در حال بارگذاری ...
  • بازآفرینی شهری و جشنواره ای برای مشارکت پذیری شهروندان

    هدف از اجرای سیاست های بازآفرینی شهری و برنامه های تجدید حیات شهری ، ارتقای شرایط کیفی زندگی در سکونتگاه ها از طریق ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان ها ، توسعه و بهبود زیرساخت های شهری ، تأمین خدمات شهری مورد نیاز ، آموزش ساکنان ، ایجاد فرصت های شغلی ، تقویت نهادهای مدیریت محلی و دفاتر خدمات محله ای مردم نهاد ، الگوسازی و ترویج قواعد و دستورالعمل های کیفی ساخت و ساز است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ مشاور بخش بازآفرینی شهری در هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید معتقد است است سینما به توسعه و بهبود زیرساخت های شهری کمک می کند و تأمین خدمات شهری ، آموزش ساکنان ، ایجاد فرصت های شغلی و... را می توان از جمله نتایج این بخش در جشنواره فیلم مستقل خورشید دانست .

    آتینا محمدیان روشن مشاور بخش ویژه بازآفرینی شهری هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید با ارائه تعریفی از اصطلاح بازآفرینی شهری بیان کرد : بازآفرینی شهری فرآیندی است که منجر به خلق فضای شهری جدید با حفظ ویژگی های اصلی فضایی می شود . در این اقدام ، فضای شهری جدیدی ایجاد می شود که ضمن شباهت های اساسی با فضای شهری قدیم ، تفاوت های ماهوی و معنایی را با فضای قدیم به نمایش می گذارد .

    وی افزود : هدف از اجرای سیاست های بازآفرینی شهری و برنامه های تجدید حیات شهری ، ارتقای شرایط کیفی زندگی در سکونتگاه ها از طریق ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان ها ، توسعه و بهبود زیرساخت های شهری ، تأمین خدمات شهری مورد نیاز ، آموزش ساکنان ، ایجاد فرصت های شغلی ، تقویت نهادهای مدیریت محلی و دفاتر خدمات محله ای مردم نهاد ، الگوسازی و ترویج قواعد و دستورالعمل های کیفی ساخت و ساز است .

    مدیر اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران همچنین با اشاره ویژگی های مناطق نیازمند بازآفرینی شهری خاطر نشان کرد : مناطق نیازمند احیا ، بهسازی و نوسازی اغلب محدوده هایی هستند که در آنها درآمد سرانه ساکنان کمتر از میانگین شهر و نرخ بیکاری بالاتر از آن است . واحدهای مسکونی کم‌دوام و تراکم نفر در واحد مسکونی بالاتر از میانگین شهری است و میزان برخورداری و دسترسی ساکنان به خدمات شهری و وضعیت زیرساخت‌های شهری نامناسب است . همچنین بالا بودن ناهنجاری‌های اجتماعی و بی توجهی به هویت تاریخی و فرهنگی شهر از دیگر ویژگی های مناطق نیازمند به بازآفرینی است .

    محمدیان روشن با اشاره به دلایل حضور بخش ویژه بازآفرینی شهری در جشنواره فیلم مستقل خورشید عنوان کرد : تهران کلانشهری است که سرشار از بافت های ناکارآمدی شهری است . از سوی دیگر استان تهران هم اوضاعی بهتر از شهر تهران ندارد . در شهرهای ملارد ، شهرقدس ، شهریار ، ورامین ، پاکدشت ، پیشوا و... شاهد بافت های ناکارآمد شهری هستیم که همگی سه شاخص فرسودگی شهری یعنی ریزدانگی ، نفوذ ناپذیری و ناپایداری را شامل می شوند .

    مشاور بخش ویژه بازآفرینی شهری جشنواره درباره جزییات دو محور بازآفرینی شهری و سیما و منظر شهری گفت : بخش بازآفرینی شهری شامل توجه به امکانات و خدمات محله ای ، ارتقای زیرساخت های شهری و محلات ، بهسازی فضاهای عمومی ، ترغیب مردم و مدیران به بازنگری امکانات و زیرساخت های مورد نیاز مردم در جهت بهبود و سلامت جسمی و روحی ساکنین محلات ، نگاه به بافت های ناکارآمد میانی، سکونت گاه های غیر رسمی و بافت های تاریخی و … است . همچنین سیما و منظر شهری شامل اهمیت بخشی به ساختار عمرانی محلات، معرفی ظرفیت های ویژه شهری و محله ای ، ترغیب و مشارکت جمعی به مفهوم سیمای شهری ، خط آسمان و …می شود .

    هفتمین جشنواره مستقل فیلم خورشید ، شامل بخش های "مسابقه فیلم مستقل تجربه گرا"، "مسابقه ویدیوآرت"، "مروری بر سینمای تجربی آلمان" و "بخش ویژه بازآفرینی شهری" به دبیری مهدی یارمحمدی مهر ماه امسال در تهران برگزار می شود .

    آدرس سایت جشنواره www.khorshidfilmfestival.com است .




    مطالب مرتبط

    در محلاتی که وسعت چندانی ندارند شهرداری‌ها باید از نیروهای خود برای تشکیل این حلقه‌ها استفاده کنند و در محلاتی که محدوده‌های مورد عمل از وسعت بالایی برخوردار هستند می‌بایست از طریق شهرداری‌های نواحی اقدام شود تا ظرفیت گروه‌های جهادی ، دانشگاهی ، انبوه سازان ، کارگزاران ...

    |

    عملیاتی کردن برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار نیاز به تعامل گسترده‌تر و تسریع در فرآیند نوسازی دارد .

    |

    با افزایش تولید مسکن روستایی که در اولویت نهضت ملی مسکن قرار دارد مساله باز آفرینی شهری مورد تاکید قرار گرفته و متقاضیان خود مالکی با تشویق ، حمایت و کاهش کاغدبازی (بروکراسی های) اداری می توانند تسهیلات بهتری دریافت کنند .

    |

    تامین زمین برای ۱۷ هزار و ۶۱۹ واحد به وسعت ۲۰۶ هکتار انجام شده و شاهد کمبود ۱۳۰ هکتاری زمین جهت احداث حدود ۱۱ هزار واحد دیگر هستیم ؛ البته براساس توافق صورت گرفته با سایر دستگاه ها از جمله جهاد کشاورزی ، کمیته امداد ، سپاه ، منابع طبیعی و آبخیزداری و ... ، ۱۹۸ هکتار زمین برای طرح ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران از اجرای ۲۶۵۴ واحد مسکن حمایتی در شهرهای دماوند ، ملارد ، رباط کریم و اسلامشهر خبر داد ...

    |

    نظرات کاربران