در حال بارگذاری ...
  • ضرورت تبدیل خانه‌های تاریخی به واحدهای درآمدزا و خودکفا

    در مسیر خیابان خانلق پیشنهاد احداث یک پیاده‌راه شامل بازسازی ، کف‌سازی و بدنه‌سازی داده شد و با توجه به اینکه این خیابان از مسیرهای پررونق شهر و محل فعالیت‌های تجاری برای مردم تلقی می‌شود ، بنا بر این شد که احداث این طرح به‌محض تصویب در ستاد بازآفرینی استان با همکاری شهرداری در دستور کار قرار گیرد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سیدمحمد پژمان با تاکید بر اهمیت خانه‌های تاریخی ، گفت : باید نوع نگاهمان به خانه‌های تاریخی را تغییر دهیم و با یک برنامه‌ریزی مشخص آنها را به واحدهای درآمدزا و خودکفا تبدیل کنیم .

    سیدمحمد پژمان ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران روز چهارشنبه هشتم آبان‌ماه به‌منظور بازدید از طرح‌های بازآفرینی ، دیدار با مقامات استانی و حضور در ستاد بازآفرینی استان به خراسان شمالی سفر کرد .

    وی در بخشی از این سفر در شهرستان شیروان حضور یافت و پس از بازدید از "تپه‌ تاریخی شیروان" با اشاره به این‌که باید نوع نگاهمان به خانه‌های تاریخی را تغییر دهیم ، گفت : باید با یک برنامه‌ریزی مشخص این خانه‌ها را به واحدی درآمدزا و خودکفا تبدیل کنیم و در شرایط اقتصادی فعلی کشور ، چاره‌ای جز این هم نیست .

    پژمان به مسئولان شهری شیروان توصیه کرد : با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تاریخی ، زمینه درآمدزایی از واحدهای تاریخی را ببینند تا این واحدها خودکفا و خودگردان شوند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از این سفر از کوچه خانلق ، رودخانه چایلق ، رودخانه اترک و بافت فرسوده شیروان بازدید و عنوان کرد : در مسیر خیابان "خانلق" پیشنهاد احداث یک پیاده‌راه شامل بازسازی ، کف‌سازی و بدنه‌سازی داده شد و با توجه به اینکه این خیابان از مسیرهای پررونق شهر و محل فعالیت‌های تجاری برای مردم تلقی می‌شود ، بنا بر این شد که احداث این طرح به‌محض تصویب در ستاد بازآفرینی استان با همکاری شهرداری در دستور کار قرار گیرد .

    وی در خصوص اقدامات انجام‌شده بر روی رودخانه "چایلق" نیز گفت : بخش‌هایی از این رودخانه کف‌سازی و روسازی شده که اقدام خوبی است؛ اما ارتفاع دیواره رودخانه در بخش‌هایی بیش از اندازه لازم به‌نظر می‌رسید و در این خصوص نیز پیشنهاد شد که این بخش‌ها با همکاری شرکت آب منطقه‌ای برای یک‌دوره صد ساله بازبینی شود و پس از آن دیواره‌ها به‌گونه‌ای طراحی و اجرا شود که به فضای شهری آسیبی نرساند .

    گفتنی است ؛ شهرستان شیروان بالغ بر ۸۲ هزار نفر جمعیت دارد و مساحت بافت فرسوده آن ۱۲۰ هکتار است .




    مطالب مرتبط

    افزایش کیفیت زندگی شهری در بافت فرسوده شهر تبریز یکی از اهداف بازآفرینی شهری در این شهر به شمار می‌رود و دو پروژه آیمان و شهرک جوانان تبریز از مصادیق این مهم تلقی می‌شوند .

    |

    از ۴۴ هزار واحدی که توسط بانک مسکن در بافت‌های فرسوده تسهیلات دریافت کردند ۲۰ هزار واحد متعلق به دولت سیزدهم بوده است و مابقی نیز از سال ۱۳۹۸ تا ابتدای دولت سیزدهم پرداخت شد .

    |

    در استان گلستان ۲۴ شهر دارای بافت فرسوده مصوب وجود دارد که در تمامی آن ها این بسته های تشویقی در حال اجرا بوده و ۱۰۰ درصد بسته های ۱۹گانه تشویقی مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در این شهرها اجرایی شده است .

    |

    شهرهایی که اکنون از رتبه بالایی در نوسازی بافت‌های فرسوده برخوردارند ؛ عمدتا شهرهایی هستند که شهرداری‌های آن‌ها در زمینه نوسازی مسکن بسیار فعال هستند از جمله شهرداری تهران که آمار نوسازی آن نسبت به سال گذشته سه برابر شده است .

    |

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از پروژه‌های بازآفرینی خانه تاریخی سرتیپ امینی سدهی ، دوشنبه بازار و سراهای محله در دست ساخت شرکت در محله‌های جوی‌آباد و وازیچه خمینی شهر بازدید و سپس در جلسه ستاد بازآفرینی شهری شهرستان خمینی‌شهر در محل فرمانداری این شهرستان شرکت کرد .

    |

    نظرات کاربران