در حال بارگذاری ...
  • آغاز فعالیت رسمی دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید

    مسائلی چون عدم‌‌تحقق جمعیت‌پذیری مطابق با برآوردهای اولیه ، خوابگاهی‌شدن ، افتراق اجتماعی و فضایی در اثر مسکن مهر ، عدم ارتباط ارگانیک با شهر مادر ، تاکید اسناد بالادستی توسعه در توجه به ابعاد اجتماعی و فرهنگی شهرسازی ، معضل هویت ، ضعف مشارکت مدنی شهروندان ، معضل گسیختگی کالبدی که منجر به گسیختگی اجتماعی شده است و ... منجر به طرح ضرورت توجه به ابعاد اجتماعی در گفتمان و طرح‌های شهرسازی در شهرهای جدید با ابتکار و مدیریت مهندس طاهرخانی ، زمانی که عضو هیات مدیره شرکت بودند ، شد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرهای جدید با اشاره به آغاز فعالیت رسمی دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید ، گفت : هدف از تشکیل این دفتر ، کیفیت‌بخشی به حیات اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی شهرهای جدید است .

    عبدالوهاب شُهلی‌بُر با اشاره به این‌که ، پس از تلاشی چهارساله ، با هدف جبران غفلت تاریخی نسبت به امر اجتماعی در ایجاد شهرهای جدید کشور ، دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی ، چهاردهم بهمن‌ماه جاری فعالیت رسمی‌اش را در شرکت عمران شهرهای جدید آغاز کرد ، گفت : این دفتر با موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور و نیز مجمع عمومی ، به معاونت معماری و شهرسازی شرکت ، اضافه شد .

    او افزود : هر چند که محصول نهایی شهرسازی ، تولیدِ فضای اجتماعی است و تاریخ شهرسازی جهان و ایران ، سرشار از توجه به ابعاد اجتماعی شهرسازی در جهت تحقق پایداری اجتماعی ، توازن طبقاتی ، اشتغال ، فضاهای تعامل اجتماعی و ... است اما در گفتمان بنیان‌گذاران شهرهای جدید در کشور ، تاکید اصلی بر ابعاد کالبدی ، سازه‌ای و روش‌های تامین مالی نوشهرسازی و دیدن شهر به‌عنوان پروژه‌ای مهندسی ، سازه‌ای و سرمایه‌گذارانه است . البته مسلم است در آن زمان به‌دلیل ایده بودن شهر جدید و نیز عدم وجود تجربه‌ای واقعی ، تصور می‌شد که ایجاد کالبدِ شهر ، به‌صورت خودکار ، شکل‌گیری زندگی اجتماعی شهری را به‌دنبال خواهد داشت و نیازی به برنامه‌ریزی اجتماعی به‌صورت هدفمند نیست . بنابراین ، ساختار اداری شرکت عمران شهرهای جدید ، بدون ایجاد دفتری تخصصی که اجتماع‌سازی را در کنار کالبدسازی ، به‌صورت تخصصی دنبال کند ، زاده شد و ادامه یافت .

    شهلی‌بر عنوان کرد : البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که مطالعات اجتماعی از همان ابتدا ، بخشی از شرح خدمات طرح‌های شهرسازی در شهرهای جدید همچون طرح‌های مکان‌یابی ، راهبردی ، جامع و تفصیلی ، بودند ، اما به سه دلیل ، ضعف دانش اجتماعی در مهندسان مشاور و تقلیل مطالعات اجتماعی به مطالعات جمعیت‌شناختی کلی ، عدم پایش دقیق مطالعات اجتماعی طرح‌ها در شرکت به‌دلیل نبودن دفتر تخصصی و  غفلت مجامع تخصصی جامعه‌شناسی کشور از حوزه شهرسازی و عدم حضور تاثیرگذار آن‌ها در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ، در این بخش از مطالعات ، جایگاهی محوری نداشتند .

    او ادامه داد : مسائلی چون عدم‌‌تحقق جمعیت‌پذیری مطابق با برآوردهای اولیه ، خوابگاهی‌شدن ، افتراق اجتماعی و فضایی در اثر مسکن مهر ، عدم ارتباط ارگانیک با شهر مادر ، تاکید اسناد بالادستی توسعه در توجه به ابعاد اجتماعی و فرهنگی شهرسازی ، معضل هویت ، ضعف مشارکت مدنی شهروندان ، معضل گسیختگی کالبدی که منجر به گسیختگی اجتماعی شده است و ... منجر به طرح ضرورت توجه به ابعاد اجتماعی در گفتمان و طرح‌های شهرسازی در شهرهای جدید با ابتکار و مدیریت مهندس طاهرخانی ، زمانی که عضو هیات مدیره شرکت بودند ، شد . راهبری جامعه‌شناختی این تحول گفتمانی توسط دکتر حسین ایمانی‌جاجرمی و جمعی از دانش‌آموختگان جامعه‌شناسی دانشگاه تهران ، صورت گرفت به‌طوری‌که با انجام مفهوم‌سازی اجتماعی و رایزنی‌های لازم با دستگاه‌های ذی‌ربط ، چارت سازمانی شرکت در جهت ایجاد دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی، بازنگری و دستور کارهای جدیدی طراحی و اجرا شد .

     دانش‌آموخته دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد : کیفیت‌بخشی به مطالعات اجتماعیِ نسل نوین شهرهای جدید ، طراحی و اجرای مراکز محلات ، ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی چون سراهای محلات، مکان‌یابی پروژه‌های فاخر در سایت‌های مسکن مهر ، تنوع‌بخشی به الگوهای تولید مسکن ، اجرای رخدادهای متعدد شهری و ... مهم‌ترین دستور کارهای اجتماعی در شهرهای جدید بوده و هستند تا زندگی اجتماعی ، نضج بیشتری گرفته و با جبران نواقص تاریخی ، نوشهرهای کشور بتوانند به‌عنوان نسخه‌ای مترقی و کارآمد منجر به بهبود زندگی شهری در کشور شوند ؛ زندگی شهری‌ای که در کلان‌شهرها از انواع و اقسام مشکلات چون ، تراکم‌فروشی ، ترافیک ، آلودگی هوا ، تاب‌آوری پایین، هزینه بالای زندگی و ... رنج می‌برد .

    او تصریح کرد : دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید که از دو گروه "خدمات اجتماعی" و "خدمات فرهنگی"، تشکیل شده است ، مطابق با ظرفیت‌های قانونی که در قانون ایجاد شهرهای جدید وجود دارد ، به‌‌دنبال کیفیت‌بخشی به حیات اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی شهرهای جدید کشور از طریق راهبردهایی چون واقعی‌کردن جایگاه عملکردی شهر جدید در نظام شهری ، غلبه بر افتراق های فضایی و اجتماعی درون و برون شهری ، افزایش مشارکت اجتماعی مردم ، گسترش تعلق محله ای و شهری، ایجاد فضاهای کسب و کار اجتماعی ، ایجاد فضاهای تعامل اجتماعی ، گسترش مسئولیت اجتماعی شرکت ، گسترش فضاهای گردشی و اقتصاد دانش‌بنیان و ... است .

    شهلی‌بر افزود : این دفتر تلاش خواهد کرد با برقراری ارتباط ساختاری و نهادی با حوزه‌های اجتماعی وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های عمومی ، مجامع تخصصی و مدنی غیردولتی و نیز مجامع صنفی و حرفه‌ای ، فصل جدیدی را در توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرهای جدید کشور بگشاید و در همین‌جا از تمامی متخصصان و اهل حرفه، دعوت به‌عمل می‌آید که در این مهم ما را یاری‌ کرده تا نگاه جامع‌تری در شهرسازی شهرهای جدید ، شکل‌گرفته و عملیاتی شود .




    مطالب مرتبط

    در حال حاضر ۸۰ پروژه هوشمندسازی از ابتدای سال ۱۴۰۲ در شهرهای جدید آغاز شده که تا کنون نیمی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند ، ادامه این مسیر با قدرت بیشتر و به پایان رساندن آن‌ها یکی از اولویت‌های ما در سال جاری خواهد بود .

    |

    پروژه های نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید به تعداد یکهزار و ۶۰۰ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است .

    |

    امید داریم با حضور آقای محمودزاده پیشرفت قابل توجهی را در مأموریت شرکت در اتمام پروژه های مسکن مهر و نهضت ملی و همچنین خدمات روبنایی و زیربنایی به نحو مطلوبی شاهد باشیم .

    |

    در شهر جدید فولادشهر افزون بر ۶۸ هزار نفر برای طرح نهضت ملی مسکن این شهر ثبت نام کردند و در حال حاضر برای افزون بر ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد با سازندگان انعقاد قرارداد و برای بالغ بر هفت هزار و ۶۰۰ واحد پروانه ساختمانی اخذ شده است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در بازدید از پروژه‌های عمرانی شهر جدید مهستان ضمن تاکید بر تکمیل پرونده مسکن مهر از افتتاح ...

    |

    نظرات کاربران