اعلام آمادگی دو شرکت ایرانی برای مشارکت در پروژه مترو شهر جدید بهارستان
مزیت مشارکت بخش خصوصی ، این است که بدون اینکه دولت بخواهد هزینه مستقیمی در پروژه داشته باشد ، باقیمانده عملیات توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد و از محل درآمد حاصل از بهرهبرداری مترو ، هزینههای شریک و دولت باز خواهد گشت .
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان از اعلام آمادگی دو شرکت ایرانی برای مشارکت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی در پروژه متروی این شهر جدید خبر داد .
محمدرضا احمدی با اشاره به اینکه پروژه متروی این شهر جدید ، بزرگترین پروژه عمرانی این شرکت و یکی از ۱۰ پروژه عمرانی مهم استان اصفهان است ، گفت : ما در سال ۹۸ در بخش عملیات اجرایی این خط مترو پیشرفت خیلی خوبی داشتیم و علی رغم رشد سه برابری قیمت مصالح و مواد مورد نیاز ، پروژه پیشرفت فیزیکی خیلی خوبی داشت . پروژه متروی بهارستان در بخش زیرسازی از پیشرفت ۸۰ درصدی برخوردار است و در بخش روسازی نیز ۳۰ درصد پیشرفت دارد .
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان ، خرید ریل تولید داخل از شرکت ذوبآهن اصفهان برای پروژه مترو این شهر جدید را از اتفاقات بسیار سال گذشته خواند و عنوان کرد : برای نخستین بار ریل S۴۹ در کارخانه ذوبآهن اصفهان تولید شد و پس از یک بازه پنج ماهه و انجام تستهای مختلف ، این ریل هماکنون در کارگاه متروی بهارستان مورد استفاده قرار میگیرد .
او با اشاره به اینکه هنگام نصب ، ریل بر روی قطعهای به نام پابند قرار میگیرد ، بیان کرد : پیش از این ، پابند مورد نیاز از یک شرکت فرانسوی تامین میشد اما به تازگی شرکتی در اراک برای تولید این قطعه اعلام آمادگی کرد . در این خصوص رایزنیهای مختلفی انجام شد و در نهایت پس از تایید کیفیت پابند ، شرکت فرانسوی ، لیسانس ساخت این قطعه را به شرکت کشورمان ارائه کرد . بنابراین ، بیشتر قطعات پابند مورد نیاز متروی بهارستان نیز از داخل کشور تامین میشود .
احمدی در خصوص تامین منابع مالی این پروژه مهم گفت : سال گذشته مجوز انتشار اوراق صکوک برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل متروی بهارستان به ما داده شد . در خصوص تبصره ۱۹ بودجه سال ۹۸ نیز مجوز مشارکت گرفتهایم . فراخوان مشارکت اعلام شد و دو شرکت ایرانی برای مشارکت حدود هزار و ۱۰۰ میلیاردتومانی اعلام آمادگی کردهاند که جلسات آن به دلیل همهگیری کرونا از اسفند ۹۸ به پس از عید موکول شد و به زودی جلسات مورد نظر در این خصوص را با آن دو شرکت برگزار خواهیم کرد .
او با بیان اینکه چشمانداز روشنی در پروژه متروی بهارستان میبینیم ، عنوان کرد : مزیت مشارکت بخش خصوصی ، این است که بدون اینکه دولت بخواهد هزینه مستقیمی در پروژه داشته باشد ، باقیمانده عملیات توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد و از محل درآمد حاصل از بهرهبرداری مترو ، هزینههای شریک و دولت باز خواهد گشت .