در حال بارگذاری ...
  • آغاز عملیات اجرایی احیاء و مرمت بازار فرش توسط شهرداری منطقه ثامن

    پس از تصویب طرح در شوراهای فنی مربوطه وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور و پیرو توافق انجام شده با مدیرکل محترم میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اجرای یک دهانه از طرح مرمت و احیاء بازار فرش آغاز شده است و متعاقبا پس از انجام هماهنگی های لازم نسبت به اجرای سایر دهانه ها اقدام خواهد شد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، پس از تهیه طرح مرمت و احیاء بازار فرش توسط شهرداری منطقه ثامن و اخذ مصوبات و انجام هماهنگی های لازم با وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، عملیات اجرای یک دهانه از طرح آغاز شده است .

    تابستان سال گذشته بود که به همت شهرداری منطقه ثامن ، با عنایت به تجربیات ارزنده قبلی مرمت بازار فرش تبریز و سیاست های شهرداری مشهد در راستای حفظ آثار تاریخی شهر ، همایشی با دعوت از دکتر «تقی زاده اصل» مجری طرح بازسازی و احیای "بازار تبریز" و با حضور جمعی از مدیران شهری و استانی ، پیشکسوتان عرصه مرمت میراث فرهنگی و نیز کسبه بازار فرش مشهد برگزار و در آن درخصوص نحوه عملیات اجرایی ازطریق مشارکت مالکین با شهرداری و تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان بررسی شد و مقرر گردید اجرای آن به صورت مشارکتی ، برنامه ریزی شده و نیمی از هزینه های اجرایی آن توسط مالکین محترم بازار تامین خواهد شد .

    پس از بررسی طرح ، مشاور پروژه  برای احیا و مرمت گام به گام و تصویب آن توسط اداره کل میراث استان ، اگر چه قرار بود ابتدا تنها دهنه یکی از مغازه ها به عنوان الگو مرمت شود و سپس به دیگر بخش های بازار تسری یابد ، اما پس از مشاوره های گروه تسهیل گر فعال در بازار و با تقاضای مالکان مرمت مغازه و دهنه مقابل مغازه شان آغاز شده و دیگر کسبه هم مشتاق به مشارکت در این طرح سه جانبه برای تسریع در احیای این بازار سنتی مشهد شده اند .

    حفظ هویت این اثر تاریخی رویکرد اصلی این طرح است که با همکاری و تعامل مالکان ، شهرداری و نظارت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان در حال انجام است .

    پس از تصویب طرح در شوراهای فنی مربوطه وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور و پیرو توافق انجام شده با مدیرکل محترم میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اجرای یک دهانه از طرح مرمت و احیاء بازار فرش آغاز شده است و متعاقبا پس از انجام هماهنگی های لازم نسبت به اجرای سایر دهانه ها اقدام خواهد شد .

    شایان ذکر است پیرو توافق و هماهنگی انجام شده ، مسئولیت نظارت و کلیه موصوعات فنی با اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی می باشد . تکیه قمی ها در حاشیه شارستان و ورودی ره باغ جنان تثبیت شده است .

    فریدون صفری دلویی ، سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه ثامن مشهد گفت : همزمان با طرح مرمت بازار فرش مشهد، بازسازی سرای عزیزالله اُف در انتهای بازار عباسقلی خان پس از تهیه طرح های مشاوران و ارائه معوضات موقت به مالکان از سوی شهرداری منطقه ثامن به صورت سه جانبه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حال انجام است و خانه تاریخی امیری نیز با عنایت به اینکه بر اساس طرح تفصیلی نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در محدوده اجرایی پروژه ضامن قرار گرفته بود ، اما با تاکید شهرداری منطقه بر حفظ آن و همکاری سرمایه گذار پروژه مذکور در دست مرمت و احیا است .

    با عنایت به تثبیت تکیه قمی ها در مجاورت بلوار شهید حاجی حسنی کارگر (شارستان قطاع ۴) و به منظور بهسازی سیما و منظر شهری ، نهاد مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی اقدام به بدنه سازی دیواره مجاور تکیه با بهره گیری از الگوها و مصالح معماری سنتی شهر مشهد نموده است .




    نظرات کاربران