در حال بارگذاری ...
  • پروژه‌های بازآفرینی شهری در دستور کار اداره راه و شهر سازی استان مرکزی

    اولویت کاری ستاد وزارتخانه در بخش باز آفرینی شهری ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده است که سهم استان مرکزی از این مقدار ساخت ۲۰۸۷ واحد است که این اداره کل به دنبال تامین زمین مورد نیاز جهت احداث و تولید مسکن است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی از دردست اقدام بودن ۱۹ پروژه در بخش بازآفرینی پایدار شهری توسط این اداره کل خبر داد .

    احمد مرزبان گفت : بازآفرینی شهری با رویکرد محله محور و با سه هدف ارتقاء تاب آوری شهری ، ارتقا زیست‌پذیری شهری و در نهایت ارتقاء زندگی شهروندان به پیشرفت و بهبود پایدار کالبدی اجتماعی و محیطی منجر می شود . محلات هدف در استان مرکزی شناسایی شده است که شامل ۱۳ محله در شهر اراک و ۱۷ محله در شهر ساوه می باشد و نکته قابل تامل این است که ۲۳ درصد از جمعیت شهر اراک و ۱۹ درصد از جمعیت شهر ساوه متاسفانه در سکونت گاه های غیر رسمی زندگی می کنند .  

    مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی در خصوص برنامه های بازآفرینی بیان داشت : در حال حاضر این اداره کل ۱۹ پروژه در بخش بازآفرینی شهری در دستور کار دارد که شامل : چهار پروژه مشارکتی است که شاخص‌ترین آن را می‌توان پروژه مشارکتی ۳۳۶ واحدی باغ خلج نام برد ، ۱۱ پروژه در بخش‌های زیربنایی و روبنایی که بخش‌هایی از آن به پایان رسیده و بخش‌هایی دردست اقدام است ، چهار پروژه مطالعاتی نیز در دست اقدام است .

    اختصاص ۳۸۰ میلیارد ریال از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران  

    احمد مرزبان اظهار داشت : امسال خوشبختانه ۳۸۰ میلیارد ریال جهت اجرای طرح های اقدام مشترک که از طرف شرکت بازآفرینی شهری ایران برای استان مرکزی درنظر گرفته شده است که این اعتبارات به جهت کمک های فنی و اعتباری موضوع بند الف تبصره ۱۸ ، در خصوص طرح های ملی باز آفرینی است که شامل : مطالعات و ساماندهی سکونت گاه های غیر رسمی ، مطالعه و کمک به بهسازی – روسازی – زیر سازی زیربنایی – طراحی وتوانمند سازی در قالب طرح اقدام مشترک با دستگاههای عضو ستاد بازآفرینی استان است .

    وی در خصوص برنامه ها و اعتبارات در نظر گرفته شده برای دستگاه های عضو ستاد باز آفرینی افزود : خلاصه ای از این برنامه را را می توان : ۱۴ پروژه مربوط به شهرداری کلانشهر اراک با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال ، ۷ پروژه مربوط به شهرداری ساوه با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال ، ۸ پروژه شرکت توزیع نیروی برق با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال ، پروژه های مربوز به آب و فاضلاب استان با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال ، پروژه های مربوط به اداره کل میراث فرهنگی با اعتباری بالغ بر ۲۸ میلیارد ریال ، پروژه های مربوط به اداره کل فنی و حرفه ای استان مرکزی با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال ، پروژه های مربوط به دانشگاه علوم پزشکی اراک و ساوه با اعتباری بالغ بر ۱۷ میلیارد ریال که درقالب ۹ محله که در موافقتنامه سال ۱۳۹۷ تدوین شده که محله کوی امام علی - بازار تاریخی اراک - خیابان شهدای صفری - قنات ناصری وکوی سجادیه در شهر اراک و محله های بهزیستی - یاقوت آباد - پکنیک گاز - بافت قدیم بازار ساوه در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است .

    اختصاص قیر رایگان به شهرداری ها

    مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی در ادامه گفت : برای شبکه معابر بافت های فرسوده شهری نیز قیر رایگان در اختیار شهرداری ها می گذاریم که دراین خصوص مقدار ۹۰۷ تن برای ۸ شهر استان در نظر گرفته ایم که شامل ۷۵ تن برای شهر شازند ، ۳۰۳ تن برای شهر خمین ، ۵۷ تن برای شهر محلات ، ۵۲ تن برای شهر دلیجان ، ۱۵۰ تن برای شهر کمیجان ، ۷۰ تن برای شهر خنداب ، ۳۸ تن برای شهر تفرش و ۶۳ تن برای شهر آشتیان در نظر گرفته شده است .

    تا کنون ۷۵۰ مورد تسهیلات پرداخت شده

    وی ادامه داد : در بخش پرداخت تسهیلات این اداره کل تاکنون ۷۵۰ مورد تسهیلات در بافت های و سکونتگاه های غیر رسمی را برای پرداخت به بانک مسکن معرفی کرده و امسال نیز خوشبختانه ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار داریم که هر شهروندی که در بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی اقدام به ساخت و ساز کند را می توانیم به بانک عامل معرفی کنیم .

    ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده اولویت وزارت راه و شهرسازی

    احمد مرزبان در پایان افزود : اولویت کاری ستاد وزارتخانه در بخش باز آفرینی شهری ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده است که سهم استان مرکزی از این مقدار ساخت ۲۰۸۷ واحد است که این اداره کل به دنبال تامین زمین مورد نیاز جهت احداث و تولید مسکن است .




    مطالب مرتبط

    از ۴۴ هزار واحدی که توسط بانک مسکن در بافت‌های فرسوده تسهیلات دریافت کردند ۲۰ هزار واحد متعلق به دولت سیزدهم بوده است و مابقی نیز از سال ۱۳۹۸ تا ابتدای دولت سیزدهم پرداخت شد .

    |

    جنوب کرمان آمادگی جهت جذب سهمیه سایر استان‌هایی که در جذب قیر موفق نبودند به وزارت راه و شهرسازی اعلام می کند .

    |

    در شهرضا هزار و ۱۹۷ واحد مسکونی بر روی رشته قنات قرار دارند اما این ۱۹۶ واحد در نقطه قرمز واقع شده‌اند ، بنابراین از تمام سازمان‌های مرتبط خواهشمندم برای جا به جایی ساکنان این واحدها همکاری کنند .

    |

    محرومیت زدایی و بهره مندی محلات کمتر برخوردار و هدف باز آفرینی شهری از خدمات روبنایی و زیربنایی به میزان متوسط محلات برخوردار همان شهر، مورد هدف سند ملی بازآفرینی شهری و سند ملی ساماندهی و توانمندسازی مسکن سکونتگاهای غیر رسمی است که نیاز به توجه و حمایت جدی مجلس شورای اسلامی ...

    |

    جهش چشمگیر میزان نوسازی مردمی مسکن نسبت به سنوات گذشته و پیشبرد پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی شامل مدارس ، درمانگاه‌ها و کتابخانه‌ها در بافت‌های فرسوده و به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله این اقدامات مهم محسوب می‌شود .

    |

    نظرات کاربران