در حال بارگذاری ...
  • لزوم راه اندازی بانک اطلاعاتی محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری

    باید سامانه‌ای راه‌اندازی و تمام اطلاعات محدوده‌های هدف بازآفرینی به طور کامل و دقیق در آن جمع‌آوری و ثبت شود . این بانک اطلاعاتی می‌تواند نیاز تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها به اطلاعات و آمار را مرتفع کند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سیدمحمد پژمان بر لزوم راه‌اندازی بانک اطلاعاتی محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری تاکید کرد .

    سیدمحمد پژمان ، در نشستی با مشاوران طرح‌های بازآفرینی بافت فرسوده با موضوع «شرح خدمات قراردادهای نهاد توسعه محله و همچنین فرآیند مطالعات و برنامه‌ها درخصوص توسعه مسکن» اظهار کرد : هدف از برگزاری این جلسه ، هم‌اندیشی در خصوص میزان اثربخشی فعالیت‌‌های مشاورین در بافت‌های هدف بازآفرینی شهری و دستیابی به آهنگ حرکت مشخص در راستای رسیدن به اهداف برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار است .

    وی با انتقاد از راه‌اندازی متعدد دفاتر تسهیل‌گری در بافت‌های هدف بازآفرینی توسط نهادها و ارگان‌های مختلف، گفت: باید از موازی‌کاری در این زمینه به شدت پرهیز شود و نهادها برای انجام هر فعالیتی در بافت‌‌های هدف باید با شرکت بازآفرینی شهری ایران هماهنگی‌های لازم را ایجاد کنند .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، با تاکید بر اینکه باید جنس کار مشاوران مشخص شود ، افزود : در حال حاضر این افراد در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و شرح وظایف دقیقی ندارند . مطالعات باید از مقیاس طرح‌های تفصیلی خارج شوند و قابلیت اجرا داشته باشند . دستگاه‌های مختلف با عناوین متفاوت هر روز به منازل مردم مراجعه و اطلاعات خانوار و محدوده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند ، بدون اینکه این کار برآیند مشخصی داشته باشد .

    پژمان تاکید کرد : باید سامانه‌ای راه‌اندازی و تمام اطلاعات محدوده‌های هدف بازآفرینی به طور کامل و دقیق در آن جمع‌آوری و ثبت شود . این بانک اطلاعاتی می‌تواند نیاز تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها به اطلاعات و آمار را مرتفع کند .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه مراجعه هر روزه به خانه‌ها ، فضای بی‌اعتمادی را در بین اهالی این محدوه‌ها ایجاد می‌کند ، افزود : نباید بین روند مطالعات تسهیل‌گر و اجرا فاصله ایجاد شود و مشاوران باید در تمام مراحل اجرای طر‌ح‌ها حاضر و ناظر باشند. به نظر می‌رسد هم‌اکنون در بعضی نقاط عمدتا به چند موضوع کلی با شرح خدمت ناکافی ، در زمان موقت پرداخته می‌شود که نتیجه‌ای هم در بر ندارد . مدیریت شهری از مردم جدا نیست و حضور مدیریت شهری در بافت‌های هدف و ارائه خدمات به آنها مادام‌العمر است . بنابراین بهتر است راه اندازی دفاتر تسهیل‌گری به شهرداری‌ها سپرده شود و دراین زمینه مورد حمایت هم قرار گیرند .

    وی اظهار کرد : باید برای بازآفرینی محلات هدف افق روشنی در نظر گرفته شود . به‌طور نمونه ، سکونتگاه‌های غیررسمی به انواع یک تا چهار رتبه‌بندی شوند و براساس اولویت در دستور کار قرار گیرند . یعنی وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی بعد از رتبه‌بندی ، مرحله به مرحله ارتقاء داده شود تا اینکه به وضعیت مطلوب که درجه یک است ، برسند ، آن زمان است که می‌توان آن سکونتگاه را از دستور کار بازآفرینی خارج کرد . ارزیابی دقیق از روند فعلی اجرای اقدامات بازآفرینی در محدوده‌های هدف از اولویت‌هاست که باید هر چه سریع‌تر تهیه شود .




    مطالب مرتبط

    این پروژه‌ها در محورهای مختلفی شامل احداث و ارتقا شبکه زیرساختی ، ارتقا وضعیت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ، احداث و توسعه امکانات و خدمات روبنایی ، بهسازی ، نوسازی ، مرمت و مقاوم‌سازی مسکن و اسکان مجدد ، ارتقا وضعیت اقتصادی و تهیه طرح‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ...

    |

    در طول سه سال گذشته عملکرد صورت‌های مالی شرکت بازآفرینی شهری ایران در پنج مجمع برگزار شده از سوی اعضای این مجمع مطلوب و منصفانه اعلام شده است .

    |

    بر اساس برنامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران ، استان گلستان طی سه سال تعهد صدور هشت هزار و ۷۰۵ پروانه نوسازی را در محلات هدف بازآفرینی دارد . در حال حاضر شش هزار و ۳۳۲ پروانه برای واحدهای مسکونی در این محلات صادر شده و سه هزار و ۷۹ واحد نوسازی شده مردمی ...

    |

    نشست‌های برگزار شده توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران شامل موضوعاتی حول محور سیاست‌های نوسازی مسکن با رویکرد محله‌ای، تامین مسکن در بافت‌های فرسوده ، جلوگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی و نوآوری در بازآفرینی محلات شهری با حضور اساتید دانشگاه و فرهیختگان بوده است .

    |

    محرومیت زدایی و بهره مندی محلات کمتر برخوردار و هدف باز آفرینی شهری از خدمات روبنایی و زیربنایی به میزان متوسط محلات برخوردار همان شهر، مورد هدف سند ملی بازآفرینی شهری و سند ملی ساماندهی و توانمندسازی مسکن سکونتگاهای غیر رسمی است که نیاز به توجه و حمایت جدی مجلس شورای اسلامی ...

    |

    نظرات کاربران