در حال بارگذاری ...
  • تشریح سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه ساخت و تولید مسکن

    هم‌اکنون در حدود ۵۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور دارای مشکلات حقوقی و قضایی هستند که پرونده این واحدها در دادگاه در حال بررسی است و این موارد از کنترل ما خارج است . اما امیدواریم محاکم قضایی زودتر این واحدها را تعیین تکلیف کنند تا پیگیری‌های لازم برای اتمام آنها نیز انجام شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تاکنون دو میلیون واحد مسکن مهر به مردم تحویل شده و یا آماده تحویل است ، از شتاب مناسب طرح اقدام ملی مسکن در کشور خبر داد .

    محمد اسلامی با حضور به بیان توضیحاتی در خصوص سیاست‌های این وزارتخانه در حوزه ساخت و تولید مسکن ارائه کرد و با اشاره به اینکه مسکن همواره یکی از نیازهای مهم بشر است و حکومت ها هر کدام به اقتضای سیاست ها و تعهداتی که دارند نقش‌های متنوع و گوناگونی انجام می دهند ، گفت : در جمهوری اسلامی نیز ما با استناد به قانون اساسی و قانون موضوعه وزارت راه و شهرسازی وظیفه داریم که زمینه را برای خانه‌دار شدن مردم را فراهم کنیم .

    او با اشاره به اینکه در فراهم کردن زمینه برای خانه دار کردن مردم ملاحظات و تاکیداتی وجود دارد ، افزود : بر مبنای این تاکیدات اقشار محروم باید در اولویت باشند و برای آن‌ها به شکل حمایتی اقدام شود . به همین دلیل در دوره‌های گذشته و در هر دوره پنج ساله یک هدف کمی وضع شده است و دولت‌ها عملکردی را در بر مبنای آن تجربه کرده‌اند . در هر دوره‌ای نیز برای این طرح‌ها یک اسم انتخاب کرده‌اند ؛ اما اصل موضوع قانون ، تکالیف قانونی و تعهدات دولت‌ها است که به بحث مسکن مردم بپردازد .

    وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد : ما در دوره‌های گذشته ، تجارب گوناگونی داشته‌ایم که همه این طرح‌ها آسیب‌شناسی و در قالب طرح جامع مسکن معرفی شده است . هدف ما به استناد طرح جامع مسکن این است که مسکن اولی‌ها را تحت پوشش خود قرار دهد و همزمان به پر کردن خلاهای گذشته یعنی کسانی که خانواده تشکیل داده‌اند ، سال‌ها از زندگی آن‌ها گذشته اما به دلایل مختلف همچنان فاقد مسکن هستند .

    او ادامه داد : بر این اساس ما طرح اقدام ملی مسکن را تعریف کرده‌ایم و هدفمان را تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شهری به‌صورت سالانه قرار داده‌ایم تا در کنار ۳۰۰ هزار واحد مسکونی که توسط مردم و سازندگان ساخته می‌شود ، نیاز کشور را برطرف کنیم . به همین دلیل هدف دو ساله ما از ابتدای ورود به وزارتخانه ، تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده و فاقد مشکلات حقوقی به اضافه ساخت و تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن بوده است، تا بتوانیم در مدت باقیمانده از دولت دوازدهم ساخت ۹۰۰ هزار واحد مسکونی را به انجام برسانیم . در فرصتی که گذشت دو میلیون و ۲۳۰ هزار واحد مسکونی در دولت‌های نهم و دهم تعریف شده بود که البته باید این تلاش‌ها را قدر نهاد ؛ اما بخش‌هایی از این طرح فاقد زیرساخت‌های شهری و زیربنایی لازم بود . بر این اساس چون ساخت این واحدها به مردم وعده داده شده بود ما باید بخش‌های مستعد و فاقد مانع و معارض را تکمیل می‌کردیم .

    او واحدهای مسکن مهر را مشتمل بر دو نوع خواند و با اشاره به اینکه برخی از واحدها خودمالک هستند و در برخی دیگر وزارت راه و شهرسازی یک طرف قرارداد قرار دارد ، گفت : تا ابتدای دولت یازدهم ۷۸۰ هزار واحد مسکن مهر به مردم تحویل شده بود اما امروز در حدود دو میلیون واحد مسکن مهر به مردم تحویل داده شده و یا آماده تحویل است . فقط در سال ۹۸ بالغ بر ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل و به مردم تحویل شد . به لحاظ اجرایی و عملیاتی ۶۵ هزار واحد نیمه‌تمام داریم که کار تاسیساتی و ساختمانی آن‌ها در حال انجام است و ۱۲۵ هزار واحد نیز آماده است و باید انشعابات آنها متصل شود . برخی نیز که مشکلات حقوقی و قضایی دارند از کنترل ما خارج است اما با این حال ما پیگیری‌هایی نیز در این خصوص انجام می‌دهیم .

    عضو کابینه دولت دوازدهم افزود : هم‌اکنون در حدود ۵۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور دارای مشکلات حقوقی و قضایی هستند که پرونده این واحدها در دادگاه در حال بررسی است و این موارد از کنترل ما خارج است . اما امیدواریم محاکم قضایی زودتر این واحدها را تعیین تکلیف کنند تا پیگیری‌های لازم برای اتمام آنها نیز انجام شود . بنابراین مسکن مهر روی ریل افتاد و اقدامات و عملیات عمرانی فراوانی با هزینه وزارت راه و شهرسازی انجام شده است تا زندگی را برای سکونت مردم در این سایت‌ها فراهم کنیم .

    او عنوان کرد : همزمان طرح اقدام ملی مسکن را در سال ۹۸ شروع و تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در گستره کشور تعریف کردیم. اولویت اول ما در این طرح ، جانمایی واحدها در محدوده شهری و انتخاب زمین‌های مرغوب برای ساخت و اولویت دوممان نیز شناسایی متقاضیان واجد شرایط بود . اکنون بالغ بر ۶۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور وجود دارد که فاقد متقاضی است و برای آنکه این تجربه تکرار نشود ، شناسایی متقاضیان واجد شرایط در این طرح در اولویت قرار گرفت . اولویت سوم نیز این است که نقش خود مردم در ساخت این واحدها یک نقش حداکثری است و ما زمین را به صورت فردی و گروهی به خود مردم واگذار می‌کنیم تا انرژی ، فکر و سلیقه مردم با مدیریت و انضباط سازمان نظام مهندسی و پشتیبانی ما ، توامان بتواند یک کارکرد رو به جلو را فعال کند و با این پتانسیل بالا ما بتوانیم نهضت خانه سازی را در سرتاسر کشور شاهد باشیم .

    اسلامی بیان کرد : طبق قانون حمایت از دهک‌های یک تا سه وظیفه سازمان‌های حمایتی است و همه کسانی که جزو این گروه هستند را حول بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تجمیع کرده‌ایم تا این دهک‌ها ، تحت پوشش قرار گیرند و هدف‌گذاری شده است که اقدامات موازی در این خصوص انجام نگیرد . دهک‌های ۴ تا ۷ نیز در قالب طرح اقدام ملی مسکن تحت پوشش قرار می‌گیرند ؛ در مرحله اول این طرح ۲۳۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند و غربال‌گری از آنان انجام گرفت ؛ شروط مصرح قانونی ، شروط پذیرش در طرح اقدام ملی است ؛ پس از انجام غربال‌گری ۱۳۰ هزار نفر واجد شرایط خانه‌دار شدن از طریق این طرح قرار گرفتند که در حال تکمیل پرونده خود هستند . همچنین به اعتراضات افرادی که فرم جیمشان قرمز بوده است یا سایر شرایط را نداشته‌اند ، رسیدگی می‌شود تا حقی ضایع نشود .

    او گفت : متقاضیان تایید صلاحیت‌شده پس از تشکیل و تکمیل پرونده به بانک مسکن برای افتتاح حساب و پرداخت قسط اول آورده خود معرفی می‌شوند و مبلغی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان را واریز می‌کنند ؛ نقشه را نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای این افراد تهیه می‌کند و سازمان نظام مهندسی برای نظارت و راهبری پروژه به افراد متصل می‌شود و فرآیند ساخت واحدها تحت نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز می‌شود . این اقدامات با منابع افراد ، تسهیلات بانکی و هدایت نهادهای یاد شده انجام می‌شود .

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : بازگشت هزینه ساخت این واحدها ۱۲ تا ۱۵ ساله است و شرایط ساده و آسانی برای آنها در نظر گرفته شده است. در مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن نیز حدود ۳۸۰ هزار نفر از طریق سایت و حدود ۷۰۰ هزار نفر از طریق پیامک در طرح ثبت نام کرده‌اند که غربالگری این افراد در حال انجام است و افراد واجد صلاحیت این مرحله نیز به زودی مشخص می‌شوند .

    او در پاسخ به سوالی در خصوص عملیاتی نشدن طرح‌های مسکن در ۶ سال گذشته عنوان کرد : در مدیریت گذشته سیاست‌ها و نقطه‌نظرات دیگری وجود داشت و منطق این سیاست‌ها بر این محور بود که ما در کشور کمبود مسکن نداریم و مطابق با آمار ، تعداد مسکن موجود از تعداد خانوار بیشتر است و این دو باید ساماندهی شود. ضمن اینکه در آن دوره نیز مانعی برای ساخت و ساز ایجاد نشد بلکه سیاست‌های تشویقی نیز وجود داشت اما سیستم برای عملیاتی کردن مسکن اجتماعی هماهنگ نشد که چرایی آن نیازمند یک آسیب‌شناسی جامع است . اما می‌شد این تفکر را در کناری نگاه داشت و جامعه و کاهش استطاعت خرید آن را دید . بنابراین نمی‌توان این موارد را در نظر گرفت و با تحلیل‌های کتابخانه ای در خصوص موضوعات اجتماعی اظهار نظر کرد .

    اسلامی ادامه داد : بنابراین ما با شتابی که به فکر و برنامه دادیم در پی جبران برآمدیم و معتقدیم فکر و برنامه جایگاه والاتری از اجرا در روند ساخت مسکن دارد . ما زمان زیادی برای تجهیز کردن ، هماهنگ کردن و در مدار قرار گرفتن همه کسانی که می‌توانند در این حوزه بازیگران موثری باشند، صرف کردیم . تاکیدات رییس‌جمهوری و مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسکن می‌تواند یکی از موتورهای محرکه برای گذر از رکود اقتصادی باشد ، منجر شد تا از لحظاتمان غفلت نکنیم و اکنون در سرتاسر کشور پروژه‌ها تعریف و زمین‌های مورد نیاز تامین شده است و مخاطبان و متقاضیان شناسایی شده‌اند .

    وی افزود : شرکت‌ها و ظرفیت‌هایی که می‌توانستند در عرصه ملی نقش‌آفرین باشند به خدمت گرفته شده‌اند و اکنون در بسیاری از نقاط پروژه‌ها آغاز شده‌اند و از سال گذشته هفته به هفته شاهد افتتاح واحدها و تواما آغاز عملیات اجرایی واحدهای دیگری بوده‌ایم که با رشد مناسبی پیش می‌روند و این اقدامات در جامعه نیز ایجاد انگیزه‌ می‌کند .




    مطالب مرتبط

    هم اکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در فرایند ساخت قرار گرفته است که بخشی از آنها تکمیل و تحویل شده و بخشی نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارد . در دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای تولید مسکن تامین شده که نیمی از آنها شهری و نیم دیگر روستایی است .

    |

    تامین زمین شهری و روستایی در سراسر کشور از یک‌صد هزار هکتار عبور کرد و این یک عدد تاریخی در بخش مسکن بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز ۷ خرداد در مراسم افتتاح ۶ هزار و ۴۷۷ واحد مسکن مهر در شهرهای جدید پردیس و مهستان با ...

    |

    تعیین سقف اجاره بها در شورای عالی مسکن با اخذ نظرات استان‌ها حداکثر تا یک هفته دیگر ابلاغ خواهد شد .

    |

    بحث تامین مالی یکی از گلوگاه‌های مسکن است و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک مسکن در قانون بودجه ۱۴۰۳ دیده شد و مقرر شد از طریق انتشار اوراق تامین و به پروژه‌های نهضت ملی مسکن تزریق شود .

    |

    نظرات کاربران