در حال بارگذاری ...
  • آزادسازی بخشی از اراضی در اختیار نیروهای مسلح

    این اراضی مورد درخواست نیروهای مسلح برای طرح‌های نظامی است ولی بر اساس طرح‌های تفصیلی کاربری مسکونی دارد ؛ بر این اساس توافق شد که نیروهای مسلح طرح‌های نظامی در این ۹۸ هکتار را با کاربری مسکونی جا‌به‌جا کنند و این زمین در قالب طرح اقدام ملی برای تامین مسکن نیروهای مسلح در اختیار حوزه مسکن قرار گیرد که دست‌کم امکان گنجایش ۱۰ هزار نفر را دارد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون سازمان ملی زمین و مسکن از آزادسازی بخشی از اراضی در اختیار نیروهای مسلح که طرح عمرانی در آن اجرا نشده است خبر داد و گفت : این اراضی با تایید ستادکل نیروهای مسلح در اختیار توسعه شهر و تامین مسکن جامعه قرار می‌گیرد .  

    مهدی ابراهیمی با اشاره به اینکه سند اراضی نیروهای مسلح بیش از ۳۰ سال است که به نام سازمان ملی زمین و مسکن است و هیچ رابطه قراردادی یا حقوقی بین این دو نهاد وجود ندارد ، گفت : نمایندگان نیروهای مسلح همواره به دنبال انتقال اسناد بودند در حالی که ما این انتقال را مشروط به قرارداد واگذاری یا اجرای طرح در این اراضی می‌دانستیم .

    دسته‌بندی ۱۶۵۰ قطعه زمین در قالب ۶ بند

    وی افزود : برای حل اختلاف و تعیین تکلیف ۴۵ هزار هکتار از اراضی در اختیار نیروهای مسلح که شامل هزار و ۶۵۰ قطعه در کل کشور می‌شد ، جلسات متعددی برگزار و جدولی را در شش بند تهیه کردیم . بر مبنای این جدول اراضی یادشده شامل یکی از سه بند ، اراضی که طرح در آن‌ها اجرا شده ، اراضی که طرح در آن‌ها اجرا نشده و یا اراضی که نیازمند مهلت برای انجام طرح است ، تقسیم شد که کلیه اراضی مورد اختلاف در یکی از این بندها جای می‌گیرد .

    معاون سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به انجام توافقنامه میان دو وزارتخانه دفاع و راه و شهرسازی در هفته گذشته عنوان کرد : این توافقنامه به‌معنای خاتمه بررسی ۴۵ هزار هکتار اراضی مورد اختلاف بود که در حدود یک‌سال زمان برد ؛ در این مدت تمام اراضی بازدید ، نقشه‌برداری ، از حیث انجام طرح بررسی و احکام آن مشخص شد و این به‌معنای تعیین‌تکلیف این اراضی است .

    تفاهم و گفت‌وگو جایگزین مراجعه به مراجع قضایی

    وی گفت : تا قبل از انجام این توافقنامه اختلافاتی از این دست یا در مراکز قضایی و دادگاه‌ها و یا در مراجع شبه‌حقوقی مانند معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری حل و فصل می‌شد ؛ از برکات این توافقنامه این بود که ما و نیروهای مسلح کلیه پرونده‌های اختلافی را از مراجع قضایی و شبه‌قضایی خارج کردیم و در قالب تفاهم و گفت‌وگو به جمع‌بندی در این خصوص رسیدیم .

    اسناد اراضی که طرح در آن انجام‌شده انتقال می‌یابد

    ابراهیمی با اشاره به اینکه تعیین‌تکلیف این اراضی به‌منظور پیگری و اجرا به تمامی استان‌های کشور ابلاغ شده است ، گفت : اسناد اراضی که در آن ساخت‌وساز انجام شده است با تایید ستادکل نیروهای مسلح به این ستاد واگذار می‌شود؛ همچنین برای اراضی فاقد قرارداد ، قراردادی برای اجرای طرح منعقد می‌کنیم و در صورتی‌که برای اجرای طرح در برخی اراضی نیاز به تمدید قرارداد وجود داشته باشد ، آن را تمدید می‌کنیم ؛ همچنین اگر طرحی در این اراضی اجرا نشده است با تایید ستاد کل نیروهای مسلح این اراضی آزادسازی می‌شود و در اختیار توسعه شهر و تامین مسکن جامعه قرار می‌گیرد .

    تغییر کاربری ۹۸ هکتار از اراضی نظامی به مسکونی

    وی با اشاره به اینکه در بررسی‌های انجام شده ۹۸ هکتار زمین استحصال شد که می‌تواند کاربری مسکونی داشته باشد ، تصریح کرد : این اراضی مورد درخواست نیروهای مسلح برای طرح‌های نظامی است ولی بر اساس طرح‌های تفصیلی کاربری مسکونی دارد ؛ بر این اساس توافق شد که نیروهای مسلح طرح‌های نظامی در این ۹۸ هکتار را با کاربری مسکونی جا‌به‌جا کنند و این زمین در قالب طرح اقدام ملی برای تامین مسکن نیروهای مسلح در اختیار حوزه مسکن قرار گیرد که دست‌کم امکان گنجایش ۱۰ هزار نفر را دارد .

    عضو هیئت‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن ابراز امیدواری کرد ، بخش عمده ۴۵ هزار هکتار زمین مدنظر به‌صورت قطعی تعیین‌تکلیف شود و در دستور کار قرار گیرد .




    مطالب مرتبط

    امسال علاوه بر تامین زمین با حداکثر ظرفیت ، وظیفه آماده‌سازی و طراحی زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن را نیز با حداکثر توان به پیش می‌بریم .

    |

    بر اساس اطلاعات سامانه طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۷۱ هزار متقاضی واجد ۳ شرط و همچنین ۱۷ هزار متقاضی دارای ۴ شرط برای دریافت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند .

    |

    سازمان ملی زمین و مسکن در اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن تاکنون موفق به شناسایی ۲ هزار و ۷۷۶ هکتار اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها شده است که بیش از ۳۷۰ هکتار آن متعلق به وزارت نفت بوده است .

    |

    شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف و زمین خواری با شماره تلفن ثابت به شماره ۰۵۱۳۷۶۵۰۱۷۹ و سامانه تلفن گویای ۴ رقمی ۱۶۵۶ تماس بگیرند و هرگونه دخل و تصرف و یا تعرض و دخالت در اراضی ملی و دولتی را به یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی اعلام کنند .

    |

    صیانت از اراضی ملی و دولتی و پیشگیری از تصرف آنها خارج از ساعات اداری و در ایام تعطیل به صورت مستمر انجام می شود .

    |

    نظرات کاربران