در حال بارگذاری ...
  • تدوین دستورالعمل‌های فنی و اجرایی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی توسط مرکز تحقیقات

    از سال ۱۳۹۴ تاکنون ، فعالیت‌های گسترده‌ای شامل برگزاری دوره‌های آموزشی با حضور متخصصان ایرانی و خارجی در تهران و سایر شهرها ، برگزاری چندین پانل تخصصی در پانزدهمین ، شانزدهمین و هفدهمین همایش بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک شهر تهران و همکاری با همایش‌های سه‌گانه «توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی» و همچنین ارائه دستاوردهای تجارب ایران در سایر کشورهای منطقه انجام شده‌است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس پژوهشکده شهرسازی‌ومعماری از تدوین دستورالعمل‌های فنی و اجرایی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی توسط مرکز تحقیقات ، خبر داد و گفت : برای اجرایی‌کردن رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی ، همکاری با اداره کل راه‌وشهرسازی قزوین و شورای‌شهر تهران انجام شد .

    غزال راهب از تدوین شرح خدمات ، آموزش متولیان نظارت ، اجرای طرح‌ها و تدوین دستورالعمل‌های فنی و اجرایی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی خبر داد و گفت : به دلیل اهمیت موضوع و ضرورت تداوم تحقیق و ترویج آن ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در نظر دارد با همکاری سایر نهادهای مرتبط شامل نهادهای متولی سیاستگذاری ، برنامه‌ریزی و مدیریت شهری ، مطالعات تکمیلی با هدف عملیاتی نمودن این رویکرد را ادامه دهد . تدوین شرح خدمات ، آموزش متولیان نظارت و اجرای طرح‌ها و تدوین دستورالعمل‌های فنی و اجرایی از مهم‌ترین برنامه‌های آتی مرکز است .  

    راهب ضمن اعلام این مطلب که سیاست توسعه مبتنی بر حمل‌و‌نقل همگانی یکی از محورهای پژوهشی و ترویجی مرکز در سال‌های گذشته تاکنون بوده است ، گفت : در حوزه پژوهش ، مهم‌ترین اقدامات انجام شده شامل پروژه‌های تحقیقاتی است که مبانی نظری و کاربردی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی را در چارچوب الگوی توسعه شهری و سیستم برنامه‌ریزی و مدیریت شهری ایران تدوین کرده و راهکارهایی برای بومی‌سازی و سیاستگذاری در سطح ملی و محلی ارائه دهد .

    رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه با توجه به میان‌رشته‌ای بودن موضوع و ضرورت همکاری با نهادهای متولی در دو حوزه شهرسازی و حمل و نقل ، همکاری نزدیکی در سال‌های گذشته در خصوص این موضوع بین معاونت حمل ونقل و معاونت معماری و شهرسازی و همچنین وزارت کشور وجود داشته است ، افزود : با این رویکرد ، اولین مطالعات ، با رویکرد کلان و در سطح سیاستگذاری ملی برنامه‌ریزی شد که حاصل آن ، تهیه «راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی» بود که کلیات آن در شهریور ماه سال ۱۳۹۷در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید .

    وی خاطرنشان کرد : ویرایش‌های تکمیلی این راهنما در جلسات متعدد کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری بررسی شده و در حال حاضر در مرحله ابلاغ توسط این شوراست .

    چارچوب راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل ریلی تدوین شد

    راهب همچنین در بیان دیگر پروژه‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات از منظر طرح مسائل فنی ، اجرایی و مطالعات محلی اعلام کرد : تدوین چارچوب راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل ریلی (خاتمه یافته در سال ۱۳۹۶) ، بررسی روش‌های تطبیق شهرسازی ریل‌پایه بر طرح‌های شهر قزوین (خاتمه یافته در سال ۱۳۹۶) ، تدوین راهنمای توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی برای شهرهای میانی (خاتمه یافته در سال ۱۳۹۸) ، و معیارهای سنجش انطباق محیط انسان‌ساخت با اصول توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (در حال انجام) از مطالعات انجام شده و در دست انجام مرکز تحقیقات است .

    به گفته وی ، این پروژه‌ها در یک فرآیند سلسله مراتبی ابتدا به منظور مرور ادبیات و آشنایی با مبانی موضوع تدوین شده و در مراحل بعدی شامل مباحث فنی و اجرایی مورد توجه در طراحی محیط و همچنین تجارب محلی با تاکید بر شهرهای میانی برنامه‌ریزی شده‌اند .

    راهب یادآور شد : مطالعات نشان می‌دهد ، همچنان توافق‌نظر در زمینه مفهوم و هدف اصلی این رویکرد میان متخصصان و مسئولان اجرایی کشور وجود نداشته و تحقق اهداف اصلی آن که کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و گسترش پیاده‌محوری ، تردد با دوچرخه و استفاده از حمل‌و‌نقل همگانی است ، در مواردی جزو اولویت‌های اول مدیران کشور قرار نگرفته‌است . همچنین آنچه در مورد مفهوم توزیع کاربری‌ها و فشردگی و متراکم بودن بافت شهری در نظریه‌های جهانی مطرح شده، نیازمند بومی‌سازی مطابق با شرایط ایران است که موجب در حاشیه قرار گرفتن هدف اصلی ، نقض یا سوء‌استفاده از آن نشود.

    رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه انجام فعالیت‌های ترویجی در کنار فعالیت‌های پژوهشی در دستور کار است ، توضیح داد : از سال ۱۳۹۴ تاکنون ، فعالیت‌های گسترده‌ای شامل برگزاری دوره‌های آموزشی با حضور متخصصان ایرانی و خارجی در تهران و سایر شهرها ، برگزاری چندین پانل تخصصی در پانزدهمین ، شانزدهمین و هفدهمین همایش بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک شهر تهران و همکاری با همایش‌های سه‌گانه «توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی» و همچنین ارائه دستاوردهای تجارب ایران در سایر کشورهای منطقه انجام شده‌است .

    به گفته راهب ، در جهت اجرایی کردن این رویکرد ، همکاران مرکز ، خدمات مشاوره‌ای جهت هماهنگی فعالیت‌های درحال انجام با مفاهیم «توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی» انجام داده‌اند و در این راستا با اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین و شورای شهر تهران نیز همکاری داشته‌اند .




    مطالب مرتبط

    برخی از حفره‌ها و تونل‌های زیرسطحی در شهر تهران و سایر کلانشهرها قابل شناسایی است و برخی نیز قابل شناسایی نیستند . زیرا عامل به وجود آورنده برخی از آنها ناشی از گسیختگی لوله‌ها و فرسودگی تاسیسات شهری ، مسدود کردن مسیرهای جریان آب و عوامل متعدد است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در بازدید از زیرساخت‌ها و پروژه‌های متنوع ساختمانی و ابنیه فنی سازمان منطقه ...

    |

    خاطرنشان می‌گردد حضور در این وبینار تخصصی رایگان است و به شرکت کنندگان گواهی الکترونیکی الکترونیکی حضور اعطاء خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی گفت : برای صنعتی سازی باید یک مدل اقتصادی پیدا کنیم زیرا سرعت نظام بانکی پاسخگوی ...

    |

    بر اساس آمارهای رسمی از حدود ۳۱ هزار واحد مسکونی در شهر کاشمر نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی یعنی حدود ۷۰ درصد واحدها فاقد اسکلت و همچنین از حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت و ۴ هزار واحد مسکونی شهر خلیل‌آباد نزدیک به این گسل نیز حدود ۲ هزار واحد مسکونی و بیش از ۷۰ درصد فاقد اسکلت است . این ...

    |

    نظرات کاربران