در حال بارگذاری ...
  • ایجاد ابزارهای نظارت عالیه بر عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان

    زمانیکه صدور پروانه صلاحیت مهندسان به صورت سیستمی انجام شود با اطلاعات و ارتباطاتی که با سامانه های موازی برقرار خواهد شد ، بخش عمده ای از پالایش و بررسی اطلاعات به صورت سیستمی انجام می‌شود . با اینکار اتکای ما به شخص نیست بلکه با بهره گیری از سیستم ، دقت را افزایش خواهیم داد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، منصور نویریان با اعلام اینکه ابزارهای نظارت عالیه بر عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان ایجاد می‌شود ، گفت : با تشکیل دیتا بانک و تکمیل اطلاعات، همزمان، سامانه ای تحت عنوان سامانه صدور پروانه صلاحیت به صورت کشوری شروع به کار خواهد کرد .

    منصور نویریان مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی اقدامات وزارتخانه راه و شهرسازی در خصوص اصلاح نظامات مهندسی ساختمان را تشریح کرد و گفت : صدور پروانه‌های صلاحیت مهندسان به صورت سیستمی و هوشمند خواهد شد که این کار به منظور نظارت عالیه بر عملکرد نظامات مهندسی که در قانون نظام مهندسی ساختمان نیز بر آن تاکید شده است انجام می‌شود .

    مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان با اعلام این مطلب که صدور پروانه صلاحیت مهندسان به صورت موقت و به منظور تکمیل پایگاه اطلاعاتی وزارتخانه از مهندسان و پروانه‌های صادر شده در دفتر توسعه مهندسی ساختمان انجام خواهد شد و پس از تکمیل به بخش خصوصی واسپاری می‌شود ، افزود : به جهت آنکه جزییات تعیین صلاحیت شرکت‌های حقوقی در وزارتخانه موجود باشد و درعین حال پایگاه اطلاعاتی از شرکت‌های فوق ایجاد شود ، لازم بوده تا امضای پروانه‌های صلاحیت مهندسان ارشد ، پایه یک و پایه دو در وزارتخانه صادر شود که همین مساله ، مشکلات و حاشیه‌پراکنی‌های متعددی را برای وزارتخانه ایجاد کرده است .

    سامانه صدور پروانه صلاحیت شروع به کار خواهد کرد

    نویریان خاطرنشان کرد : با تشکیل  دیتا بانک و تکمیل اطلاعات ، همزمان ، سامانه ای تحت عنوان سامانه صدور پروانه صلاحیت به صورت کشوری شروع به کار خواهد کرد . خوشبختانه در چند استان از جمله فارس ، کردستان و همدان این سامانه به صورت آزمایشی کار خود را انجام داده و مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است که یکی از سامانه ها مراحل نهایی عقد قرارداد را طی می کند . امیدوار هستیم سامانه با اصلاحات موردنظر به صورت کشوری ، فعالیت خود را به زودی آغاز کند .

    نویریان تاکید کرد : با راه اندازی سامانه صدور پروانه صلاحیت مهندسان ، شرکت های حقوقی برای آنکه پروانه های جدید برایشان صادر شود ، یا اینکه تمدید قرارداد داشته باشند و یا بخواهند ارتقا داشته باشند نیاز به مراجعه حضوری نخواهند داشت و اینکار به راحتی از طریق مراجعه به سایت امکان پذیر است . زمانیکه صدور پروانه صلاحیت مهندسان به صورت سیستمی انجام شود با اطلاعات و ارتباطاتی که با سامانه های موازی برقرار خواهد شد ، بخش عمده ای از پالایش و بررسی اطلاعات به صورت سیستمی انجام می‌شود . با اینکار اتکای ما به شخص نیست بلکه با بهره گیری از سیستم ، دقت را افزایش خواهیم داد .

    وی تصریح کرد : در صدد هستیم تا سیستم‌هایی را طراحی و اجرایی کنیم که جلوی فساد ، عدم شفافیت و مدرک سازی را بگیرد . امیدواریم در این سامانه این اتفاق بیفتد . اگر این سامانه فعال شود عملا ما از چرخه صدور پروانه بیرون می آییم و چون این کار به صورت سیستمی انجام خواهد شد وزارت راه و شهرسازی و هر ارگانی که نیاز است به این اطلاعات دسترسی داشته باشد ، می توانند وظایف حاکمیتی خود را انجام دهند . متاسفانه هم اکنون در وزارت راه و شهرسازی اطلاعات اعضای نظام مهندسی ، اطلاعات پروانه هایی که وزارتخانه راه و شهرسازی صادر کرده، همچنین اطلاعات شهرسازی ها موجود نیست و اگر قرار است وظیفه ای به عنوان نظارت عالیه را که در قانون تصریح شده است را دنبال کنیم باید ابزار کنترل را داشته باشیم .




    مطالب مرتبط

    این آزمون شامل آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان در هفت رشته مهندسی ، معماری صلاحیت‌های (طراحی ، نظارت و اجرا) ، عمران صلاحیت‌های (نظارت ، محاسبات ، اجرا) ، تأسیسات مکانیکی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، تأسیسات برقی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، شهرسازی ، نقشه برداری و ترافیک برای اخذ پروانه ...

    |

    ایجاد شهرهای ساحلی در راستای تحقق اقتصاد دریاپایه ، پروژه‌ای بین نسلی است و منافع تحقق آن بر زندگی نسل بعدی تأثیر می‌گذارد . ایجاد شهرهای ساحلی در مکران نقطه عطف تمدنی برای ایران اسلامی است و سبب خیر بلند کشور به‌سمت توسعه خواهد شد .

    |

    ارایه این وام به بخش حمل و نقل یک فرصت عالی برای سرمایه در گردش بخش خصوصی محسوب می‌شود . مدت زمان این قرارداد ۳ ساله است و بانک مسکن باید بتواند در مدت سه سال اصل و سود حاصل از توافق را به صندوق توسعه ملی بازگرداند . همچنین ، بانک مسکن از طریق ارایه تسهیلات به بخش خصوصی می‌تواند ...

    |

    به نظر می‌رسد ، در آینده نزدیک هدف‌گذاری‌های جدیدی که در دولت سیزدهم در بخش مسکن انجام شده است به نتیجه مثبتی منجر شود که اثرات آن را مردم نیز شاهد خواهند بود .

    |

    اقدامات خوبی در طرح نهضت ملی مسکن خوزستان انجام شده البته نقاط ضعفی هم وجود داشته که در حال بررسی است . بنیاد مسکن خوزستان تاکنون بخشی از کار ساخت واحدها را انجام داده و بخش دیگر کار نیز در سال آتی انجام خواهد شد .

    |

    نظرات کاربران