در حال بارگذاری ...
  • برگزاری جلسه هم‌اندیشی پروژه طراحی شهرک ۱۰ هکتاری مسکن ملی بندرعباس

    باید به این موضوع توجه ویژه‌ای را داشته باشیم تا سرانه زمین‌های اختصاص داده شده به مسکن مهر و مسکن ملی به طور مناسب در هر یک از این دو منطقه تقسیم شده تا لطمه‌ای به هیچ یک از این دو بندر وارد نشود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه هم‌اندیشی پروژه طراحی شهرک ۱۰ هکتاری مسکن ملی بندرعباس ، ابا حضور رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی برگزار شد .

    در این جلسه که با حضور محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه ،‌ مسکن و شهرسازی ، آرش رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان ، غزال راهب سرپرست حوزه پژوهشی معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات و جمعی از مدیران این مرکز برگزار شد ، چگونگی بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در راستای اجرای پروژه طراحی شهرک ۱۰ هکتاری مسکن ملی بندرعباس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

    شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه ،‌ مسکن و شهرسازی در این دیدار ضمن معرفی اجمالی از اقدامات و فعالیت‌های مرکز تحقیقات و پتانسیل‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی این مرکز ، خواستار پیگیری ملاحظات علمی و پژوهشی در حوزه کیفیت ساخت و ساز بویژه بتن آماده ، مصالح و اجرای فناوری‌های مختلف ساختمانی در این استان شد .

    جعفر سبحانی رئیس بخش فناوری بتن مرکز تحقیقات نیز در ادامه با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه بتن بویژه بتن غلطکی در استان هرمزگان و انجام پروژه‌های مختلف تحقیقاتی و آزمایش‌های متنوع تحقیقی از جمله بتن غلطکی ، خاطرنشان کرد : تعدادی از پروژه‌های بتن غلطکی در استان انجام شده است . همچنین ارتقای بتن آماده نیز با توجه به حساسیت‌های خوردگی در حاشیه خلیج فارس همواره مدنظر می‌باشد . روسازی‌های بتن غلطکی نقطه شروع ورود مرکز به موضوع روسازی‌های بتنی بوده است که در استان هرمزگان نیز دارای پروژه‌های پایلوت بوده است .

    در ادامه جلسه ، غزال راهب سرپرست حوزه پژوهشی معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات با تقدیر از تلاش‌های مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان در انجام پروژه‌های طرح اقدام مشترک شهر بندرعباس و طرح ویژه بندر کنگ ، ضمن تشریح هریک از طرح‌ها ، خواستار همراهی وی در شورای برنامه‌ریزی استان بویژه در خصوص طرح ویژه بندر کنگ شد .

    سرپرست حوزه پژوهشی معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه باید نگاه ویژه‌ای به موضوع مهاجران بندر لنگه به بندر کنگ داشت گفت : باید به این موضوع توجه ویژه‌ای را داشته باشیم تا سرانه زمین‌های اختصاص داده شده به مسکن مهر و مسکن ملی به طور مناسب در هر یک از این دو منطقه تقسیم شده تا لطمه‌ای به هیچ یک از این دو بندر وارد نشود .

    آرش رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان نیز با تاکید به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی در بدنه مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی به عنوان بازوی علمی وزارت راه و شهرسازی ، اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان را به عنوان تامین‌کننده منافع مردم شریف این استان بویژه در حوزه راه و  ساختمان برشمرد .

    وی با اشاره به تجارت مسکن مهر در شهرک پیامبر اعظم (ص) بندرعباس در ۶۰۰ هکتار با استعداد ۴۰۰۰۰ واحد مسکونی ، نسنجیده بودن این طرح بر اساس استانداردهای جهانی و ملی را تشریح نمود .

    وی خواستار نگاه عمیق‌تری در خصوص طرح اقدام ملی در کشور و استان هرمزگان شد و تاکید نمود که ارزان درآمدن نباید اهداف اصلی پروژه را تهدید کند .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان در همین رابطه ، طراحی شهرک ۱۱۰ هکتاری طرح اقدام ملی در هرمزگان را بسیار مهم و حیاتی برشمرد و همکاری با مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی را در این زمینه بسیار مثبت ارزیابی نمود .

    رضایی همچنین گرایش به رویه‌های بتنی را با توجه به قیمت قیر ، مهم و موثر ارزیابی نمود و استفاده از این فناوری را در استان بویژه در جزایر مطلوب و حیاتی دانست .

    حوزه طراحی شهری ، بازآفرینی شهری و بافت فرسوده و کارآمد نمودن بافت فرسوده و انجام پروژه‌های بتن غلطکی دیگر محورهایی بود که در این جلسه از سوی مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان به عنوان حوزه‌های مشترک همکاری میان دو مجموعه طرح و مورد تاکید قرار گرفت .




    مطالب مرتبط

    تامین زمین برای اجرای بیش از ۱۸۸ هزار واحد صورت گرفته و روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی با جدیت دنبال می‌شود .

    |

    بندرعباس دارای ۱۱ نقطه شهری بافت فرسوده است که ۴۳ درصد آن را فرا گرفته است . بسته‌های تشویقی وزارت راه و شهرسازی در حوزه بافت فرسوده پیگیری شده و تعداد واحدهای قابل افتتاح در این بخش تا پایان سال به ۴ هزار واحد خواهد رسید .

    |

    با افزایش تولید مسکن روستایی که در اولویت نهضت ملی مسکن قرار دارد مساله باز آفرینی شهری مورد تاکید قرار گرفته و متقاضیان خود مالکی با تشویق ، حمایت و کاهش کاغدبازی (بروکراسی های) اداری می توانند تسهیلات بهتری دریافت کنند .

    |

    تامین زمین برای ۱۷ هزار و ۶۱۹ واحد به وسعت ۲۰۶ هکتار انجام شده و شاهد کمبود ۱۳۰ هکتاری زمین جهت احداث حدود ۱۱ هزار واحد دیگر هستیم ؛ البته براساس توافق صورت گرفته با سایر دستگاه ها از جمله جهاد کشاورزی ، کمیته امداد ، سپاه ، منابع طبیعی و آبخیزداری و ... ، ۱۹۸ هکتار زمین برای طرح ...

    |

    در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۸۶۵۰ فقره پروانه ساختمانی صادر شده و حال اینکه این تعداد در سال ۱۴۰۲ به عدد ۲۵۹۵۱ پروانه ساختمانی در بافت های فرسوده افزایش پیدا کرده و رشد چهل درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان‌ می‌دهد .

    |

    نظرات کاربران