در حال بارگذاری ...
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای تولید انبوه مسکن

    بخش خصوصی امروز از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای تولید انبوه مسکن برخوردار است ، از این رو دولت می‌تواند از پتانسیل‌های مالی خارج از مجموعه خود برای افزایش تولید مسکن استفاده کند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، فرج الله رجبی با بیان اینکه دولت نباید بار تولید مسکن را خود بر دوش بکشد ، گفت : این موضوع مطرح می‌شود که با تغییر برخی از معاونان وزیر راه ، طرح‌های تولید مسکن نیز دچار تغییر خواهد شد ، اما این مسئله درست نیست و طرح‌های مسکن‌سازی با قدرت اجرایی خواهد شد .

    فرج الله رجبی ، رئیس کمیته نظام فنی ساختمان کمیسیون عمران مجلس با اشاره به رویکرد وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن در کشور ، گفت : در شرایط کنونی برای رفع مشکل کمبود مسکن ، کشور نیاز به تولید سالانه، ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی دارد ، بنابراین تمرکز وزارت راه و شهرسازی باید در راستای تولید گسترده مسکن باشد . دولت در شرایط کنونی تمام تلاش خود را برای مسکن سازی انجام می‌دهد ، اما این مسئله بسیار حائز اهمیت است که دولت نباید بار تولید مسکن را خود بر دوش بکشد .

    وی افزود : بخش خصوصی امروز از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای تولید انبوه مسکن برخوردار است ، از این رو دولت می‌تواند از پتانسیل‌های مالی خارج از مجموعه خود برای افزایش تولید مسکن استفاده کند .

    رجبی بیان کرد : شرایط کنونی بهترین موقعیت برای تولید مسکن در کشور است ، زیرا امروز ظرفیت‌های مالی ، انگیزه بخش خصوصی و تقاضا برای خرید مسکن در کشور وجود دارد ، اما این مسئله نیازمند آن است که دولت به سازندگان و انبوه‌سازان برای انجام حمایت‌های قانونی اطمینان دهد .

    وی با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره تأثیر منفی تحولات مدیریتی وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح‌های تولید انبوه مسکن ، گفت : این موضوع مطرح می‌شود که با تغییر برخی از معاونان وزیر راه، طرح‌های تولید مسکن نیز دچار تغییر خواهد شد، اما به نظر من این مسئله درست نیست و طرح‌های مسکن سازی با قدرت توسط این وزارتخانه اجرایی خواهد شد . ما معتقدیم که دولت نباید خود اقدام به تولید مسکن کند ، زیرا این مسئله تحرک و قدرت دولت را کم می‌کند، بنابراین بهترین و اصولی‌ترین راهکار ، وارد کردن بخش خصوصی به عرصه تولید مسکن است . 




    مطالب مرتبط

    هزینه‌ای که مسکن در سبد خانواده دارد بالاترین هزینه است و تلاشی که توسط همه دستگاه‌ها برای خانه‌دار شدن مردم صورت‌می‌گیرد قابل‌تقدیر است و بدانند اجر بزرگ و پاداش عظیم نزد پروردگار دارند .

    |

    صندوق ملی مسکن به‌عنوان نهاد مالی در حوزه تأمین مالی مسکن کشور ، در کنار استفاده از منابعی مانند آورده متقاضیان ، منابع بانکی و تسهیلات دولتی ، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی مانند صندوق‌های املاک و مستغلات و مسکن و ساختمان اقدام به جذب سرمایه‌های خرد خواهد کرد .

    |

    تا پایان سال ۱۴۰۲ تهیه و تصویب ۷۳ طرح موضعی ، موضوعی و امکان سنجی و بازنگری شبکه معابر به مساحت ۶۰۰۰ هکتار و ۱۲ طرح بازآفرینی به مساحت ۳۲۰۰ هکتار در دستور کار سازمان نوسازی شهر تهران قرار گرفته است .

    |

    طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح هایی است که تولید در آن با مشارکت مردم صورت می گیرد و می توان این طرح را نمونه ای بارز بر شعار سال ۱۴۰۳ که توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده است ، دانست چرا که نقطه آغاز و پیشرفت این طرح ، حضور و مشارکت مردم در پیشرفت پروژه هاست .

    |

    در راستای اجرا و تحقق شعار سال ۱۴۰۳ و عمل به منویات رهبر انقلاب ، مردمی سازی مسکن و تولید توسط مردم در دستور کار این اداره کل خواهد بود .

    |

    نظرات کاربران