در حال بارگذاری ...
  • لزوم استفاده مشاوران از ظرفیت‌های محلی برای اجرای برنامه بازآفرینی شهری

    اگر از ابتدا مشاوران مطالعات اقتصادی و اجتماعی کاملی در خصوص بافت‌های هدف بازآفرینی شهری انجام دهند و بر اساس آن طرح و برنامه‌ها را ارائه دهند و تراز بودن هزینه‌ها با منابع درآمدی طرح‌ها را کنترل کنند ، این طرح‌ها به موفقیت می‌رسد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سید محمد پژمان با بیان اینکه مشاوران از ظرفیت‌های محلی برای بازآفرینی شهری استفاده کنند ، گفت : می‌توانیم هنرمندانه منزلت واقعی را به محلات هدف بازگردانیم .

    سیدمحمد پژمان ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه مشاوران برای اقدام در دو هزار و ۷۰۰ محله از محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری ملزم هستند از تمامی ظرفیت‌های موجود در محله‌ها استفاده کنند و به تدوین طرح‌های اقتصادی بپردازند ، در خصوص موضوع بازآفرینی شهری بدون اعتبارات بودجه‌ای دولت گفت : آسیب‌شناسی طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها نشان می‌دهد که توفیق کم در اجرای برنامه‌ها عمدتا به دلیل تهیه طرح‌ها و ابلاغ آن به شهرداری بدون در نظر گرفتن تراز مالی است .

    وی با اشاره به اینکه امروزه شهرداری‌ها با وجود تمام تنگناهای موجود برای تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی هرگز سراغ دولت نمی‌روند و از ظرفیت‌های شهر برای اجرای طرح‌ها استفاده می‌کنند ، بیان کرد : اگر از ابتدا مشاوران مطالعات اقتصادی و اجتماعی کاملی در خصوص بافت‌های هدف بازآفرینی شهری انجام دهند و بر اساس آن طرح و برنامه‌ها را ارائه دهند و تراز بودن هزینه‌ها با منابع درآمدی طرح‌ها را کنترل کنند ، این طرح‌ها به موفقیت می‌رسد .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : در حال حاضر تامین منابع برای بازآفرینی شهری ۱۴۱ هزار هکتار بافت هدف که ۲۱ میلیون نفر جمعیت کشور و پنج میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی را در خود جای داده است به عنوان تقاضا روی میز دولت قرار گرفته است تا دولت از محل فروش نفت ، منابع مالی مورد نیاز را تامین کند و بهبود نارسایی‌های زیرساختی ، روبنایی و حتی ساخت واحدهای مسکونی را در این محدوده‌ها به عهده گیرد . این امر مخصوصا در شرایطی که دشمنان تنگناهای مالی برای کشور ایجاد کرده‌اند ، قطع به یقین امکان‌پذیر نیست .

    پژمان گفت : در حال حاضر با انجمن صنفی و جامعه مشاوران شهرساز و معمار وارد گفتگو کرده‌ایم و از آنها کمک گرفته‌ایم تا طرح‌هایی که برای بازآفرینی محدوده‌‌ها تهیه می‌کنند با مطالعات عمیق اقتصادی و شناسایی ظرفیت بافت‌های هدف همراه باشد . بسیاری از مناطق هدف بازآفرینی شهری که در بافت‌های تاریخی و میانی قرار دارند ، دارای منزلت و ظرفیت‌های نهفته شهری هستند و اگر امروز این مناطق از نظر اجتماعی ، کالبدی و شهری در درجات پایینی قرار گرفته‌اند ، شهرسازان می‌‌توانند با ارائه برنامه‌هایی منزلت اجتماعی آن‌ها را افزایش دهند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : در حال حاضر در تهران در برخی از بهترین نقطه‌های شهر به دلیل نارسایی‌‌های کالبدی نظیر شبکه معابر ، زیرساختی ، ریزدانگی و ... شرایط نامناسبی ایجاد شده است اما می‌توانیم هنرمندانه و شهرسازانه اقداماتی را انجام دهیم که این مناطق به منزلت واقعی خود برسند و از مابه‌التفاوت ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌شود هم ثروت‌آفرینی شود و مردم برای نوسازی املاک خود انگیزه پیدا کنند و هم مدیریت شهری هزینه‌ای که برای بهبود این مناطق نیاز است را از داخل همین محدوده‌ها تهیه کند .

    وی با اشاره به اینکه دولت در حد محرک و پیشران می‌تواند در انجام پروژه‌ها کمک کند ، عنوان کرد : مشاوران برای اقدام در دو هزار و ۷۰۰ محله از محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری ملزم هستند از تمامی ظرفیت‌های موجود در محله‌ها استفاده کنند و به تدوین طرح‌های اقتصادی بپردازند و اگر برخی محله‌ها از ظرفیت کافی برخوردار نیستند از ظرفیت‌های سایر نقاط شهر برای بهبود وضعیت این مناطق به عنوان بخشی از پیکره شهر استفاده کنند .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ، تصریح کرد : برای نوسازی و بهسازی محله‌های هدف برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار بودجه زیادی نیاز است . در حال حاضر تامین هزینه مطالعات و تهیه طرح‌ها در ۱۱۰ محله ضمن انعقاد قرارداد با مشاورین آغاز شده و پس از این مرحله بلافاصله سرمایه‌گذاران وارد اجرای طرح‌ها خواهند شد .

    وی با تاکید بر اینکه اگر طرح به شکل اقتصادی و دقیق تهیه شود اتفاق ویژه‌ای در حوزه بازآفرینی شهری خواهد افتاد ، گفت : فارغ از تنگناهای موجود اگر از اقدامات و برنامه‌ریزی‌های محلی استفاده شود و مشاورین در شهرهای مختلف با ساز و کارهای محلی طرح ها را تهیه کنند ، قطعا فعالیت‌ها به نتیجه خواهد رسید . نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان از محل صندق توسعه ملی در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار گرفته است و بسیاری از پروژه‌های پیشران آغاز شده و در این راستا یک هزار و ۵۵۰ پروژه در دست اقدام است .  

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توزیع پروژه‌‌‌های بازآفرینی در سراسر کشور ، گفت : تصمیم داریم برای افزایش اثربخشی منابع ، پروژه‌ها را متمرکز کنیم و تعداد محلات کمتری را در دستور کار قرار دهیم تا آثار مثبت فعالیت‌ها آشکار و سپس از تجربه این پروژه‌ها برای سایر محلات استفاده کنیم .  

    پژمان با اشاره به اینکه موضوع بازآفرینی با تمام حوزه ها با امور اداری و اجرایی کشور مرتبط است، خاطرنشان کرد : ما امروز می خواهیم زندگی مردم را از سکونت تا کار و فعالیت را بهبود بخشیم و تمام کمبودهای زیرساختی و روبنایی را مرتفع کنیم اما این امر سلسله فعالیت هایی را می طلبد که در دستگاه‌های دولتی و بخش‌های حاکمیتی توزیع شده است . ما به عنوان مسئول و متولی هدایت بازآفرینی شهری ، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی را به عهده داریم ولی واقعیت این است که خودمان نیز باید اقدامات را با حوزه‌های دیگر هماهنگ کنیم . ما قطعا فعالیت‌ها را با هماهنگی پیش خواهیم برد اما به دلیل متمرکز نبودن اختیارات فعالیت‌ها زمان‌بر می‌شود و انتظاراتی که ما داریم ممکن است برآورده نشود .




    مطالب مرتبط

    این برنامه به‌صورت مشترک و با راهبری شرکت بازآفرینی شهری ایران و مشارکت سایر دستگاه‌های ذیربط اعم از وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها و مراکز پژوهشی در سطوح ملی و محلی با همکاری دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران و کمیته ملی اسکان بشر ج. ا. ایران در کشور اجرا می‌شود .

    |

    افزایش کیفیت زندگی شهری در بافت فرسوده شهر تبریز یکی از اهداف بازآفرینی شهری در این شهر به شمار می‌رود و دو پروژه آیمان و شهرک جوانان تبریز از مصادیق این مهم تلقی می‌شوند .

    |

    قرار است امسال به شکل سازمان یافته حلقه‌های میانی را شناسایی کرده و به آن‌ها آموزش‌های لازم داده شود تا بتوانند به عنوان پلی میان ساکنان بافت‌های فرسوده و سرمایه‌گذاران عمل کرده و آن‌ها را به نوسازی تشویق کنند .

    |

    بر اساس آخرین آمار ، سال گذشته ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره برداری رسید که انتظار داریم امسال این آمار روند افزایشی داشته و به ۵۰ هزار واحد برسد .

    |

    بسته تشویقی شهرسازی برای نوسازی واحدهای مسکونی بافت‌های فرسوده در ۵۲۹ شهر اجرا شده است که اجرای این طرح ۸۲ درصد سطح بافت‌های ناکارآمد و یک چهارم مساحت کشور را پوشش می‌دهد . همچنین ۲۴۴ شهر بسته تشویقی بومی خود را تدوین کرده‌اند و این بسته‌ها در این شهرها در حال اجراست .

    |

    نظرات کاربران