در حال بارگذاری ...
  • تایید طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران در شورای توسعه سواحل

    بعد از تایید طرح مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح ویژه توسعه منطقه مکران در شورای توسعه سواحل مکران، مقرر شد تا طرح در شورای‌عالی آمایش سرزمین نیز مطرح شود و پس از تایید در آن شورا به عنوان طرحی که تمامی شوراها و اعضای ذیربط توسعه منطقه مکران بر آن صحه می‌گذارند مبنای سیاست‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های آن منطقه قرار گیرد.

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، فرزانه صادق‌مالواجرد با اعلام تایید طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران گفت : این طرح در شورای توسعه سواحل مکران به ریاست معاون اول رییس‌جمهوری تایید شد و تلاش می‌شود تا در تعامل بین توسعه برون و درون‌زا هم جامعه محلی از مواهب توسعه راضی باشد و هم کل کشور بتواند از منطقه مکران به عنوان یک منطقه مهم در اقتصاد بین‌الملل استفاده و بهره لازم را ببرد .

    فرزانه صادق‌مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی از تایید طرح مصوب ویژه مکران که چندی پیش در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شده بود در شورای توسعه سواحل به ریاست معاون اول رییس‌جمهوری خبر داد و گفت : پیرو تصویب طرح ویژه توسعه منطقه ساحلی مکران در دی‌ماه سال ۹۷ در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و تصمیم دولت برای متمرکز کردن مدیریت توسعه سواحل مکران در جلسه‌ای که هفته گذشته در شورای توسعه سواحل مکران به ریاست جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور و متشکل از وزرا و روسای سازمان های مرتبط عضو شورا ، تشکیل شد این طرح به تایید آن شورا نیز رسید .

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : در جلسه فوق هم دبیرخانه سابق ستاد توسعه سواحل مکران که در وزارت دفاع مستقر بود و هم معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی به صورت جداگانه گزارش طرح را ارایه کردند و طرح مورد تایید شورا قرار گرفت . مقرر شد تا طرح توسعه سواحل مکران به عنوان نقشه راه شورای توسه مکران و دبیرخانه شورا ، ملاک عمل قرار بگیرد .  

    دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران همچنین خاطرنشان کرد : بعد از تایید طرح مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح ویژه توسعه منطقه مکران در شورای توسعه سواحل مکران ، مقرر شد تا طرح در شورای‌عالی آمایش سرزمین نیز مطرح شود و پس از تایید در آن شورا به عنوان طرحی که تمامی شوراها و اعضای ذیربط توسعه منطقه مکران بر آن صحه می‌گذارند مبنای سیاست‌ها ، طرح‌ها و پروژه‌های آن منطقه قرار گیرد .

    وی در خصوص ویژگی‌های طرح مصوب توسعه سواحل مکران مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران یادآور شد: بر اساس تصمیم و سیاستگذاری که در سطح کلان برای توسعه سواحل مکران به عنوان منطقه بسیار محروم و در عین‌حال به عنوان منطقه‌ای با پتانسیل‌های فراوان توسعه‌ای اتخاذ شد، مقرر شد تا شورای‌عالی شهرسازی و معماری با همکاری وزارت نفت طرح ویژه منطقه مکران را تهیه کنند که اینکار انجام و در دیماه سال ۹۷ در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید.

    صادق‌مالواجرد گفت : طرح توسعه ساحلی مکران تلاش می‌کند تا رویکرد شبه برون‌زا را دنبال کند که در آن مناسبات بین‌المللی و توسعه، ملاک‌عمل قرار می‌گیرد . در عین‌حال این طرح تلاش می‌کند تا ملاحظات پایین به بالا و توسعه درون‌زا ، همچنین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه بنادر، حمل و نقل، نفت و گاز و فعالیت‌هایی از این نوع  در آن رعایت شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد : رعایت ملاحظات پایین به بالا و توسعه درون‌زا در اجرای طرح ویژه توسعه سواحل مکران به گونه‌ای رعایت می‌شود که ملاحظات، خواسته‌ها و نیازهای جوامع محلی که در حال حاضر در منطقه زندگی می‌کنند و همچنین جمعیتی که در سال‌های آتی به منطقه افزوده می‌شوند، مدنظر قرار گیرد. همچنین تلاش می‌شود تا در تعامل بین توسعه برون و درون زا هم جامعه محلی از مواهب توسعه راضی باشد و هم کل کشور بتواند از منطقه مکران به عنوان یک منقطه مهم در اقتصاد بین الملل و ژئوپلتیک استفاده و بهره لازم را ببرد . مواهب توسعه برای جوامع محلی شامل اشتغال، درآمد، بهبود کیفیت خدمات عمومی و ملاحظات فرهنگی- اجتماعی است .




    مطالب مرتبط

    مقرر شد تا به منظور رعایت اصول شهرسازی و قوانین و ضوابط موجود نسبت به اختصاص ۳۰ درصد از ملک موردنظر به کاربری مسکونی و ۷۰ درصد باقیمانده ملک به کاربری فضای سبز و خدمات هفتگانه اقدام شود و در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار ارومیه تاکید کرد تا حداکثر ظرف مدت دو ماه بازنگری طرح جامع ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام تصویب ضوابط عمومی طراحی و ساخت مسکن حمایتی و ضوابط عمومی بناهای شهری از ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از موافقت اعضای شورا با الحاق ۳۰ هکتار اراضی به محدوده شهر جدید بهارستان برای طرح نهضت ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار اردبیل ، از موافقت این شورا با الحاق بخشی از اراضی ...

    |

    نظرات کاربران