در حال بارگذاری ...
  • ضرورت بازبینی برخی روندها و استفاده از ظرفیت‌های گوناگون در مدیریت بازار مسکن

    عرضه رایگان زمین برای ساخت واحد مسکونی از جمله اقدامات شاخص وزارت راه و شهرسازی است که رسانه‌ها باید به آن بپردازند ؛ زیرا بخش عمده‌ای از قیمت تمام‌شده یک واحد مسکونی مربوط به زمین است و در صورت حذف این بخش کمک بزرگی به کاهش قیمت مسکن و اجاره‌بها می‌شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سید حسین افضلی با تأکید بر ضرورت بازنگری جدی و اعتبارسنجی قوی در آمارهای بخش مسکن ، ارائه رایگان زمین برای ساخت واحدهای مسکونی را از اقدامات شاخص وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت : واحدهای مسکونی لوکس را نباید به‌عنوان بخشی از آمار واحدهای مسکونی که می‌تواند معضل مسکن را حل کند به شمار آورد ،

    دکتر سید حسین افضلی ، نماینده مردم اقلید در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس و وزارت راه مدیریت بحران مسکن را به عنوان یک مسئله مهم و حیاتی دنبال می‌کنند به جلسه مشترک هفته‌های گذشته میان اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: این جلسه مشخص کرد که اهمیت موضوع مسکن برای وزارت راه و شهرسازی بیش از پیش روشن شده و این دستگاه با دید باز و به‌صورت عملی به این حوزه ورود کرده است .

    وی با اشاره به ناهمخوانی در برخی از آمارهای حوزه مسکن بر حل این تناقضات تأکید کرد و گفت : آمارهای دستگاه‌های مختلف در زمینه میزان مسکن موجود و کمبود مسکن دارای تناقضاتی است و لازم است وزارت راه به‌صورت جدی به این حوزه بپردازد .

    افضلی با بیان اینکه تعدادی از واحدهای مسکونی موجود ، جزو واحدهای لوکس محسوب می‌شود ، گفت : واحدهای مسکونی لوکس را نباید به‌عنوان بخشی از آمار واحدهای مسکونی که می‌تواند معضل مسکن را حل کند به شمار آورد ، زیرا خرید این واحدها در توان مردم نیست .

    نماینده اقلید در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار وزارت راه و شهرسازی از کمبود مسکن گفت : این آمار با آمارهای سال ۹۵ تفاوت‌هایی دارد و نیازمند بازنگری جدی و اعتبارسنجی قوی در آمارهای این حوزه هستیم تا متناسب با آن راهکار ارائه کنیم .

    عرضه رایگان زمین برای ساخت واحد مسکونی از اقدامات شاخص وزارت راه و شهرسازی است

    وی به برخی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی به‌منظور تعادل بخشی به بازار مسکن پرداخت و گفت : عرضه رایگان زمین برای ساخت واحد مسکونی از جمله اقدامات شاخص وزارت راه و شهرسازی است که رسانه‌ها باید به آن بپردازند ؛ زیرا بخش عمده‌ای از قیمت تمام‌شده یک واحد مسکونی مربوط به زمین است و در صورت حذف این بخش کمک بزرگی به کاهش قیمت مسکن و اجاره‌بها می‌شود .

    افضلی اقدام دیگر وزارت راه و شهرسازی در راستای ارائه تسهیلات به شرکت‌های دارای اهلیت را مثبت خواند و گفت : در شرایط کنونی به شرکت‌های دارای اهلیت به‌ویژه در کلان‌شهرها نیاز داریم .

    کمبود مسکن در کلان‌شهرها قیمت مسکن را مدیریت می‌کند

    وی کمبود مسکن در کلان‌شهرها را از جمله عواملی خواند که قیمت مسکن را مدیریت می‌کند و بخش بزرگی از افزایش قیمت‌های کنونی درحوزه مسکن را ناشی از افزایش قیمت مسکن در تهران عنوان کرد و گفت : کمبود مسکن در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک‌تر به‌مراتب کمتر است .

    این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی استفاده از شرکت‌های بزرگ دارای اهلیت را از راهکاری مناسب به‌جای توزیع خرد منابع در سطح کشور و مشکل بازپرداخت تسهیلات خواند و گفت : باید از شرکت‌هایی که توان فاینانس و جذب سرمایه خارجی دارند استفاده کرد و مردم نیز از ابتدا نتایج این اقدامات را بدانند تا به تأثیرگذاری ملموس در مدیریت حوزه مسکن بیانجامد .

     

     

    اگر بانک‌ها مسکن بسازند ، پس چه کسی به بانک داری بپردازد ؟

    وی ورود شرکت‌های بزرگ و صاحب صلاحیت بخش خصوصی را حلال بسیاری از مشکلات جنبی بخش مسکن خواند و گفت : در این روش می‌توان تسهیلات را به این شرکت‌ها پرداخت و این شرکت‌ها با سازوکارهای مختلف نظیر اجاره به‌شرط تملیک ، اقساط کوتاه و دراز مدت و ... مردم را صاحب‌خانه کنند .

    افضلی با انتقاد از نگاه سودجویانه برخی از بانک‌ها و ساخت واحدهای لوکس مسکونی و یا پرداخت تسهیلات به این منظور گفت : اگر بناست بانک‌ها مسکن بسازند ، پس چه کسی به بانک داری باید بپردازد .

    وی با اشاره به‌ ضرورت بازبینی برخی روندها و استفاده از ظرفیت‌های گوناگون در مدیریت بازار مسکن گفت : قرار گرفتن همه این موارد در کنار یکدیگر ، می‌تواند به شکل گرفتن یک حرکت سریع و اصولی در حوزه مسکن بیانجامد .

    افضلی با اشاره به اینکه شرایط کنونی مسکن تنها به وظایف وزارت راه و شهرسازی محدود نیست ، گفت : نباید نقش تورم ، کاهش درآمدهای عمومی کشور ، عدم وجود منفعت در بخش‌هایی نظیر صنعت و کشاورزی که به سرازیر شدن سرمایه‌های سرگردان به بخش مسکن می‌انجامد را نادیده گرفت .

    وی وزارت راه و شهرسازی را موتور محرکه مدیریت مسکن عنوان و اظهار کرد : مجموعه نظام و بخش‌های مختلف باید باور داشته باشند که مشکل مسکن جدی است و برای حل آن همه باید دست‌به‌دست هم دهند و با مدیریت وزارت راه و شهرسازی به این حوزه سامان دهند .

    راهکارهای وزارت راه و شهرسازی با نگاه علمی برنامه‌ریزی شده است

    عضو مجمع نمایندگان استان فارس ، تلاش کارشناسان وزارت راه و شهرسازی برای در نظر گرفتن تمام ظرفیت‌های موجود را نکته مثبت و اقدام مناسب این وزارتخانه خواند و گفت : راهکارهای در نظر گرفته‌شده این وزارتخانه از توزیع تسهیلات تا ورود به بورس و استفاده از بخش خصوصی با نگاه علمی برنامه‌ریزی شده است که می‌تواند به رونق‌بخشی به حوزه مسکن کمک کند .

    وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو شناسایی خش‌هایی که در مدیریت قیمت مسکن تأثیرگذاری بیش‌تری دارند را ضروری خواند و عنوان کرد : پس از شناخت این بخش‌ها باید بر روی این بخش‌ها متمرکز شد .

    وی با اشاره به اینکه میزان تولید فعلی مسکن با تقاضای موجود هماهنگی ندارد و باید از همه ظرفیت‌ها برای تولید مسکن استفاده کنیم ، گفت : اکنون در حوزه مسکن بحران داریم و باید چند خیز ضربتی و سریع برداریم و با اقدامات کارشناسی و کاربردی ، اولویت‌بندی لازم را انجام دهیم .

    وی در پایان با بیان اینکه مجلس بارها آمادگی خود برای حل بحران مسکن اعلام کرده است ، گفت : اگر راهکارهای متناسب با مشکلات از طریق لایحه به مجلس آورده شود واقع‌بینانه‌تر و عملیاتی‌تر است ؛ زیرا دولت ضمن برخورداری از منابع و آمارها آشنایی بیشتری با مشکلات این حوزه دارد . بنابراین مجلس در برخورد با لایحه می‌تواند بررسی‌های لازم را انجام دهد و این آمادگی در مجلس وجود دارد که موضوع مسکن را روزآمد ببیند و برای حل آن با همه توان کمک کند .




    مطالب مرتبط

    شفاف سازی در شکستن قیمت‌ها تاثیرگذار است و وزارت راه و شهرسازی با تدوین و اجرای برنامه‌هایی مانند «سامانه خودنویس» جلوی فعالیت واسطه گرانی که با نیت کالای سرمایه ای بر روی مسکن کار می‌کنند را با مشکل مواجه می‌کند .

    |

    قانون ساماندهی بازار اجاره و مسکن که مراحل بررسی در شورای نگهبان را طی می‌کند در صورت تایید ، تصویب و ابلاغ ، قانون مناسبی برای شفاف‌سازی در حوزه مسکن و اجاره به شمار می‌رود .

    |

    اقدامات بخش مسکن بسیار امیدوارکننده است ؛ برای مثال در استان سمنان و برخی دیگر از استان‌ها ، جهشی بسیار عالی در بخش مسکن صورت گرفته و مردم رضایتمندی قابل توجهی از این امر دارند .

    |

    نظرات کاربران