در حال بارگذاری ...
  • ۳ پیشنهاد راهبردی برای ارتقا مهندسی ساختمان

    یازدهم آذر ماه جاری ، اعضای دوره هشتم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور توسط وزیر راه و شهرسازی ، اعتبارنامه های خود را دریافت کردند . با انتخابات انجام شده و با توجه به اینکه در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ، اهدافی از جمله فراهم آوردن زمینه همکاری کامل میان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها و تشکل های مهندسی و حرفه ای ساختمان تعریف شده ، ارائه برنامه راهبردی برای شروع دوره جدیدکاری ، به منظور بهبود شرایط موجود ضروری و مورد تاکید است .

    هچنین از آنجایی که سازمان نظام مهندسی ساختمان یک سازمان غیردولتی و متعلق به مهندسان هر استان است و شکل‌گیری آن براساس انتخابات پایه گذاری شده می توان با تدوین یک برنامه راهبردی با در نظر گرفتن مطالبات ذینفعان داخلی و خارجی سازمان ، این سازمان را به سازمانی چابک ، کارآمد و هوشمند تبدیل کرد تا بتواند با حداقل بوروکراسی و حداکثر مشارکت مهندسان ، بیشترین رضایت ‌مندی را کسب کند و به اهداف پیش بینی شده در قوانین دست یابد .

    از جمله مهم ‌ترین اهداف ، ارتقای کیفیت ساخت و ساز در کشور در قالب یک برنامه بلندمدت از رهگذر تعامل با مهندسان متخصص و سازمان‌ های ذیربط و همچنین ارایه راهکار برای مسائل تأثیرگذار مرتبط با محیط خارجی و داخلی است .

    در عین حال ، از اهداف مهم حوزه مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی که بارها در نشست های گوناگون ، مسئولان بر آن تاکید کرده اند سه محور تدوین و راه اندازی نظام ملی ساخت و ساز ، تدوین و توسعه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان ، و تهیه و اجرای برنامه عملیاتی صنعتی سازی ساختمان و توسعه فن آوری های نوین است .

    در جلسه معارفه اعضای دوره هشتم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان ، برنامه ای توسط اینجانب ارائه شد که اهم آنها شامل موارد زیر است :

    توسعه فرهنگ مهندسی

    به نظر می رسد برای تدوین و راه اندازی نظام ملی ساخت و ساز (به عنوان اولین هدف از اهداف توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی) باید توسعه فرهنگ مهندسی در جامعه ، توسعه ارزش ها در مهندسی (تدوین و استخراج مؤلفه های زمینه گرایی و ارزشی در معماری و شهرسازی ، تدوین آیین نامه کنترل شهرسازی) ، تقویت نگاه ملی در موضوع صرفه جویی ، آموزش و پژوهش در ساخت و ساز ، بازتعریف نظام فنی و اجرایی و کنترلی متناسب با کارفرمایی بخش خصوصی برای ارتقای صنعت ساخت و ساز به عنوان اهداف کلانی در نظر گرفته شود که البته در راستای توجه به فرهنگ سازی صنعت ساختمان خواهد بود .

    ضرورت تدوین نظام بیمه کیفیت ساختمان

    به طور قطع مسایلی همچون نظام بیمه کیفیت ساختمان نوساز و نیز تدوین برنامه برای استانداردسازی می تواند در راستای توجه به کیفی سازی (توسعه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان) باشد که بارها توسط مسئولان وزارت راه و شهرسازی مورد تأکید قرار گرفته است .

    همچنین برنامه ریزی برای مدل سازی اطلاعات ساختمان و نیز برنامه برای مدیریت پروژه، فرایند طراحی ، مدیریت ساخت ، تهیه و تولید مصالح استاندارد و اجرا ، مدیریت انرژی و توجه به مسایل زیست محیطی نیز در راستای توجه به سومین هدف از اهداف وزارت راه و شهرسازی در زمینه توسعه مهندسی ساختمان باید مدنظر باشد .

    یقینا می توان توجه به اصول فرهنگ سازی ، کیفی سازی و مدل سازی را برای دستیابی به دیگر اهداف سازمان نظام مهندسی از قبیل کمک به توسعه اشتغال با صدور خدمات مهندسی ، صدور شناسنامه های فنی ساختمان ، تعمیر و نگهداری ساختمان ، صدور گواهی مسئولیت، صدور برچسب انرژی ضروری دانست .

     

    طاهره نصر ، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست مشترک با مدیرکل توسعه مهندسی ساختمان پیشنهاد داد تا به منظور شتاب بخشی به ساخت و ...

    |

    با تعامل انجام شده زمان بررسی نقشه های مربوط به بافت فرسوده را از ۶۵ روز به ۳۵ روز رسانده و مقرر است این زمان به کمتر از یک ماه برسد .

    |

    حدود سه دهه از تجربه‌اندوزی سازمان می‌گذرد که لازم است نسبت به بازنگری و احتمالاً تغییر در کلیات یا برخی جزئیات ساختار نظام مهندسی به عنوان یک گام استراتژیک اقدام دقیق و موشکافانه به عمل آورده شود .

    |

    میزان قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی ما در شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد . نوسازی بافت فرسوده می‌تواند حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نیز در پی داشته باشد .

    |

    حساسیت موضوع انتخابات نظام مهندسی بسیار بالاست و خوشبختانه ترکیب اشخاصی که امروز جهت عضویت در هیات اجرایی انتخابات نظام مهندسی اعلام آمادگی کرده اند ، از حیث انرژی و تجارب ارزنده شان ، نوید برگزاری انتخاباتی خوب ، بدون حاشیه با فرآیند اصولی را می دهد .

    |

    نظرات کاربران