در حال بارگذاری ...
  • تصمیم سازی نهایی در خصوص طرح جامع کلانشهر اراک

    طرح جامع اراک ایراد ساختاری نداشته و تنها اختلاف نظرهایی میان مشاور طرح و مراجع استانی بر این طرح وارد است که طبیعی است و البته در طرح جامع اراک اختلاف نظرها  نسبت به سایر طرح‌ها کمتر بوده و خوشبختانه در بسیاری از موارد نظر کمیته فنی و مراجع استانی و کمیته فنی منطبق بر یکدیگر بود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران از تصمیم سازی نهایی در خصوص طرح جامع اراک پس از بازدیدهای صورت پذیرفته خبر داد .

    احمد نیکخواه در حاشیه هفتمین کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح جامع اراک اظهار کرد : افق زمانی طرح جامع اراک در سال ۱۳۹۰ به پایان رسید و با بررسی‌های صورت گرفته در پنج سال اخیر در نهایت در پایان سال ۹۷ مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان در خصوص این طرح اخذ  و جهت تصویب نهایی به شورای‌عالی شهرسازی ایران ارجاع شد . مطابق روال تمامی طرح‌ها، جلساتی در خصوص بررسی این طرح در کمیته فنی به شکل مفصل و به تفکیک در حوزه‌های مختلف طرح مذکور  مورد بررسی قرار گرفت .

    مدیرکل دفتر دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تصریح کرد : با گذشت شش کمیته فنی ، امروز در هفتمین کمیته برنامه‌ریزی تصمیم بر این است پس از بررسی در کمیته  بازدید میدانی از اراک و مناطق هدف ، بخش حریم طرح ، اراضی مربوط به توسعه‌های آتی شهر، بافت مرکزی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی صورت گیرد چراکه در برخی موارد نمی‌توان اطلاعات کافی را در جلسه اخذ کرد . به نظر می‌رسد کمیته فنی با برگزاری همین ۷ جلسه بتواند منابع اطلاعاتی مورد نیاز برای ارائه صورتجلسه و اتخاذ تصمیم و ارائه گزارش به شورایعالی شهرسازی را در اختیار قرار دهد تا در نهایت طرح جامع اراک مطابق تصمیم شورایعالی شهرسازی ابلاغ و مراحل نهایی سپری شود .

    وی با اشاره به اینکه در هر طرحی معمولا مزایا و معایبی وارد است ، اضافه کرد : طرح جامع اراک ایراد ساختاری نداشته و تنها اختلاف نظرهایی میان مشاور طرح و مراجع استانی بر این طرح وارد است که طبیعی است و البته در طرح جامع اراک اختلاف نظرها  نسبت به سایر طرح‌ها کمتر بوده و خوشبختانه در بسیاری از موارد نظر کمیته فنی و مراجع استانی و کمیته فنی منطبق بر یکدیگر بود .

    مدیرکل دفتر دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران گفت : در طرح جامع کلانشهر اراک در مقایسه با برخی طرح‌های دیگر ، خوشبختانه کمبودهایی که ممکن بود از نظر کمیته فنی بر طرح وارد باشد به مقدار زیاد مشهود نبود که در این راستا لازم است از زحمات مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی و مجموعه وزارت و راه و شهرسازی تشکر کرده و امیدواریم این طرح سبب خیر و پیشرفت در اراک باشد .

    نیکخواه در خصوص طرح ۵۸ متری نیز گفت: طرح ۵۸متری یکی از پیشنهادات طرح شبکه معابر شهری اراک است و یکی از اسنادی که در هر طرح جامع بررسی می‌شود سند شبکه معابر است . این طرح دارای حساسیت بوده و اجرای آن  مقداری دشوار است چراکه احداث معبر بر بافت موجود شهری است و تقریبا چنین موردی سابقه‌ای نداشته که معبر را مطلق بر بافت ایجاد کرده باشیم .

    وی ادامه داد : در این راستا تلاش کمیته فنی بر این است که در ابعاد مختلف ضرورت این طرح و مجموعه تهدیدها و فرصت‌های موجود را بررسی کند . همانطور که در حریم و محدوده شهر موظفیم برای شورایعالی شهرسازی تصمیم سازی کنیم در نتیجه در حوزه ۵۸ متری نیز مجموعه موارد و بررسی‌ها به شورا گزارش می شود تا شورا در نهایت در خصوص این طرح تصمیم گیری لازم را انجام دهد .




    مطالب مرتبط

    در سال جاری بر اساس برنامه ریزی های بعمل آمده و به منظور تسریع در رفع مشکلات شهری ، جلسات کارگروه امور زیربنایی و کمیسیون ماده ۵ با فاصله زمانی نزدیکتری نسبت به قبل برگزار شده است لذا امسال تعداد ۴۰ جلسه کمیسیون ماده ۵ در استان برگزار شده که برآیند آن ۶۰۶ مصوبه بوده است .

    |

    کلیه متقاضیانی که پیامک دریافت می کنند می بایست بر اساس مهلت مقرر ( ۲ روز) با مراجعه به سایت www.epronema.ir نسبت به انتخاب سایت پروژه خود اقدام کنند .

    |

    تلاش می‌شود تا افراد واجد شرایط برای دریافت مسکن ساماندهی شوند و در چهار سال اول ، حداقل زمین افراد متقاضی تامین شود .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت : در راستای اجرای بند ث تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برنامه ...

    |

    نظرات کاربران