در حال بارگذاری ...
  • الزام انجمن‌های کارگری و کارفرماهای زیرمجموعه وزارت تعاون به تامین زمین برای احداث مسکن کارگری

    با تاکید وزارت راه و شهرسازی ، تعاونی های خوشنام و خوش عملکرد با تایید شورای مسکن استان در اجرای مسکن کارگری مشارکت می کنند . ضمن آنکه اشکالات و چالش هایی را که تعاونی ها در دوره های قبل داشتند رفع شده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن گفت : در اجرای تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی با وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی برای تامین مسکن بخشی از کارگران ، انجمن‌های کارگری و کارفرماهای زیرمجموعه وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ملزم به تامین زمین برای احداث مسکن کارگری هستند .

    پروانه اصلانی سازوکارهای ساخت مسکن کارگری و ویژگی‌های آن را که در توافق با وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی برای احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی کارگران و بازنشستگان این بخش به امضای دو وزارتخانه راه و کار رسید و در روزهای گذشته در اتاق تعاون نیز تصمیماتی برای آن گرفته شد را اعلام کرد . در قالب تفاهم‌نامه با وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، وزارت راه و شهرسازی تعهد کرده است تا در حوزه مسکن کارگری در خصوص تجهیز منابع و تجهیز زمین ، اقدام کند .

    اصلانی ادامه داد : در قالب تفاهم‌نامه با وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، اولویت تامین زمین با انجمن‌های کارگری و کارفرماهای ذیل وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی است . روند کار بدین‌ترتیب است که تعاونی‌های ساخت مسکن در اتاق تعاون تشکیل و اعضایی که عضو این تعاونی‌ها می‌شوند اعضایی هستند که توان پرداخت در قالب آورده را که معمولا ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است و بعدها تسهیلات بانکی نیز به آن افزوده می‌شود ، دارند . این تعاونی‌ها دسته‌بندی می‌شوند و به زمین‌هایی که در قالب تفاهم‌نامه مشترک ، شناسایی و احصاء می‌شوند ، متصل خواهند شد .

    این مسئول در وزارت راه و شهرسازی توضیح داد : مقرر است تا در ساخت مسکن تفاهم‌شده کارگران و بازنشستگان آن ها ، هم مدل‌های تامین منابع مالی و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی و هم منابعی که وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های ذیل آن وزارتخانه می‌آورند به کمک آورده متقاضیان این نوع مسکن بیاید . مسکن کارگری موضوع تفاهم‌نامه با وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی هم اکنون در حال اجرایی شدن است . در حال حاضر به شکل نمونه در سه نقطه در حال انجام است که اولین منطقه در ایوانکی در جنوب‌شرق تهران قرار دارد . در این منطقه به دلیل تجمع شهرک‌های صنعتی شهر جدید ایوانکی تامین زمین ۵۶۴ واحد انجام شده است . همچنین در شهرک مهرگان قزوین به دلیل انباشتی از شهرک های صنعتی ، تعدادی مسکن نیمه تمام به اجرای این تفاهم نامه اختصاص یافته و برای ۷۰۲ واحد مسکونی در مهرگان قزوین ، برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است .

    به گفته وی ، رایزنی برای احداث تعدادی واحد مسکونی در اشتهارد کرج نیز در حال انجام است و بخشی از واحدهای مسکونی کارگری موضوع تفاهم نامه در این منطقه به عنوان نمونه ، احداث خواهد شد . مسکن کارگری قرار است در مناطقی احداث شود که کمترین فاصله را با شهرک های صنعتی داشته باشد و در عین حال واجد امکانات زیربنایی و روبنایی باشد .

    وی اعلام کرد : زمین های تخصیص یافته در ایوانکی و مهرگان قزوین از زمین های وزارت راه و شهرسازی است که در حال عملیاتی و اجرایی شدن است . در ساخت مسکن کارگری مقرر است از ظرفیت تعاونی هایی که سابقه درخشانی دارند استفاده شود .

    وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به سابقه نه چندان درخشان تعاونی ها در تولید مسکن ، راهکارهای نظارت بر عملکرد تعاونی های غیرفعال به چه شیوه ای خواهد بود ، اعلام کرد : با تاکید وزارت راه و شهرسازی ، تعاونی های خوشنام و خوش عملکرد با تایید شورای مسکن استان در اجرای مسکن کارگری مشارکت می کنند . ضمن آنکه اشکالات و چالش هایی را که تعاونی ها در دوره های قبل داشتند رفع شده است .

    وی تصریح کرد : تعاونی ها به هیچ عنوان اجازه اینکه پول را از متقاضیان بگیرند و در حساب خود نگه دارند نخواهند داشت . این پول ها در حساب مسدودی مردم می رود و تعاونی تنها اجازه اعلام برداشت و تزریق به پروژه را دارد . همچنین ، تعاونی ها حتما باید حسابرس داشته باشند . واریز وجوه به نام خود متقاضیان در حساب مسدودی که در بانک مسکن افتتاح می کنند و لحاظ یک حسابرس ، مشکلات کنونی تعاونی‌ها را حل می‌کند .




    مطالب مرتبط

    دلیل اصلی عدم پیشرفت و تکمیل واحدهای مسکن مهر آن بوده که دولت در گذشته در پروژه‌های مسکونی نقش پیمانکار را داشته و همین امر دلیل اصلی تاخیر در تحویل واحدهای مسکونی بوده است . در صورتی که اگر خود مردم کارفرما شوند و ما بتوانیم از ظرفیت‌های مردمی‌سازی استفاده کنیم سرعت اجرای ...

    |

    برنامه امسال برای واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت واگذاری زمین به ۷۰ هزار متقاضی بوده که هم‌اکنون بیش از ۷۰ هزار قطعه واگذاری و بیش از ظرفیت انجام شده است .

    |

    ایجاد شهرهای ساحلی در راستای تحقق اقتصاد دریاپایه ، پروژه‌ای بین نسلی است و منافع تحقق آن بر زندگی نسل بعدی تأثیر می‌گذارد . ایجاد شهرهای ساحلی در مکران نقطه عطف تمدنی برای ایران اسلامی است و سبب خیر بلند کشور به‌سمت توسعه خواهد شد .

    |

    ارایه این وام به بخش حمل و نقل یک فرصت عالی برای سرمایه در گردش بخش خصوصی محسوب می‌شود . مدت زمان این قرارداد ۳ ساله است و بانک مسکن باید بتواند در مدت سه سال اصل و سود حاصل از توافق را به صندوق توسعه ملی بازگرداند . همچنین ، بانک مسکن از طریق ارایه تسهیلات به بخش خصوصی می‌تواند ...

    |

    به نظر می‌رسد ، در آینده نزدیک هدف‌گذاری‌های جدیدی که در دولت سیزدهم در بخش مسکن انجام شده است به نتیجه مثبتی منجر شود که اثرات آن را مردم نیز شاهد خواهند بود .

    |

    نظرات کاربران