سهم رسانههای تخصصی محیطزیستی از مجموع رسانهها اندک است
ارتباطات و محیطزیست موضوعی جا افتاده در دنیا است درحالیکه سهم رسانههای تخصصی محیط زیستی از بین کل رسانههای دارای مجوز کشور ۲۱ صدم درصد است ؛ بهطوریکه در ایران ، هماکنون ۱۱ هزار و ۱۱۵ رسانه دارای مجوز فعالیت وجود دارد که در این میان علاوه بر خبرنگاران و حوزههای محیطزیست در برخی از رسانهها ، ۲۴ رسانه صرفاً با عنوان «محیطزیست» در شکلهای مختلف فعالیت میکنند .
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، احمد کارخانه با اشاره به اینکه « ارتباطات و محیط زیست» موضوعی جا افتاده در دنیا است ، سهم رسانههای محیط زیستی در کشور را بسیار کم و در حدود ۲۱ صدم درصد از مجموع رسانههای کشور عنوان کرد .
نشست "تغییرات اقلیمی و رسانهها با تأکید بر سیل فروردین ۱۳۹۸ " با حضور دکتر محمد فاضلی ، مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی این وزارتخانه ، دکتر صادق ضیائیان ، رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ، دکتر علی احمدی ، عضو هیئتعلمی دانشگاه علامه طباطبایی و احمد کارخانه ، رئیس گروه مطبوعات ، امور خبری و تحلیل اطلاعات وزارت راه و شهرسازی سهشنبه ، سوم اردیبهشتماه در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد .
احمد کارخانه ، رئیس گروه مطبوعات امور خبری و تحلیل اطلاعات وزارت راه و شهرسازی در بخشی از این نشست با اشاره به اینکه - چالش تغییرات آبوهوایی و تشدید خطرهای طبیعی ناشی از آن بهعنوان یکی از ۱۰ چالش آینده جهان معرفیشده است به برگزاری نشست تغییر اقلیم برای سردبیران رسانهها» ، با حضور معاون هیئت بینالدولی تغییر اقلیم (IPCC) در خردادماه ۱۳۹۷ در کشورمان اشاره کرد و گفت : - هیئت بینالدولی تغییر اقلیم (IPCC) مرجع سازمان ملل متحد در خصوص ارزیابی علمی تغییر اقلیم است که پس از مطرح شدن اهمیت مسئله اثرات گرمایش جهانی ، باهدف ارزیابی تحقیقات علمی ، فنی ، اقتصادی و اجتماعی مرتبط با تغییر اقلیم و اثرات آن بر کره زمین ، توسط سازمان جهانی هواشناسی (WMO) و برنامه محیطزیست سازمان ملل متحد (UNEP) تأسیس شده و تاکنون پنج گزارش جامع از تغییر اقلیم را منتشر کرده است که مبنای توافقنامههای بینالمللی در خصوص تغییر آبوهوا بودهاند .
این کارشناس رسمی دادگستری در حوزه خبرنگاری و روزنامه نگاری با بیان اینکه مرجع ملی و نماینده ایران در IPCC ، سازمان هواشناسی کشور است ، به یادآوری برخی از نکات مورد تأکید نشست مذکور پرداخت و گفت : اگر چه تغییر اقلیم در ایران پیآمدهای وخیمی ازجمله افزایش رخداد مخاطرات جوی-اقلیمی ، وقوع بارشهای سنگین و غیرمترقبه ، حذف یا جابهجایی برخی گونههای جانوری و گیاهی ، کاهش عملکرد محصولات زراعی و باغی ، کاهش امنیت غذایی ، افزایش انواع بیماریهای انسان ، دام و گیاه ، کاهش تنوع زیستی و موجودات دریایی ، افزایش روند بیابانزایی ، کم رونق شدن گردشگری ، افزایش بیماریهای مناطق گرمسیری مانند مالاریا ، افزایش ریسک سرمایهگذاری در بخشهای کشاورزی و همچنین افزایش مهاجرت از مناطق در معرض مخاطرات اقلیمی را در کشور به دنبال خواهد داشت .
سهم رسانههای تخصصی محیطزیستی از مجموع رسانهها اندک است
کارخانه عنوان کرد : « ارتباطات و محیطزیست» موضوعی جا افتاده در دنیا است درحالیکه سهم رسانههای تخصصی محیط زیستی از بین کل رسانههای دارای مجوز کشور ۲۱ صدم درصد است ؛ بهطوریکه در ایران ، هماکنون ۱۱ هزار و ۱۱۵ رسانه دارای مجوز فعالیت وجود دارد که در این میان علاوه بر خبرنگاران و حوزههای محیطزیست در برخی از رسانهها ، ۲۴ رسانه صرفاً با عنوان «محیطزیست» در شکلهای مختلف فعالیت میکنند .
این مدرس دانشگاه با اشاره به تأکید به موضوع تغییر اقلیم در حکم انتصاب رئیس سازمان هواشناسی کشور پیش از سیلابهای اخیر گفت : در این حکم توجه ویژهای به مطالعات تغییر اقلیم و تحقیق و پیادهسازی راهکارهای سازگاری و کاهش آثار سوء آن و افزایش تابآوری و نیز همکاری و تعامل سازنده با سازمانها و مجامع بینالمللی بهویژه سازمان هواشناسی جهانی ، دیدبانی جهانی زمین و هیئت بینالدول تغییر اقلیم صورت گرفته بود .
رئیس گروه مطبوعات امور خبری و تحلیل اطلاعات وزارت راه و شهرسازی در ادامه به ارائه آماری از تعداد هشدارهای سازمان هواشناسی پرداخت و گفت : کارشناسان سازمان هواشناسی کشور در مواقع عادی روزانه ۱۶ بار در شبکههای رادیویی و ۸ بار در تلویزیون بهصورت زنده اطلاعات وضعیت را ارائه میکنند و این در حالی است که شبکههای استانی نیز بهطور مستمر ، ارائه گزارش وضعیت هوا را در برنامههای خوددارند بهطوریکه در سیل فرودین ۱۳۹۸ در مجموع ۱۵۰ اطلاعیه ، ۹۰ اخطاریه و بیش از هزار و ۹۵۰ گزارش رادیویی و تلویزیونی در تهران و استانها در خصوص شرایط نامساعد جوی و شرایط مخاطرهآمیز ازجمله هشدار وقوع سیلاب و... منتشر و پخش شده است .
وی افزود : در فرودین ۹۸ در مجموع ۷۵۰ دقیقه در رادیو ، ۱۳۵ دقیقه در شبکه یک سیما و ۱۲۰ دقیقه در شبکه خبر ، ۱۰۰ دقیقه زیرنویس شبکه خبر صرفاً در صداوسیما اطلاعرسانی صورت گرفته است که درمجموع بیش از ۱۸ ساعت تا ۱۷ فرودین ۹۸ بوده است . پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نیز در یک ماه گذشته ۳۹۶ محتوا با موضوع سیل تولید و منتشر کرده است که منبع خبری رسانههای دیگر بهویژه خبرگزاریها بوده است و در حوزه راه و شهرسازی در ۲۰ روز نخست سال ۱۹ هزار محتوا در رسانه منتشر شد که عمدتاً مرتبط با سیل بود .
کارخانه در بخش دیگر سخنان خود به تحلیل محتوای تلگرام با کلیدواژه ”سیل“ در فروردین ۹۸ در بین پستهای پربازدید این پیامرسان پرداخت و گفت : پیامهای پربیننده (۲۰مورد نخست) تلگرام در فرودین ۹۸ ، در مجموع ۲۴۱ میلیون نفر بیننده داشته که درمجموع ۹۹ پیام پربیننده تگرام با موضوع سیل ۹۹ مورد بوده است و بهطور میانگین دو میلیون نفر هر پیام را خواندهاند .
پربینندهترین پیام تلگرام مرتبط با سیل مربوط به سیل شیراز است
این کارشناس رسمی دادگستری در حوزه خبرنگاری و روزنامه نگاری با بیان اینکه پربینندهترین پیام تلگرام با بیش از ۵ میلیون نفر بیننده ، مربوط به دلیل سیل شیراز بوده است ، گفت : منبع ۸۵ درصد پیامهای پربیننده تلگرام از منابع رسمی خبری بود که در این میان ، گزارش سیل در استانها و کشتهشدهها بیشترین محتوا را به خود اختصاص داد .
کارخانه در ادامه فعالیت میکروبلاگ توییتر در ایام وقوع سیل را نیز مورد بررسی قرار داد و به بیان جزییاتی از هشتگ های پربازدید مرتبط با سیل در این میکروبلاگ پرداخت و گفت : در این مدت بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار توئیت توسط ۹۰ هزار کاربر این رسانه اجتماعی نوشته شده که گلستان با ۳۷۶ هزار توییت بیشترین توجهات را به خود معطوف کرده است و لرستان و فارس به ترتیب با ۲۷۹ و ۱۵۷ هزار توییت در رتبههای بعدی از این نظر قرار دارند .
این پژوهشگر حوزه رسانه با بیان اینکه حجم زیادی از مشارکتها مربوط به اطلاعرسانی در توییتر درباره سیل و ترغیب کاربران برای یاری سیلزدگان بوده است ، گفت : بیشترین کاربران در هشتگهای مرتبط با دولت مشارکت داشتند که در این میان هشتگهای حمایتی نسبت به ارگانهای خدمت رسان بیشترین میزان تولید محتوا و دریافت لایک را در این رسانه داشتند .