در حال بارگذاری ...
  • ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها عامل افزایش خسارت‌هاى سیل

    برخی شهرهای کشور تجهیزات و امکانات ایمنی مطلوبی ندارند لذا احداث ساختمان‌ های مرتفع ، بحران اجتماعی به وجود می آورد که باید شهرداری ها به آن توجه داشته باشند . 

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، فرزانه صادق مالواجرد ، گفت : مهم‌ترین عامل خسارت سیل اخیر در شهرها و روستاهای کشور ، ساخت و سازهای واقع در بستر رودخانه هاست .

    فرزانه صادق ‌مالواجرد معاون وزیر راه و شهرسازی روز پنجشنبه در نشست تخصصی معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرهای کشور ، در مشهد اظهار داشت : بررسی‌های انجام شده در سیلاب اخیر استان لرستان نشان داد که ساخت و ساز در مسیر رودخانه‌ها سبب افزایش خسارت های جانی و مالی شده است .

    وی با بیان اینکه مسیر رودخانه ها باید حفظ شود اظهار داشت : سیل اخیر پیامدهای حذف رودخانه‌ها در شهرها را به خوبی به ما یادآوری کرد، لذا شهرداری‌ها باید برای احیا و پاکسازی مسیل و رودخانه ها اقدام کنند . مسیر رودخانه ها در برخی شهرها تبدیل به توقفگاه خودرو یا بوستان شده است که باید اصلاح شود . 

    صادق ‌مالواجرد افزود : باید برای تخریب بوستان ها یا کاربری های دیگری که در مسیر رودخانه ها احداث شده اقدام و مردم را از خطرات سیلاب آگاه سازیم تا نارضایتی ایجاد نشود زیرا جان و مال آنان برای ما اهمیت دارد . یکی دیگر از عواملی که در سیل اخیر اهواز از آن درس گرفتیم ، افزایش حریم شهر با ساخت و سازها بود که قبل از هر گونه اقدام باید مطالعات بیش‌تری در این زمینه انجام شود . 

    وی با بیان اینکه نمی توان در همه شهرهای کشور بلند مرتبه سازی انجام داد گفت : برخی شهرهای کشور تجهیزات و امکانات ایمنی مطلوبی ندارند لذا احداث ساختمان‌ های مرتفع ، بحران اجتماعی به وجود می آورد که باید شهرداری ها به آن توجه داشته باشند . قبل از صدور هرگونه مجوز احداث ساختمان‌های مرتفع باید به مسائلی که باعث بحران از جمله در زلزله ، آتش‌سوزی و سیلاب می‌شود ، توجه کرد . 




    مطالب مرتبط

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    در محلاتی که وسعت چندانی ندارند شهرداری‌ها باید از نیروهای خود برای تشکیل این حلقه‌ها استفاده کنند و در محلاتی که محدوده‌های مورد عمل از وسعت بالایی برخوردار هستند می‌بایست از طریق شهرداری‌های نواحی اقدام شود تا ظرفیت گروه‌های جهادی ، دانشگاهی ، انبوه سازان ، کارگزاران ...

    |

    مداخله دولت در بخش بازآفرینی شهری باید به حداقل برسد و از ظرفیت سازمان های مردم نهاد ، نهادهای غیر دولتی ، بخش خصوصی و خیرین در این خصوص استفاده شود .

    |

    با تاکید وزیر راه و شهرسازی میزان تسهیلات نوسازی مردمی در بافت‌های فرسوده از ۳۰ هزار واحد به ۴۰ هزار واحد افزایش یافت که باید قرارداد آن تا پایان سال با بانک عامل بسته شود .

    |

    در سال جاری بر اساس برنامه ریزی های بعمل آمده و به منظور تسریع در رفع مشکلات شهری ، جلسات کارگروه امور زیربنایی و کمیسیون ماده ۵ با فاصله زمانی نزدیکتری نسبت به قبل برگزار شده است لذا امسال تعداد ۴۰ جلسه کمیسیون ماده ۵ در استان برگزار شده که برآیند آن ۶۰۶ مصوبه بوده است .

    |

    نظرات کاربران