در حال بارگذاری ...
  • ابلاغ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی درباره طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ تهران

    شهرداری تهران طرح ویژه منطقه را با اخذ نقطه‌نظرات شورای اسلامی شهر تهران و اعمال اصلاحات در دو سرفصل اعلام شده ، حداکثر ظرف مدت دو ماه به تایید کمیسیون ماده ۵ تهران رسانده و برای کنترل و ابلاغ نهایی توسط دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به دبیرخانه ارسال کند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، فرزانه صادق‌مالواجرد در نامه‌ای به استاندار ، شهردار ، و رییس شورای اسلامی شهر تهران مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران را در خصوص طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ تهران ابلاغ کرد .

    فرزانه صادق مالواجرد دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه ای به پیروز حناچی شهردار تهران ، محسنی بندپی استاندار و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران و همچنین هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران مصوبه شورا را در خصوص طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ تهران ، ابلاغ کرد .

    در ابلاغیه از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران آمده است : شهرداری تهران طرح ویژه منطقه را با اخذ نقطه‌نظرات شورای اسلامی شهر تهران و اعمال اصلاحات در دو سرفصل اعلام شده ، حداکثر ظرف مدت دو ماه به تایید کمیسیون ماده ۵ تهران رسانده و برای کنترل و ابلاغ نهایی توسط دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به دبیرخانه ارسال کند .

    در مصوبه فوق آمده است : شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۱۴ مرداد ۹۸ موضوع طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ تهران را پیرو مصوبه مورخ ۲۴ دی ۹۷ خود مورد بررسی قرار داد و ضمن عنایت به صورتجلسه مورخ ۱۳ مرداد ۹۸ کمیته فنی یک و تاکید بر این نکته که اقدامات صورت گرفته در منطقه ۲۲ با افزایش جمعیت پذیری و بارگذاری بیش از حد فعالیت های بزرگ مقیاس تجاری ، ضمن کاهش کیفیت زیست و سکونت محلی ، ایفای ماموریت های منطقه در تامین خدمات شهری و فراشهری با غلبه گردشگری را مختل نموده و با تقلیل تاب آوری شهری منطقه، چالش های عمده ای را در حوزه حمل و نقل همگانی و سرانه های خدماتی پشتیبان سکونت ایجاد نموده است .

    این مصوبه تاکید کرده است : این در حالی است که بر اساس مصوبه سال ۹۳ شورای عالی ، مدیریت وقت شهری تهران مجاز به تداوم اقدامات بر اساس طرح تفصیلی تهران در منطقه ۲۲ نبوده است . لذا مقرر می گردد دبیرخانه شورای‌عالی مجموعه موارد منجر به وضعیت فعلی در منطقه را که در مغایرت با مصوبات شورای‌عالی منجر به ایجاد ظرفیت مسکونی و تجاری فراتر از توان و ماموریت منطقه شده است را احصاء و به مراجع نظارتی مربوطه منعکس نماید .

    همچنین به جهت توقف و تصحیح رویه‌های قبلی در مدیریت فضایی منطقه و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های باقی‌مانده در منطقه در جهت حفاظت از محیط‌زیست، توسعه کیفی به جای توسعه کمی، احیای نقش فرامنطقه‌ای، تقویت کیفیت عرصه‌های عمومی، توسعه شبکه حمل و نقل عمومی انبوه بر و رفع نقایص و ابهامات نظامات پهنه‌بندی و ضوابط طرح تفصیلی قبلی، ضمن تصویب کلیات «طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲» بر اساس گزینه شماره ۲ مورد تایید معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مقرر می‌شود تا شهرداری تهران طرح ویژه منطقه را با اخذ نقطه‌نظرات شورای اسلامی شهر تهران و اعمال اصلاحات در دو سرفصل زیر حداکثر ظرف مدت دو ماه به تایید کمیسیون ماده ۵ تهران رسانده و جهت کنترل و ابلاغ نهایی توسط دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به دبیرخانه ارسال نماید.

    الف- در خصوص توافقات فاقد پروانه اقدامات به شرح زیر توسط شهرداری تهران انجام و پس از تایید در کمیسیون ماده ۵ در قالب اسناد طرح تفصیلی ویژه به دبیرخانه شورای عالی منعکس شود.

    ۱- با مسئولیت قانونی شهرداری تهران، توافقات فاقد پروانه به شرح مندرج در آخرین مکاتبه به معاونت شهرسازی و معماری با دبیرخانه شورای عالی به شماره ۱۲۵۶۴۳ / ۸۰ تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۹۸ بررسی و صرفا موارد منتج به ایجاد حقوق قانونی برای مالکین با پهنه متناسب در طرح تفصیلی منطقه منعکس شود.

    ۲- متعاقبا و در قالب ساز و کار تعاملی با مالکین در توافقات فاقد پروانه، اقدامات به شرح زیر  در جهت تعدیل حتی الامکان ظرفیت مسکونی و تجاری انجام گیرد.

    ۱-۲- تعدیل بخشی از تراکم موردتوافق به فعالیت های خدماتی گردشگری (نظیر هتل)، دفاتر اداری، دانش بنیان و غیره و یا افزایش زیربنای واحدهای مسکونی.

    ۲-۲- در توافقات واقع در پهنه های M و S اختلاط کاربری های تجاری با سایر کاربری ها صرفا محدود به طبقه همکف شود.

    ۳- با بررسی مجدد شهرداری و اعلام نظر قطعی شورای اسلامی شهر، حداکثر ظرف مدت ۲ ماه کلیه اراضی با مساحت بیش از یک هکتار که با طی ساز و کار قانونی مصرح در آیین نامه اجرایی قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری، «باغ» خواهند بود تحت پهنه G۲۱۱ تثبیت و ضوابط احداث بنا در آنها بر اساس بند ۲ ماده ۲ دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری مصوب مورخ ۳ تیر ۹۸ شورای عالی شهرسازی و معماری انجام گیرد. ضوابط احداث بنا در سایر باغات پراکنده دارای آرای قطعی باغ در پهنه های مختلف، مطابق بند ۳ ماده ۲ دستورالعمل مذکور خواهد بود.

    در تبصره این بخش آمده است: در صورت هرگونه تغییر در آرای مربوط به باغات توسط مراجع ذیربط، تعیین کاربری اراضی در کمیسیون ماده ۵ صرفا با تخصیص به کاربری های خدماتی انجام خواهد شد.

    ب- در اسناد طرح شامل نقشه ها و ضوابط و مقررات، اصلاحات به شرح زیر اعمال شود.

    ۱- سطوح موجود و پیشنهادی خدماتی شامل آموزشی، درمانی، ورزشی، مذهبی، فرهنگی هنری، تفریحی توریستی، تجهیزات و تاسیسات شهری و فضای سبز به همراه کاربری های آموزش عاملی و همچنین عرصه های نظامی تحت عنوان کاربری مشخص در طرح تفصیلی تثبیت و در دو سطح «شهری- منطقه ای» و «ناحیه ای- محله ای» از پهنه S مجزا شوند و به عنوان اساس در اسناد طرح، لحاظ شود. شهرداری تهران دستورالعمل اجرایی متضمن تحقق کاربری های مذکور و جلوگیری از تبدیل آن به کاربری های انتفاعی را تهیه به و تصویب کمیسیون ماده ۵ تهران برساند.

    ۲- طبق پیشنهاد طرح و در راستای بند ۱-۲ مصوبه مورخ ۲۸ مهر ۹۳ شورای عالی و به منظور حفظ الگوی سکونت موجود، شهرک های گلستان، آزادشهر، هوانیروز، الهیه، دانشگاه شریف، زیبا دشتک (بالا و پایین)، یاس و چشمه، تحت پهنه جدید (نظیر R۲۳۱-۱) با حداکثر تراکم ۱۸۰ درصد در سه طبقه تثبیت می شوند.

    ۳- به جهت افزایش تحقق پذیری طرح و شفافیت آن، قطعات سهم شهرداری حاصل از توافقات ۳۰-۷۰ که تاکنون حقوق مکتسبه بر آن مترتب نشده است، به عنوان «بانک زمین خدمات عمومی» در اسناد پشتیبان طرح گنجانده شود.

    ۴ - حداقل و حداکثر ضریب سکونت برای کلیه پهنه های M متناسب با نقش و عملکرد هریک ارایه شود و از تخصیص کل تراکم اراضی واقع در پهنه های M ، به سکونت خودداری شود .

    ۵ - لایه مربوط به اراضی «ذخیره نوسازی» در مورد کلیه اراضی مشمول ، به استثناء اراضی سهم مالک که در قالب ساز و کار ۳۰-۷۰ تعیین تکلیف شده اند ، اعمال و در چهارچوب دستورالعمل مصوب کمیسیون ماده ۵ در خصوص آن تعیین تکلیف شود .

    ۶ - ضمن تایید اصلاحات انجام شده در شبکه معابر طرح، مقرر شد تا اختلاف پیشنهادهای این طرح با طرح جامع حمل و نقل تهران در انطباق با مفاهیم توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) ، استفاده از شقوق مختلف حمل و نقل و ظرفیت مجتمع های ایستگاهی با هماهنگی شورای اسلامی شهر تهران ، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و وزارت کشور مورد بررسی مجدد قرار گرفته و نتیجه نهایی پس از تایید در کمیسیون ماده ۵ در اسناد طرح ، لحاظ شود .

    ۷ - حرایم مسیل ها و آبراهه‌ها ، خطوط انتقال نیرو و انرژی تحت پهنه مشخص حفاظ (G) در اسناد طرح لحاظ شود . همچنین ، خط حریم تدقیق شده گسل ها در اسناد طرح منعکس و هرگونه ساخت و ساز در عرصه های متداخل با آن با رعایت ملاحظات و ضوابط مربوطه انجام گیرد .

    ۸ - با عنایت به وجود مراکز حیاتی و حساس در منطقه ، بر رعایت قانون و آیین نامه تعیین حریم حفاظتی - امنیتی اماکن و تاسیسات حیاتی و حساس کشور تاکید می شود .

    ۹ - به جهت حفظ کیفیت های فضایی سیما و منظر شهری و هماهنگی خط آسمان در پلاک های مجاور ، همسو با مصوبات قبلی شورای عالی شهرسازی و معماری ، دستورالعمل «افزایش تعداد طبقات در سقف تراکم مجاز قطع در صورت کاهش سطح اشغال» با رعایت همه جوانب مربوط به دید و منظر ، سایه اندازی و حفظ کریدورهای هوایی و سایر ملاحظات زیست محیطی توسط شهرداری تهران تهیه و به تصویب کمیسیون ماده ۵ تهران برسد .

    ج - اصلاحات مختص نواحی

    ناحیه ۱

    ۱۰ - اراضی دانشگاه علامه در مجاورت دهکده المپیک و همچنین غرب دانشگاه آزادی با کاربری علوم ، تحقیقات و فناوری در اسناد طرح تثبیت شود .

    ۱۱ - در توافقات انجام شده در اراضی شهرک صدرا در صورت تایید بر اساس بند ۱ ، احداث بنا در تراز ارتفاعی بلوک های مجاور انجام و عرصه سهم شهرداری در صورت عدم ایجاد حقوق مکتسبه به کاربری فضای سبز و خدمات تخصیص داده شود.

    ۱۲ - معبر پیشنهادی در غرب اراضی موسوم به «هزار و یک شهر» با توجه به تداخل با بستر مسیل «وردآورد» مورد بازنگری و اصلاح کلی قرار گرفته و عرصه و حرایم مسیل مذکور در سرتاسر بخش تداخلی حفظ و در طرح منعکس شود.

    ناحیه ۲

    ۱۳ - اراضی متعلق به «دانشگاه نیروی انتظامی امین» تحت کاربری آموزش ، تحقیقات و فناوری در اسناد طرح ، تثبیت شود .

    ناحیه ۴

    ۱۴ - در چهارچوب ساز و کار تعامل و توافق جدید ، تعدیلات به شرح زیر در حد ممکن توسط شهرداری تهران مورد پیگیری جدی قرار گیرد :

    ۱۴-۱ - در پروژه تهرانلد (هزار و یک شهر) با توجه به وضعیت بحرانی شبکه معابر و کمبود سرانه های خدماتی ، احداث زیربنای تجاری همسو با نقش و عملکرد کلان مقیاس منطقه با کاربری گردشگری، جایگزین شود .

    ۱۴-۲ - در پروژه ۱۱۰ هکتاری مربوط به «بتاجا» با توجبه به حجم عظیم بارگذاری مسکونی و تجاری ، تمهیدات زیر جهت تعدیل بارگذاری مسکونی و تجاری اعمال شود .

    - تغییر الگوی سکونت در بخش جنوبی محور شهید همدانی به قطعات کم تراکمR۱۱۲) یا (R۱۲۲  

    - در بخش جنوبی بیمارستان تات تغییر از پهنه S۲۱۱ به S۴۱۲  (پهنه جدید با عنوان گردشگری سلامت)

    - تغییر پهنه طرفین محور چهارباغ (در تمام طول مسیر) به S۲۲۲ و تهیه طرح ویژه طراحی شهری برای کل مسیر با حفظ حقوق مکتسبه ایجاد شده قبلی و طراحی آن به صورت «خیابان کامل»

    ۱۵ - با توجه به زیربنای تجاری بسیار زیاد احداثی ، پروژه «ایران مال» با تولید و جذب سفر ، نقش اساسی در چالش ترافیک آتی منطقه خواهد داشت . بنابراین شهرداری تهران صدور پایان کار پروژه مذکور را منوط به عارضه سنجی ترافیکی (TIS) حوزه پیرامونی و در قالب برنامه TDM (مدیریت تقاضای سفر) و اجرای پیشنهادهای تایید شده در کمیسیون ماده ۵ ، توسط بهره بردار نماید .

    ناحیه ۵

    ۱۶ - اراضی متعلق به پادگان شهید ناصر محمدی با کاربری نظامی در اسناد طرح ، لحاظ شود .

    ناحیه ۶

    ۱۷ - به منظور تسهیل در فرآیند نوسازی شهرک پیکانشهر و حفظ ارزش‌های طبیعی و کالبدی آن به صورت توامان ضمن تخصیص پهنه R۲۳۱ به آن طرح موضعی با اعمال شرایط زیر تهیه به تایید کمیسیون ماده ۵ تهران برسد .

    - حداکثر تراکم ساختمانی ۲۰۰ درصد بر اساس مساحت کل شهرک

    - بارگذاری بافت موجود با حفظ الگوی توده و فضای سبز موجود به نحوی اعمال شود که ضمن حفظ کیفیت فضایی حیاط‌های مرکزی بین بلوک‌ها و فاصله سایه‌اندازی بلوک‌ها حفظ شود .

    - احداث بنا در عرصه های خالی واقع در حاشیه معابر شمالی و غربی تا سقف تراکم صدرالذکر و با حداکثر ارتفاع ۱۱ طبقه .

    - گودبرداری حداکثر یک طبقه و در حد سطح اشغال به منظور حفظ سطح فضای سبز (تامین پارکینگ سرپوشیده برای تمامی واحدها ضروری نیست)

    ۱۸ - کل اراضی مربوط به تاسیسات «پنها» واقع در شمال و جنوب محور شهید همدانی تحت کاربری نظامی در اسناد طرح ، لحاظ شود .

    ناحیه ۷

    ۱۹ - عرصه‌های جنوب شهرک کوثر با کاربری نظامی در اسناد طرح ، لحاظ شود .

    ۲۰ - در جنوب ناحیه و در امتداد محور تهران - کرج اراضی متعلق به مترو ، انبار و تاسیسات و تجهیزات موجود با کاربری متناسب تدقیق و الباقی اراضی تحت پهنه حفاظت G۱۲۱ در اسناد طرح ، لحاظ شود .

    در پایان مصوبه تاکید شده است که مصوبه برای دستور انعکاس و اقدام عاجل ، اعلام می‌شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام تصویب ضوابط عمومی طراحی و ساخت مسکن حمایتی و ضوابط عمومی بناهای شهری از ...

    |

    از میزان مصوباتی که توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای الحاق اراضی به محدوده شهرها صادر شده است ۴ هزار و ۷۰۹ هکتار اراضی در فاصله سال‌های ۱۳۹۸ تا ابتدای دولت سیزدهم و ۲۷ هزار و ۲۰ هکتار نیز در دولت سیزدهم و از مهر ۱۴۰۰ تاکنون الحاق شده است .

    |

    به یاد داشته باشیم که هم اینک کلانشهرها ، مراکز استان‌ها و به ویژه تهران ، حتی ظرفیت حذف یک درخت را نیز ندارد . بنابراین تا جاییکه ممکن است نسبت به کاشت درختان ، گسترش فضاهای سبز و پارک‌ها ، اهتمام و بر آن تاکید داریم .

    |

    این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و با موافقت اعضای شورای‌عالی با الحاق ۳۳۸ هکتار به شرط ساخت حداکثر واحدهای مسکونی دو طبقه در این محدوده برای این بافت شهری موافقت شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با الحاق ۲۳ هکتار اراضی به محدوده طرح جامع شهر برازجان برای طرح نهضت ملی مسکن موافقت ...

    |

    نظرات کاربران