در حال بارگذاری ...
  • تشریح جزئیات زلزله ۵.۱ ریشتری فیروزآباد لرستان

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی جزئیات زلزله با بزرگی ۵.۱ که امروز ۱۷ اردیبهشت در ۱۷ کیلومتری جنوب فیروزآباد لرستان رخ داد را تشریح کرد .

    علی بیت‌اللهی جزئیات زلزله ۵.۱ فیروزآباد لرستان را که روز ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۲:۳۷ به وقوع پیوست ، تشریح کرد .

    رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بنا بر گزارش مرکز لرزه‌نگاری ملی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ، زلزله‌ای با بزرگی ۵.۱ امروز در ۱۷ کیلومتری جنوب فیروزآباد لرستان ، ۲۱ کیلومتری جنوب‌غرب الشتر و ۳۸ کیلومتری شمال‌غرب خرم‌آباد رخ داد ، گفت : رومرکز زلزله در مجاورت گسله زاگرس مرتفع واقع شده است و احتمالا سه شهر فیروزآباد با جمعیت ۳۳۹۹ ، الشتر با جمعیت ۳۳۵۵۸ نفرو سراب دوره با جمعیت ۱۷۱۳ نفر شدت ۵ این زلزله را احساس کرده باشند .

    عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ادامه داد: آبادی‌های نزدیک به رومرکز عمدتا از حوزه شهری هنام بوده و از نزدیکترین آنها می‌توان به دو آبادی چم‌تکله پائین و چم‌تکله بالا با جمعیت ۵۹ و ۱۵۹ نفر نام برد که احتمال خسارت در این دو مرکز جمعیتی به طور خفیف داده می‌شود . علاوه براین دو آبادی، چشمه شاه‌قلی، ورنهد، ژیریان، بیدقطار پائین ، بیدقطار بالا و سراب سقا از آبادی‌های نزدیک به رومرکز هستند .  

    به گفته بیت‌اللهی ، رومرکز زلزله در مجاورت گسله طویل و لرزه‌زای زاگرس مرتفع که از مجاورت شهر خرم‌آباد عبور می‌کند قرار می‌گیرد و احتمالا فعالیت این گسله موجب رخداد زلزله ۵.۱ فیروزآباد لرستان شده است . دو مرکز لرزه‌نگاری جهانی بزرگی زلزله را ۴.۸ اعلام کرده‌اند . محدوده رومرکز زلزله ۵.۱ فیروزآباد لرستان، زون فعالی از نظر لرزه‌خیزی است . دو شهر الشتر و فیروزآباد در فرادیواره گسل مرتفع زاگرس قرار گرفته اند . به سمت شرق در حدفاصل بین خرم‌آباد و بروجرد در فاصله‌ای به طول ۶۰ کیلومتر ، گسل‌های لرزه‌زای فعالی قرار گرفته‌اند که از جمله آنها می‌توان به گسله دورود اشاره کرد .

    عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه وجود گسله‌های فعال و کار در گستره اطراف محل وقوع زلزله ۵.۱ فیروزآباد لرستان، موجب لرزه‌خیزی بالای منطقه نیز شده است ، گفت : در شعاع ۱۰۰ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله، از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون در مدت ۱۴ ساله ، ۱۳۷۰ زلزله بالای ۲.۵ رخ داده است . زلزله زاغه با بزرگی ۶.۱ در این بازه زمانی بزرگترین زمین‌لرزه است. دو زلزله بالای ۵ و ۵۰ زلزله با بزرگی بین ۴ تا ۵ و ۱۳۰۶ زلزله کوچکتر از ۴ در منطقه رخ داده است .

    به گفته وی ، مرکز جمعیتی روستائی که شدت ۵ و ۴ این زلزله را تجربه کرده‌اند ۱۲۷۴ پارچه آبادی بوده که دارای جمعیت زیاد به تعداد۳۴۱ هزار و ۵۲۱ تفر است که این تعداد جمعیت در ۸۵ هزار و ۸۸۹ واحد مسکونی زندگی می‌کنند که ۴۸ درصد آن بدون اسکلت است . ۱۱شهر نیز در بیضوی شدت ۴ و ۵ زلزله ۵.۱ فیروزآباد لرستان واقع می‌شوند که دارای جمعیتی بالغ بر ۶۶۴ هزارو ۹۹۲ نفر است . تعداد واحدهای مسکونی این منطقه نیز  ۱۸۴ هزار و ۸۷۴ واحد است که  از این تعداد ۴۰ درصد آن فاقد اسکلت است .  

    عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی تصریح کرد : تعداد بالای واحدهای فاقد اسکلت روستائی و شهری محدوده اطراف زلزله معرف ریسک بالای زلزله است که ضرورت دارد به ارتقای کیفیت آنها پرداخته شود . با توجه به جمع بندی اخبار دریافت شده از زلزله فیروز آباد تا این لحظه ، گروه های ارزیاب به روستاهای اطراف اعزام شده اند اما هنوز جمع بندی و اعلام خسارتی انجام نشده است . اما طبق اظهار نظر مسئولان محلی ، خسارات در حد بروز ترک هایی در دیوار و سقف برخی منازل در این محدوده مشاهده شده است .  

    وی تصریح کرد : طبق اعلام اداره میراث فرهنگى لرستان، در پی وقوع زلزله امروز به جز دو کنگره روی قلعه که سر جای خود آجرهای آن از هم باز شده‌ و می‌توان گفت تخریب شده‌اند ، اتفاق دیگری رخ نداده است. طبق آخرین مشاهدات بناى قلعه تاکنون دچار خسارت نشده است .

    ابر اعلام سخنگوی سازمان اورژانس کشور، در سه روستای چم تکله پایین ، چم تکله بالا و چشمه شاه‌قلی شاهد بروز ترک‌هایی در چند منزل مسکونی رخ داده که البته هیچگونه صدمات جانی به دنبال نداشته است . گفتنی است ، خطوط مخابرات و تلفن همراه لرستان به دلیل شلوغی در ساعت‌های اول پس از رخداد ، از دسترس خارج شده‌اند .




    مطالب مرتبط

    برخی از حفره‌ها و تونل‌های زیرسطحی در شهر تهران و سایر کلانشهرها قابل شناسایی است و برخی نیز قابل شناسایی نیستند . زیرا عامل به وجود آورنده برخی از آنها ناشی از گسیختگی لوله‌ها و فرسودگی تاسیسات شهری ، مسدود کردن مسیرهای جریان آب و عوامل متعدد است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در بازدید از زیرساخت‌ها و پروژه‌های متنوع ساختمانی و ابنیه فنی سازمان منطقه ...

    |

    خاطرنشان می‌گردد حضور در این وبینار تخصصی رایگان است و به شرکت کنندگان گواهی الکترونیکی الکترونیکی حضور اعطاء خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی گفت : برای صنعتی سازی باید یک مدل اقتصادی پیدا کنیم زیرا سرعت نظام بانکی پاسخگوی ...

    |

    بر اساس آمارهای رسمی از حدود ۳۱ هزار واحد مسکونی در شهر کاشمر نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی یعنی حدود ۷۰ درصد واحدها فاقد اسکلت و همچنین از حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت و ۴ هزار واحد مسکونی شهر خلیل‌آباد نزدیک به این گسل نیز حدود ۲ هزار واحد مسکونی و بیش از ۷۰ درصد فاقد اسکلت است . این ...

    |

    نظرات کاربران