت مسکن و ساختمان و شرکت عمران شهرهای جدید در محل شرکت عمران برگزار شد .

    حبیب الله طاهرخانی مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در این نشست ، به تشریح اهداف و رویکردها و روش‌های ساخت در شهرهای جدید پرداخت و اعلام کرد : در احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تلاش می‌شود تا مشکلاتی که در تولید مسکن مهر وجود داشت ، تکرار نشود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تولید مسکن در روش های جدید به صورت محله محوری خواهد بود ، گفت : لزوم تنوع‌بخشی ساز و کارهای اجرایی طرح ، ضرورت برنامه‌ریزی و توجه به بهره‌مندی اقشار مختلف از طرح ، تقدم آماده‌سازی و احداث زیرساخت‌ها بر ساخت مسکن ، و ظرفیت‌های قانونی و مالی جهت اجرای طرح از مهم‌ترین محورهای احداث واحدهای مسکونی در شهرهای جدید است .

    رویکرد احداث واحدهای مسکونی برنامه‌ریزی ارزش است

    مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان نیز ضمن حضور در این کارگاه ، به ترسیم جایگاه بخش مسکن در اقتصاد و اشتغال کشور ، بررسی تجارب جهانی در روش‌های تامین مالی و اعطای تسهیلات مسکن به خصوص در اروپا و آمریکا پرداخت . ضرورت توجه به تامین آرامش و آسایش ساکنان با استفاده از راهکارهای ارزان‌قیمت در معماری و ساختمان (بدون کاهش کیفیت) و لزوم شناسایی و حل پارامترهای ناپایدارسازی ، که تمایل سرمایه‌گذار برای ورود به پروژه را کم می‌کند ، از محورهایی است که بر آن تاکید داریم .

    معاون وزیر راه و شهرسازی ، به‌کارگیری رویکرد برنامه‌ریزی ارزش را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های نهادهای مختلف به هم را در این برنامه اساسی دانست .

    گفتنی است، تهیه نقشه راه و برنامه عملیاتی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور در قالب برنامه ریزی ارزش در دستور کار معاونت مسکن و ساختمان وزارتخانه قرار دارد . نقشه راه مذکور شامل احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی توسط شرکت عمران شهرهای جدید در شهرهای جدید ، احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده شهرها است .

    بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان ، برگزاری سه کارگاه اصلی برنامه ریزی ارزش دو روزه برای هرکدام از محورها در برنامه معاونت مسکن و ساختمان قرار دارد که تا نیمه اول اردیبهشت برگزار خواهد شد .

    بر اساس این گزارش ، همچنین داودرضا عرب ، ضمن تشریح چارچوب برنامه‌ریزی ارزش، و روش‌شناسی انجام کار ، به ارایه طرح مبنا که شامل برنامه‌های شرکت عمران شهرهای جدید برای احداث ۲۰۰هزار واحد مسکونی می‌شد پرداخت . این طرح توسط حاضرین با تخصص‌های مختلف مانند برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای ، برنامه‌ریزی مسکن ، اقتصاد مسکن ، تأمین مالی مسکن ، جامعه‌شناسی ، حوزه ساخت و مسایل فنی-اجرایی مسکن ، و غیره و نیز نمایندگان نهادهای مختلف دولتی و خصوصی ذینفع به بوته نقد و بررسی گذاشته شد .

    همچنین ، در کنار نقد و بررسی طرح مبنا، شاخص‌های مسکن در شهرهای جدید، چالش‌ها و فرصت‌های شهرهای جدید در حوزه مسکن مورد بحث قرار گرفت . در ارایه طرح مبنا و شاخص‌های مسکن در شهرهای جدید ، نمایندگان شهرهای جدید به ارایه دیدگاه‌های خود در این خصوص و نیز ابهامات احتمالی موجود در گزارش‌های ارائه شده پرداختند .

    تحلیل کارکردهای اصلی برنامه احداث ۲۰۰هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید دیگر محور کارگاه بود که یکی از مهمترین این کارکردها با عنوان «تأمین مالی مسکن» انتخاب شده و تمام اعضای کارگاه دیدگاه‌ها و ایده‌های خود در خصوص نحوه ، فرایند و راه‌کارهای تأمین مالی را مطرح کردند .

    گفتنی است ، این کارگاه امروز چهارشنبه ۲۸ فروردین نیز ادامه خواهد داشت . در روز دوم ، جمع‌آوری ایده‌ها در دیگر کارکردها مانند کاهش قیمت تمام شده مسکن ، تأمین مسکن در استطاعت و غیره مورد بررسی قرار خواهد گرفت که این ایده‌ها در نهایت ارزیابی شده و ایده‌های برتر در هر کارکرد، برای توسعه توسط کارگروه‌های مختلف ، انتخاب خواهد شد .    




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران در پاسخ به سوالی در خصوص واحد‌های دارای مشکل مسکن مهر در شهر‌های مانند صفادشت که توسط ...

    |

    در حال ٨ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده که حدود هزار و ۴۰۰ واحد از آنها مشکل آسانسور دارند و برخی از آنها هم پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۳۰ درصدی دارند که در تلاش هستیم با مشارکت‌های مردمی و دولت بتوانیم پرونده مسکن مهر را در این شهر‌ها ببندیم .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در نشست مشترک مسئولان شهرستان دزفول با مدیرکل و معاونین اداره کل راه و شهرسازی خوزستان چالش‌های اجرایی طرح نهضت ملی مسکن ...

    |

    با استفاده از ظرفیت مردم و بخش خصوصی در ۶ ماهه اول امسال، مابقی ۷۵ هزار قطعه زمین در اختیار متقاضیان قرار گرفته و زمین ۲۵ هزار واحد دیگر نیز تا پایان دولت آماده و به مردم واگذار می شود .

    |

    بر اساس دستورات مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و اهتمام جدی اداره راه و شهرسازی شهرستان اسکو نسبت به تکمیل واحدها و رفع نواقص مجتمع‌ها ، مقرر گردید که این امر با همکاری وزارت ، سازمان ملی زمین و مسکن ، صندوق ملی مسکن و شرکت‌های تعاونی مسکن مهر انجام گیرد .

    |

    نظرات کاربران