در حال بارگذاری ...
  • تهیه و تدوین ضوابط طراحی و راه‌اندازی موزه و مخازن تاریخی - فرهنگی

    اعتقاد داریم که در خصوص حوادث طبیعی و از جمله سیل این اقدامات پایان کار نیست ، بلکه جزو گام‌های نخست برای شروع تاب‌آوری شهرها در برابر سیل از دید شهرسازی است که بر مبنای تجارب کسب شده حاصل شده است و باید بر اساس آنها به یکسری اصول و ضوابط مشخص دست یابیم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، غزال راهب ضمن تشریح سه گام بخش مسکن و سیستم‌های ساختمانی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، از تهیه و تدوین ضوابط طراحی و راه اندازی موزه و مخازن تاریخی - فرهنگی خبر داد .

    غزال راهب رییس بخش مسکن و سیستم‌های ساختمانی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی بخشی از فعالیت‌های آن بخش پژوهشی را در مرکز تحقیقات، تشریح کرد و گفت : با توجه به ضرورت مسائلی که امسال در کشور به وجود آمد عمده فعالیت‌هایی که در این بخش انجام شد در خصوص سیل‌های بهاری بود و گزارشی که از منظر شهرسازی راجع به سیل‌های بهار ۹۸ تهیه شد .

    رییس بخش مسکن و سسیستم‌های ساختمان مرکز تحقیقات با اشاره به اینکه مطالعات میدانی گسترده در چهار استان گلستان ، خوزستان ، لرستان و فارس در شهر شیراز در خصوص سیل انجام شد ، اظهار داشت : گروه‌های مختلف بر مبنای چک‌لیست مطالعاتی که از مفاهیم اصول تاب‌آوری سکونتگاه‌ها در برابر سیل تهیه شده بود ، به مناطق سیل‌زده اعزام شدند . حاصل مطالعات میدانی همکاران مرکز در مناطق سیل‌زده ، درس‌ها و تجاربی شد که می‌توان از منظر شهرسازی از سیل گرفت . در این رابطه ، پیشنهادهایی نیز ارایه شد که این پیشنهادها در شورای‌عالی شهرسازی و معماری طرح شدند و در دستور کار قرار گرفتند .  

    وی اعلام کرد : گزارش مطالعات سیل‌های اخیر به صورت مفصل در دست چاپ است و به زودی ارایه می‌شود . این گزارش‌ها ، شامل مواردی است که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد . اعتقاد داریم که در خصوص حوادث طبیعی و از جمله سیل این اقدامات پایان کار نیست ، بلکه جزو گام‌های نخست برای شروع تاب‌آوری شهرها در برابر سیل از دید شهرسازی است که بر مبنای تجارب کسب شده حاصل شده است و باید بر اساس آنها به یکسری اصول و ضوابط مشخص دست یابیم .

    رییس بخش مسکن و سیستم‌های ساختمان مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی از جمله اقدامات دیگری که آن بخش با همکاری معاونت معماری و شهرسازی در دستور کار دارد را تدوین ضوابط عام بلندمرتبه سازی در شهرهای کشور برشمرد و گفت: مرکز تحقیقات این کار را در همکاری با معاونت معماری و شهرسازی شروع کرد و یکسری ضوابط عامی نوشت که بر مبنای آن مشاوران ، پهنه‌های استقرار ساختمان‌های بلند و ضوابط هر پهنه را بر اساس این دستور کار بیاورند .

    راهب ادامه داد : دستورالعمل ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی توسط مرکز تهیه شد و در جلسات کمیته فنی ضوابط و مقررات شورای‌عالی شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت که مصوبه شورای‌عالی را در جلسه ۱۶ مهرماه سال ۹۷ نیز اخذ کرد . همچنین ، بعد از این مصوبه ، جلساتی نیز برگزار شد که روی ویرایش ادبی آن بررسی‌هایی صورت گرفت که به نتیجه رسید و در دستور کار شورای‌عالی برای تصویب قرار دارد .

    وی خصوص ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی عنوان کرد : اساسا شورا باید تشخیص دهد که آیا شهر موردنظر می‌تواند ساختمان بلند داشته باشد ، و این شورا است که ضرورت ساخت ساختمان‌های بلند را در شهرها تعیین می‌کند . بدین‌معنا ، اگر در شهری نیاز به ساخت ساختمان‌های بلند احراز شود ، پهنه‌های استقرار ساختمان‌های بلند را تعیین و ضوابط طراحی ساختمان‌های بلند را از منظر هماهنگی سیما و منظر شهری مشخص می‌کند .

    راهب گفت : بر اساس این ضوابط ، هر شهر که متقاضی ساختمان بلند است باید بیاید و یک سند متمم به طرح جامع و تفصیلی اضافه کند که بر اساس آن پهنه استقرار ساختمان‌های بلند را تعیین کند. این اقدامی است که در پی مصوبه قبلی شورا که اساسا ساخت ساختمان‌های بلند را ممنوع اعلام کرده بود تا زمانیکه ضوابط بلندمرتبه سازی آماده و تصویب شود، انجام شد و در دستور کار قرار گرفت.

    رییس بخش مسکن و سیستم‌های ساختمانی مرکز تحقیقات، سومین فعالیتی که آن بخش در دستور کار قرار دارد را تهیه ضوابط طراحی و راه‌اندازی موزه و مخازن تاریخی فرهنگی عنوان کرد و توضیح داد: این فعالیت و اقدام با همکاری نظام فنی- اجرایی سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است و اداره کل موزه‌های میراث‌فرهنگی در این کار همکاری دارد. در تهیه این ضوابط به دنبال آن هستیم تا برای تغییر کاربری ساختمان‌های تاریخی و معاصر که می‌خواهند به موزه تبدیل شوند ضوابط طراحی در وجوه مختلف از جمله معماری، ایمنی و استحکام ساختمان و همچنین انرژی و سایر جنبه ها، موردتوجه قرار بگیرد.

    وی خاطرنشان کرد: اینکار به صورت یک کار پژوهشی در حال انجام است که سازمان برنامه، متولی آن به شمار می‌رود و با جمع‌بندی توسط آن سازمان  منتشر می‌شود.




    نظرات کاربران