در حال بارگذاری ...
  • تلاش دولت برای اتمام طرح اقدام ملی تا پایان دولت دوازدهم

    تلاش دولت این است که تا پایان دولت دوازدهم این طرح به‌پایان برسد . همه مجموعه‌ها هم آمده‌اند تا بتوانیم ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که وعده داده شده ، به نتیجه برسد . دولت از ظرفیت خودش برای تولید مسکن استفاده کرد ، مرحله بعد وارد کردن شریک بود تا بتوانیم سرعت تولید را افزایش دهیم . 

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، علی نبیان در خصوص قراردادهای مشارکتی و صحبت‌هایی که درباره سهم دولت و سازندگان مطرح شده بود ، گفت : هر پروژه نسبت به پروژه دیگر صددرصد متفاوت است، برای مثال زمینی که در نقطه‌ای از یک شهر با زمین دیگری در همان شهر از نظر ارزش ریالی تفاوت دارد ، به‌طور طبیعی ساخت و سازی که در آن زمین‌ها صورت می‌گیرد متفاوت است ، در نقطه‌ای ارتفاعی مجاز است و با نقطه دیگر متفاوت است ، به همین دلیل در این موضوع برای هر پروژه درصد خاصی وجود دارد .

    علی نبیان ، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست خبری روز دوشنبه ۱۱ شهریورماه در پاسخ به خبرنگاران درباره موضوع قراردادهای مشارکتی گفت : درباره موضوع قرارداد با مشارکت‌کنندگان در قراردادی که داریم نه فقط در این پروژه در قرارداد مشخص کردیم ، اگر طرف مقابل نتوانست در زمان مشخص شده پروژه را به اتمام برساند ، جریمه‌ها و موارد مختلفی دیده شده است . بازه زمانی مشخص کردیم که ظرف ۲ سال بتوانیم مجموعه‌ای را بسازیم . اگر طرف مقابل نتوانست در ۲ سال به تعهد خود عمل کند با مواردی مانند ضمانت‌نامه و جرایمی که در قرارداد فی‌مابین در نظر گرفتیم .

    نبیان درباره شرایط افرادی که می‌توانند برای طرح اقدام ملی ثبت‌نام کنند بیان کرد : طرح اقدام ملی در ۳ مجموعه در حال انجام است ، در استان‌ها بنیادهای مسکن و ادارات راه و شهرسازی متولی ارائه واحدها هستند . بنیاد مسکن در راستای اهدافی که تعریف شده است ، شروع به ساخت می‌کند و واحدها را در اختیار مردم قرار می‌دهد ، برای پروژه‌های دیگر اداره‌های راه و شهرسازی متولی امر هستند . فرم «ج» افراد بسیار مهم است ، برای مثال فردی دارای منابع مالی است و یک بار از امکانات دولتی استفاده کرده است و فرم «ج» او قرمز است ، به همین دلیل افرادی که فرم «ج» آن‌ها سبز باشد و از امکانات دولتی برای مسکن استفاده نکرده باشند ، می‌توانند از این امکان استفاده کنند .

    وی در خصوص سهم استان‌ها در طرح اقدام ملی رونق تولید مسکن بیان کرد : طبق برنامه‌ریزی برای هر استان سهم مسکن‌های طرح اقدام ملی مشخص است و از طرف دیگر بر اساس تعداد شهرهای هر استان ، به تفکیک میزان مسکن مشخص شده است، برای مثال در استان تهران به‌جز شهر تهران شهرهای دیگری هم داریم که سهم هر کدام مشخص است . در این برنامه مدیرکل بنیاد مسکن هر استان و مدیرکل راه و شهرسازی هر استان با حضور در شهرهای مختلف و جلسه با مدیران شهرستانی زمین‌های سازمان‌ها را مشخص می‌کنند ، در جاهایی که هیچ یک از سازمان‌ها زمین نداشتند ، سازمان ملی زمین و مسکن زمین را تامین می‌کند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان زمین اختصاص داده شده برای تولید مسکن گفت : در کل کشور حدود یک‌هزار هکتار در حال آماده‌سازی برای تولید مسکن است . به‌جز از این مقدار هر کدام از دستگاه‌های حاضر در طرح اقدام ملی زمین‌ برای تولید مسکن دارند . برای مثال مجموعه شهرهای جدید ، زمین دارد و نیاز ندارد از کسی زمین بگیرد و در نتیجه شروع به تولید کرده است . بنیاد مسکن در مناطقی که دارای زمین است در حال انجام طرح است . بازآفرینی شهری در زمین‌هایی که در اختیار دارد مشغول به‌کار است . باید این موضوعات از هم تفکیک شود و به دستگا‌ه‌ها اعلام کرده‌ایم در جایی که زمین ندارند، زمین در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم  .

    نبیان درباره سرعت انجام پروژه‌های طرح اقدام ملی نیز گفت : تا قبل از آغاز عملیات اجرایی طرح اقدام ملی در هفته گذشته توسط رئیس‌جمهوری ، عملیات اجرایی‌ ۶۸ هزار واحد آغاز شده بود ، این عملیات‌های اجرایی در زمین‌هایی که داشتیم و در اختیار قرار دادیم آغاز شده بود . از طرف دیگر در هفته گذشته شروع عملیات اجرایی یک‌صد و ده هزار واحد را داشتیم . در این مرحله حدود یک‌هزار هکتار شناسایی کردیم و مقدمات آن را فراهم کردیم ، بعد از آن طرف قراردادمان برای آماده‌سازی می‌آید . در مرحله بعدی مهم این است ، زمین‌هایی که داریم دچار مشکل نشود .

     

     

    وی درباره زمان پایان این طرح گفت : تلاش دولت این است که تا پایان دولت دوازدهم این طرح به‌پایان برسد . همه مجموعه‌ها هم آمده‌اند تا بتوانیم ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که وعده داده شده ، به نتیجه برسد . دولت از ظرفیت خودش برای تولید مسکن استفاده کرد ، مرحله بعد وارد کردن شریک بود تا بتوانیم سرعت تولید را افزایش دهیم . 

    معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص مزیت طرح اقدام ملی نسبت به مسکن مهر اظهار کرد : وزیر راه و شهرسازی بر طرح اقدام ملی رونق تولید مسکن تاکید ویژه دارد و درخصوص این طرح و طرح‌های مسکن دیگر که در کشور پیش از این مطرح شده همواره عنوان کرده است که برای مثال در مسکن مهر همیشه چالش‌هایی بوده و آن را به دولت خاصی منصوب می‌کردند ، اما در اقدام ملی بحث دولت‌ها مطرح نیست و هدف خانه‌دار کردن مردم است . از طرف دیگر یکی دیگر از مزیت‌های آن آماده بودن زیرساخت‌ها است . قبل از شروع این طرح هم مسیر و هم خدمات زیربنایی را مشخص کردیم .

    نبیان درباره علت مطرح شدن طرح اقدام ملی توسط دولت بیان کرد : علت مطرح شدن این طرح از سوی دولت ، رونق تولید مسکن و خروج از رکود بود . ساخت مسکن وظیفه دولت نیست ، آماده‌سازی اقدامات است. امروز اگر کسی بخواهد واحد مسکونی بسازد با دولت کاری ندارد ، زمین تهیه می‌کند و می‌سازد . دولت برای رونق تولید ۴۰۰ هزار واحد را در نظر گرفت تا دغدغه مردم را کاهش دهد. هر نقطه در کشور چه تهران و چه در هر شهر دیگری ، اگر زمین داشته باشیم آماده‌سازی را انجام می‌دهیم تا ساخت شروع شود . انتهای برنامه ما این است که زمین‌ها تبدیل به مسکن شود .

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درباره استثناء شدن این سازمان در اختیاراتی که وزیر راه و شهرسازی به نماینده خود در شورای حفظ حقوق بیت‌المال داد ، گفت : سازمان ملی زمین و مسکن با توجه به وجود حوزه معاونت حقوقی و املاکی در سازمان ملی زمین و مسکن و توان‌مندی و امکاناتی که در این حوزه در اختیار دارد ، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد مسئولیت این امر در سازمان ملی زمین و مسکن در اختیار این سازمان است . به این معنی که همه اقدامات حقوقی که باید برای موضوعات خاص انجام شود، توسط سازمان ملی زمین و مسکن در مراجع قضایی در سراسر کشور پیگیری می‌شود و این موضوعات توسط این سازمان انجام می‌شود . بر این اساس تیم مجربی برای این موضوع معین شده و دستور وزیر راه و شهرسازی بود که این سازمان این موضوعات را پیگیری کند .

    وی در خصوص موضوع تصرفات در اراضی ملی گفت : زمین مبحثی است که خواسته یا ناخواسته تصرفاتی در آن انجام می‌شود ، در راستای این موضوع در ۳ سال گذشته یگان حفاظت از اراضی ملی تشکیل شد . در این خصوص اذن مقام معظم رهبری را هم گرفتیم . یگان حفاظت در سراسر کشور حضور دارد و موارد تخلف رصد، پیگیری و برخورد می‌شود . برای مثال فقط در ایام نورزو و تعطیلات بهترین زمانی است که افراد می‌توانند سوءاستفاده و دخل و تصرف کنند . در این ایام به همه نیروها در کل کشور فراخوان دادیم ، یگان حفاظت در ایام نوروز و تعطیلات آماده است ، برای مثال برای تاسوعا و عاشورای حسینی که در هفته آینده است ، به کلیه یگان در سراسر کشور اعلام کردیم که آماده‌باش هستند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص رقم رفع تصرفات توضیح داد : در ایام نوروز ۲۵۲ ورود غیر مجاز داشتیم که در همه این موارد همکاران وارد شدند و کسی نتوانست در اراضی وارد شود و دخل و تصرف کند . اقداماتی هم در دست اقدام است و زمانی که به نتیجه رسید به اطلاع مردم عزیز خواهیم رساند . از زمان تشکیل یگان حفاظت تا امروز ۴ هزار و ۴۰۹ هکتار آزادسازی اراضی داشتیم که ارزش ریالی آن ۵ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان بوده است .

    وی درباره کاربری اراضی در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن گفت : باید توجه داشت این زمین‌ها فقط برای ساخت مسکن نیست ، وظیفه داریم در راستای ماده صد زمین را در اختیار ارگان‌های مختلف یا سرمایه‌گذارهای مختلف مانند بیمارستان ، طرح‌های تفریحی و توریستی مانند هتل، ساخت دستگاه‌های مختلف و ... قرار دهیم .

    نبیان درباره تفاهم صندوق پس‌انداز یکم و طرح اقدام ملی بیان کرد: در راستای این موضوع جلساتی با مدیرعامل بانک مسکن داشتیم تا بتوانیم آن منبع مالی را برای طرح اقدام ملی بیاوریم . این موضوع در دست بررسی نهایی است تا وام مسکن یکم به مسکن‌های طرح اقدام ملی منتقل و در راستای آن قرار گیرد. این تفاهم با بانک مسکن انجام شده و در مرحله رسیدن به امضای قرارداد است .




    مطالب مرتبط

    بر اساس اطلاعات سامانه طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۷۱ هزار متقاضی واجد ۳ شرط و همچنین ۱۷ هزار متقاضی دارای ۴ شرط برای دریافت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند .

    |

    سازمان ملی زمین و مسکن در اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن تاکنون موفق به شناسایی ۲ هزار و ۷۷۶ هکتار اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها شده است که بیش از ۳۷۰ هکتار آن متعلق به وزارت نفت بوده است .

    |

    شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف و زمین خواری با شماره تلفن ثابت به شماره ۰۵۱۳۷۶۵۰۱۷۹ و سامانه تلفن گویای ۴ رقمی ۱۶۵۶ تماس بگیرند و هرگونه دخل و تصرف و یا تعرض و دخالت در اراضی ملی و دولتی را به یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی اعلام کنند .

    |

    صیانت از اراضی ملی و دولتی و پیشگیری از تصرف آنها خارج از ساعات اداری و در ایام تعطیل به صورت مستمر انجام می شود .

    |

    در حال حاضر میزان اراضی در حال آماده‌سازی برای طرح‌های مسکن بیش از ۳۷ هزار هکتار زمین معادل بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد است که تأمین این میزان زمین در سازمان ملی زمین و مسکن بی‌سابقه بوده است .

    |

    نظرات کاربران