در حال بارگذاری ...
  • برگزاری دوره های آموزشی مهندسان به صورت مجازی

    بر اساس تشخیص و ابلاغ ستاد ملّی مبارزه با کرونا از هر زمان که آموزش‌های حضوری در مراکز آموزشی آغاز شود در خصوص ادامه برگزاری دوره‌ها به شکل الکترونیکی یا حضوری تصمیمات لازم اتخاذ و اطلاع‌رسانی خواهد شد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از برگزاری دوره های آموزشی مهندسان به شکل مجازی (الکترونیکی) خبر داد و گفت : چنانچه ابهامی در روند برگزاری دوره‌ها بروز کند ، به منظور ایجاد وحدت‌رویه ، نظر دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ملاک عمل است .

    حامد مانی‌فر ضمن تشریح اهمیت برگزاری دوره های آموزشی صدور ، تمدید و ارتقاى پروانه های اشتغال به کار مهندسان و کاردان‌ها ، گفت : با تاکید معاون مسکن و ساختمان مبنی بر از سرگیری فعالیت های آموزشی ، در تاریخ ٢٣ فروردین امسال ، طی نامه شماره ۴۲۰/۳۲۷۴ امکانات برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی از استان‌ها استعلام شد . پس از بررسی پاسخ‌های رسیده و با توجه به سیاست‌هاى ستاد ملّی مبارزه با کرونا در ارتباط با رعایت فاصله اجتماعی و به منظور پیشگیری از زنجیره انتقال ویروس ، مجوز اجرای دوره های آموزشی مهندسان توسط مجریان آموزشی سراسر کشور که دارای زیرساخت مناسب سخت افزاری و نرم افزاری هستند در ۱۵ بند ، به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها ابلاغ شد .

    مانی‌فر تصریح کرد : تمامی مجریان دوره‌های آموزشی می‌توانند با رعایت موارد فوق به عنوان حداقل تمهیدات پیش‌بینی شده ، نسبت به ثبت‌نام و ارائه آموزش‌های مجازی تا پایان تیر ماه ۹۹ اقدام کنند . همچنین ، اداره کل استان باید در پایان خرداد ماه گزارش عملکرد مجری تا آن زمان را جهت بررسی به دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ارسال کند تا پس از بررسی عملکرد و کیفیت خدمات ارائه شده ، شرایط و ضوابط ادامه فعالیت از تیر ماه ۹۹ به بعد به آن ها ، ابلاغ شود .

    وی با اشاره به این مطلب که در صورت برخورد فعال ادارات کل ، سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها و مجریان برگزاری دوره‌ها ، با آموزش های مجازی ، تهدید کووید ۱۹ می‌تواند تبدیل به فرصتی برای تحول در آموزش مهندسان و استمرار آموزش‌های غیرحضوری در آینده شود ، گفت : بر اساس تشخیص و ابلاغ ستاد ملّی مبارزه با کرونا از هر زمان که آموزش‌های حضوری در مراکز آموزشی آغاز شود در خصوص ادامه برگزاری دوره‌ها به شکل الکترونیکی یا حضوری تصمیمات لازم اتخاذ و اطلاع‌رسانی خواهد شد .

    مانی فر ضمن استقبال از ارائه نظرات و پیشنهادهای استان ها در راستای بهبود فرایند آموزش‌های مجازی اضافه کرد : چنانچه ابهامی در روند برگزاری دوره‌ها بروز کند ، به منظور ایجاد وحدت‌رویه ، نظر دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ملاک‌عمل است .

    به گفته مانی فر جرئیات ۱۵ بند ابلاغ شده شامل موارد زیر است :

    - برنامه زمانبندی برگزاری تمام دوره های آموزشی خرداد ماه و تیرماه در اسرع وقت تهیه و حداکثر تا تاریخ ۱۰ خرداد جهت اطلاع و پایش به این دفتر ارسال شود .

    - سامانه آموزش مجازی مجریان باید از لحاظ بستر اینترنتی ، ظرفیت مجاز سرور ، سهولت ثبت‌نام و اخذ اطلاعات دانش پذیر ، امنیت اطلاعات ، کیفیت تصاویر ویدیویی و صوتی توسط شورای عالی انفورماتیک مورد بررسی و تایید قرار گرفته باشد .

     - برگزاری دوره های آموزشی باید با امکانات Learning Center در نرم افزار آموزش مجازی شامل ایجاد پایگاه جزوات دوره ، فایل های فشرده راهنما ، ارائه فیلم ها و کلیپ های آموزشی و ایجاد فوروم تخصصی هر دوره و به صورت آنلاین (Online) انجام شود .

    - مجری آموزش باید پیش از برگزاری دوره، آموزش های لازم مرتبط با شیوه آموزش الکترونیکی را به صورت فایل و یا فیلم الکترونیکی تهیه و در اختیار مدرسان و دانش پذیران قرار دهد .

    - مجری آموزش باید از مدرسان دارای مهارت و توانمندی در ارائه دوره آموزشی مجازی استفاده و شیوه های جلب مشارکت شامل تمرین ها ، آزمون مختصر (Quiz) بین فصول ، پیش آزمون و ... را تدوین و اجرا کنند .

    - به منظور انجام نظارت عالیه بر حسن اجرای دوره ها ، ارزیابی و نظارت مستمر بر کیفیت و کمیت دوره های آموزشی، نحوه تدریس مدرسان ، محتوای آموزشی ارائه شده از سوی آنها و همچنین عملکرد ، امکانات و تجهیزات مجریان آموزش ، میبایست امکان دسترسی به سامانه آموزش الکترونیکی از سوی مجری برای اداره کل راه و شهرسازی و کمیته آموزش و ترویج سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و این دفتر فراهم گردد و فیلم ضبط شده هر دوره حداکثر پس از یک هفته بعد از برگزاری به دفتر ارسال شود .

    - به منظور شناسایی نقاط قوت و  نقاط قابل بهبود مجری در زمینه بهره گیری مناسب و بهره ورانه از ظرفیت آموزش های الکترونیکی ، عملکرد مجری مستمراً توسط اداره کل و کمیته آموزش و ترویج مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت نیاز تذکر و راهنمایی های لازم ارائه و در رابطه با نحوه همکاری و ادامه برگزاری دوره ها توسط اداره کل اتخاذ تصمیم شود .

    - به استناد به بخشنامه شماره ۹۱/۴۲۰/۵۱۲۹۱ مورخ ۱۷ آبان ۹۱ غیبت بیش از حد مجاز دانش‌پذیر در دوره‌های الکترونیکی موجب محرومیت از دوره خواهد شد .

    - ضمن تاکید بر رعایت کامل سرفصل دوره‌های آموزشی و ارائه آن توسط مدرسان ، با تشخیص و اجازه کمیته آموزش و ترویج استان ، مدرسان می توانند نسبت به برگزاری فشرده دورها اقدام کنند به گونه ای که حداقل ۸۵ درصد زمان مصوب دوره را  مفید برگزار کرده باشند .

    - به منظور تسریع در ارائه خدمات آموزشی ، در صورت کمبود مدرس واجد شرایط در استان ها ، استفاده از خدمات آموزشی مدرسان سایر استان ها مشروط به هماهنگی و اطلاع کمیته های آموزش و ترویج هر دو استان بلامانع است .

    - به استناد بخشنامه شماره ۸۹/۴۲۰/۵۰۴۰۶ مورخ ۱۶ آذر ۸۹ در صورت عدم برگزاری دوره آموزشی در استان ، شرکت در دوره آموزشی سایر استان ها با هماهنگی و اطلاع کمیته های آموزش و ترویج هر دو استان امکانپذیر است . گواهینامه موفقیت در آزمون پایان دوره آموزشی توسط استان مقصد برای پذیرفته شدگان در دوره صادر خواهد شد . سازمان نظام مهندسی ساختمان استان میتواند با هماهنگی اداره کل، صدور گواهینامه ها را به صورت الکترونیکی انجام دهد .

    - میزان شهریه دوره های آموزشی الکترونیکی به روال معمول شهریه دوره های حضوری تعیین می شود .

    - مدرسان باید به منظور ایجاد جذابیت هرچه بیشتر برای دانش پذیران و اطمینان از حضور مستمر آنها در دوره ، نسبت به ایجاد فضای مشارکت از طریق پرسش و پاسخ و تا حد امکان اخذ آزمون مختصر (Quiz) اقدام کنند .

    - سنجش پایان دوره های آموزشی باید بصورت الکترونیکی و حداکثر تا یک هفته پس از اتمام دوره برگزار شود . سنجش پایان دوره باید از کل محتوای دوره آموزشی باشد و تمام سرفصل های دوره را پوشش دهد .

    تبصره : سنجش پایان دوره های آموزشی HSE پس از هماهنگی با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی از طریق آن سازمان اجرا خواهد شد لیکن تا آن زمان و ابلاغ به استان ها مطابق روال معمول همچنان از سوی مجری اجرا می شود لذا رعایت محتوای آموزشی ابلاغی HSE از سوی مدرسان مورد تاکید است .

    - سوالات و پاسخنامه شرکت کنندگان باید در سامانه سنجش پایان دوره ذخیره شود .




    مطالب مرتبط

    هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

    |

    در بازنگری این مباحث موضوعاتی که این بار برای ما بسیار حائز اهمیت است توجه به محیط‌زیست و مدیریت انرژی در ساختمان است . این توجه به حدی است که در ویرایش‌های جدید سایر مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان به‌ویژه مباحثی که در حوزه تأسیسات ساختمانی هستند ضرورت مدیریت مصرف انرژی ...

    |

    با تلاش‌های بعمل آمده بیش از ۱ هزار و ۲۰۰ پروانه اشتغال بکار جدید صادر شده و میزان ارتقا، تمدید و صلاحیت جدید پروانه اشتغال بکار در این مدت، افزون بر ۶ هزار و ۴۰۰ مورد بوده است .

    |

    این آزمون شامل آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان در هفت رشته مهندسی ، معماری صلاحیت‌های (طراحی ، نظارت و اجرا) ، عمران صلاحیت‌های (نظارت ، محاسبات ، اجرا) ، تأسیسات مکانیکی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، تأسیسات برقی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، شهرسازی ، نقشه برداری و ترافیک برای اخذ پروانه ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه برنامه‌ریزی مسکن به منظور هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی متولی در حوزه ساخت و ساز استان سمنان برگزار شد .

    |

    نظرات کاربران