در حال بارگذاری ...
  • اعطا تسهیلات با نرخ ۶ درصد به زوج های جوان در طرح بازآفرینی شهری

    وقتی صحبت از بافت فرسوده مطرح است نباید پلاک محور عمل کرد . مشکلات بافت فرسوده فقط ساخت یک منزل نیست بلکه باید شناسایی بافت فرسوده ریزدانه باشد، معابر تنگ باشد و  فرسوده باشد بنابراین نباید به بافت فرسوده نگاه پلاکی داشت بلکه باید دید چقدر سرانه خدماتی انجام داده ایم . 

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضوهیئت ‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری گفت : با توجه به تمهیداتی فراهم شده در ظرفیت صندوق یکم ، زوج های جوان با پیش خرید بافت فرسوده از سازندگان ، تسهیلات با نرخ ۶ درصد دریافت می کنند .

    محمد آئینی گفت : موضوع بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری با توجه به حجم گسترده و ابعاد پیچیده آن یک اقدام ملی است که بدون حضور مردم ، بخش خصوصی، انبوه سازان و سازندگان نمی توان اقدامی را در این زمینه به خوبی پیش برد . مردم همان کسانی هستند که در بافتهای فرسوده ساکن هستند و توان نوسازی خودبخودی را ندارند و باید در توانمندسازی مردم کمک کنیم . در سال ۸۸ تا ۹۲ بسته حمایتی خوبی در قالب بخش اعتباری مسکن مهر وارد کردیم و با وام ترجیحی و ارزان قیمت روند نوسازی هم خوب بوده و از سال ۹۶ به بعد هم باز روند سعودی شده که این نشان از تشویق مردم در ساخت و ساز بافتهای فرسوده بوده است . 

    با مشوق های شهری در شهر تهران در ۵ درصد سطح بیش از ۲۰ درصد پروانه صادر شده است و در کل کشور هم از ۷ در صد سطح ۱۶ و نیم درصد صدور پروانه را به همراه داشته است .

    بر اساس اعلام سازمان نوسازی شهر تهران بیش از ۴۵ درصد پلاک های فرسوده تهران توانسته در طرح نوسازی قرار بگیرد و در سطح کشور نیز روند رو به رشد است اگرچه هنوز با سیاست های کلی فاصله داریم تا به نقطه مطلوب برسیم .

    با تمهیداتی که فراهم شده ، ظرفیت صندوق یکم به شکل مطلوب به سمت بافت فرسوده می رود بنابراین زوج های جوان پیشنهاد می شود با پیش خرید بافت فرسوده از سازندگان از تسهیلات با نرخ ۶ درصد استفاده کنند .

    ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن گفت : مسئله اصلی در بافتهای فرسوده و بازافرینی شهری تملک املاکی است که در دست مردم است تا بتوان در بازسازی وارد شویم . مشکل ما در بافتهای فرسوده این است که در گذشته با مشارکت مردم در ساخت و ساز بافت های فرسوده اگرچه موجب استقبال مردم شده اما با تراکم بیشتر در چندسال آینده باز هم بافت فرسوده ای در همان منطقه خواهیم داشت که کار اشتباهی است اما برای مشارکت مردم باید اعتمادسازی کرد . 

    او افزود : در اصل برای بافتهای فرسوده طرح جامعی نداریم چون به فراخور هر منطقه یا محله بافت فرسوده طرح داد به طور مثال از طرح نوسازی در محله سیروس تهران استقبال لازم انجام نشد که می توانستیم با توجیه اقتصادی و طرح هایی با ارزش افزوده بیشتر اعتمادسازی کرد و کاربری لازم را برای استقبال مردم ایجاد کرد . 

    او با بیان اینکه طرح های ما در بافت فرسوده موفق نبوده گفت : باید رویه را عوض کرد و از طرح های موفق در این زمینه الگو برداری کرد .

    افشین پروین‌پور کارشناس مسکن گفت : وقتی صحبت از بافت فرسوده مطرح است نباید پلاک محور عمل کرد . مشکلات بافت فرسوده فقط ساخت یک منزل نیست بلکه باید شناسایی بافت فرسوده ریزدانه باشد ، معابر تنگ باشد و فرسوده باشد بنابراین نباید به بافت فرسوده نگاه پلاکی داشت بلکه باید دید چقدر سرانه خدماتی انجام داده ایم . 

    او افزود : به دلیل غلط بودن مدل های حاکمیتی طرح های ما موفق نبوده است. حاکمیت ضلع اصلی است که شامل بانک مسکن و شهرداری است طرف دیگر بخش خصوصی و یک ضلع هم مردم هستند بنابراین باید در اجرای طرح سیاست برد- برد باشد. 

    رویکرد طرح تملک اجباری ، احیای پلاکی نادرست و ناموفق بوده است چون در احیای بافت فرسوده مهم خدمات است نه اینکه چه تعداد پلاک نوسازی شده است . حاکمیت می تواند با تعریف مدل کارآمد و بستر سازی در احیای بافت فرسوده کمک کند .




    مطالب مرتبط

    در حال حاضر ظرف یک هفته کاری پروانه ساختمانی به جهت نوسازی بافت های فرسوده توسط شهرداری این شهر صادر شده و کاملا به صورت صد در صد رایگان می باشد .

    |

    از ۴۴ هزار واحدی که توسط بانک مسکن در بافت‌های فرسوده تسهیلات دریافت کردند ۲۰ هزار واحد متعلق به دولت سیزدهم بوده است و مابقی نیز از سال ۱۳۹۸ تا ابتدای دولت سیزدهم پرداخت شد .

    |

    تسهیلات بافت فرسوده از ابتدای طرح نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده ۱۶ هزار و ۸۱۱ فقره به میزان ۵ هزار و ۳۲۸ میلیاردتومان در دولت سیزدهم پرداخت شد .

    |

    روند کار بدین نحو بوده که متقاضیان در سامانه شرکت بازآفرینی شهری ثبت‌نام کرده‌اند ، فرآیند ساخت نیز شروع شده است . از این تعداد واحد در حال ساخت در بافت فرسوده ، ۵۴ هزار واحد به اتمام رسید و بهره‌برداری شد . در استان گلستان نیز تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ واحد ثبت‌نام کردند و وارد ...

    |

    از ابتدای این دولت تاکنون ۶۲ هزار و ۶۲۶ واحد از سوی نهادهای متولی برای پرداخت تسهیلات نوسازی به بانک مسکن معرفی شد که بانک با ۳۵ هزار و ۴۷۱ واحد قرارداد منعقد کرد و از ابتدای دولت تاکنون نیز ۱۴۹ هزار و ۳۳۲ میلیاردتومان تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده پرداخت شد .

    |

    نظرات کاربران