در حال بارگذاری ...
  • تشکیل کارگروه بررسی سازوکارهای بهره‌مندی از بازار سرمایه و بورس در بخش ساختمان

    انتشار اوراق سلف موازی استاندارد مسکن ، جهت پیش‌فروش متری ساختمان و اوراق خرید دین مصالح ساختمانی برای تأمین مالی ساخت پروژه‌ها در اولویت اجرا قرار دارند که در آینده نزدیک در بخش مسکن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از تشکیل کارگروه بررسی سازوکارهای بهره‌مندی از بازار سرمایه و بورس در بخش ساختمان خبر داد .

    پروانه اصلانی بخشی از راهکارها و تدابیر لازم جهت استفاده از ابزارهای بازار سرمایه و بورس برای تأمین منابع مالی بخش مسکن را اعلام کرد .

    مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه کارگروهی متشکل از کارشناسان و نمایندگان حوزه بازار سرمایه ، بورس کالا و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است ، گفت : این کارگروه جلسات پیوسته­‌ای را برای عملیاتی کردن ابزارهای بازار بورس و پیشنهاد قوانین و مقررات لازم در دستور کار دارد .

    اصلانی ادامه داد : ابزارهای عملیاتی شدن بازار سرمایه و بورس در بخش مسکن ، شامل اوراق سلف موازی استاندارد جهت پیش‌فروش متری ساختمان ، بازار تهاتری مصالح و ملک ، انتشار اوراق خرید دین بر پایه معاملات نسیه مصالح ساختمانی ، صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات شاخص شهر تهران قابل معامله در بورس ، قراردادهای آتی بر پایه صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات شهر تهران و قراردادهای آتی بر پایه سبد شاخص مصالح ساختمانی معاملات فیزیکی مسکن (عرضه زمین و املاک دولت و بخش خصوصی در بورس کالا) است .

    وی تصریح کرد : انتشار اوراق سلف موازی استاندارد مسکن ، جهت پیش‌فروش متری ساختمان و اوراق خرید دین مصالح ساختمانی برای تأمین مالی ساخت پروژه‌ها در اولویت اجرا قرار دارند که در آینده نزدیک در بخش مسکن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند .

    مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن توضیح داد: با راه‌اندازی اوراق سلف موازی استاندارد ، افراد این امکان را پیدا می‌­کنند که با خرید هر ورق سهام ، مالک بخشی از واحد ساختمانی در پروژه مشخصی شوند و در پایان دوره ساخت ، چنانچه فرد به تعداد کافی اوراق در اختیار داشته باشد، واحد مسکونی را بر اساس قیمت مشخص‌شده در قرارداد اولیه، در اختیار بگیرد و یا با فروش اوراق در بازار بورس و استفاده از افزایش قیمت اوراق سود دریافت کند .

    وی یادآور شد : این اوراق هم‌اکنون به‌عنوان اوراق خریدوفروش تبعی در بورس کالا استفاده می‌شود ولی تجربه استفاده از آن در بخش مسکن وجود ندارد . اما با توجه به اینکه بررسی‌های نهایی در خصوص استفاده از اوراق مذکور در بخش مسکن به اتمام رسیده است ، به‌زودی اجرایی می‌شود . همچنین از انتشار اوراق خرید دین کالایی نیز می‌توان برای تأمین مصالح ساختمانی و امکان خرید نسیه مصالح ساختمانی استفاده کرد . مقررات اجرایی‌شدن این اوراق توسط بورس کالا هم‌اکنون برای تصویب به سازمان بورس ارجاع شده است و امید است با تصویب آن ، این ظرفیت نیز به‌عنوان یکی از ابزارهای تأمین منابع مصالح ساختمانی ، به شکل قابل‌توجهی به تولید مسکن کمک کند .

    وی در پایان تصریح کرد : وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه­‌ها و نهادهای ذی‌ربط مصمم به راه‌اندازی ابزارهای ذکرشده در بخش مسکن هستند تا چالش اصلی تأمین منابع مالی در این بخش رفع شود و تأمین مالی صرفاً متکی به تسهیلات بانکی نباشد. امیدواریم این مهم با همکاری و هماهنگی بین این دستگاه‌ها به‌زودی عملیاتی شود .




    مطالب مرتبط

    طرح ساماندهی بازار زمین ، مسکن و اجاره طرحی است که در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون بخشی از مشکلاتی را که هم اکنون در بازار اجاره ، زمین و مسکن وجود دارد ، رفع خواهد کرد و به تسهیل گری در بخش اجاره می‌پردازد .

    |

    با توجه به مصوبه شورای‌عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کدپستی انجام شود .

    |

    دلیل اصلی عدم پیشرفت و تکمیل واحدهای مسکن مهر آن بوده که دولت در گذشته در پروژه‌های مسکونی نقش پیمانکار را داشته و همین امر دلیل اصلی تاخیر در تحویل واحدهای مسکونی بوده است . در صورتی که اگر خود مردم کارفرما شوند و ما بتوانیم از ظرفیت‌های مردمی‌سازی استفاده کنیم سرعت اجرای ...

    |

    برنامه امسال برای واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت واگذاری زمین به ۷۰ هزار متقاضی بوده که هم‌اکنون بیش از ۷۰ هزار قطعه واگذاری و بیش از ظرفیت انجام شده است .

    |

    ایجاد شهرهای ساحلی در راستای تحقق اقتصاد دریاپایه ، پروژه‌ای بین نسلی است و منافع تحقق آن بر زندگی نسل بعدی تأثیر می‌گذارد . ایجاد شهرهای ساحلی در مکران نقطه عطف تمدنی برای ایران اسلامی است و سبب خیر بلند کشور به‌سمت توسعه خواهد شد .

    |

    نظرات کاربران