در حال بارگذاری ...
  • برداشته شدن گام نخست تشکیل فراکسیون تشکل های فنی و مهندسی در مجلس

    ارتقا توان سازندگی در کشور با حمایت از این قشر و نوآوری در صنعت ساختمان در سطح ملی و منطقه ای و ایجاد بستر مناسب برای رقابت های بین المللی و صدور خدمات فنی و مهندسی امکان پذیر خواهد بود . قطعا اگر فراکسیون مهندسان در مجلس به نیل این مقصود کمک کند ، بسیار طرح خوبی خواهد بود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، با حضور نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی ، ریاست نظام مهندسی استان تهران مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران و فعالان حوزه ساختمان نشستی با هدف تشکیل فراکسیون نظام مهندسی برگزار شد .

    مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در جلسه ای که به دعوت نظام مهندسی استان تهران و در محل ساختمان نظام مهندسی و با حضور نمایندگانی از تهران ، قمصر ، نطنز و شهرستان انزلی در مجلس یازدهم تشکیل شد ، اظهار داشت : هیات مدیره نظام مهندسی باید از نگاه صنفی بیرون آمده و ما فقط شعار معماری ایرانی و اسلامی می دهیم . در این مسیر خلاء وجود دارد که این همان حلقه مفقوده یا نقش پررنگ نظام مهندسی است که باید نگاه معماری ایرانی و اسلامی را به نگاه مهندسان نزدیک کند .

    محبت خواه در ادامه گفت : این مساله تنها و فقط صرف تشکیل یک فراکسیون در مجلس نیست ، بلکه تعامل بیشتر و به روز شدن خواسته های مهندسان باید دنبال شود . ظرفیت ۱۲۰ هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی تهران یک پتانسیل بسیار خوب است که با تشکیل فراکسیون این پتانسیل می تواند به جریان بیفتد .

    وی از اجماع دولت و مجلس برای طرح اقدام ملی تولید مسکن و حمایت همه جانبه از جامعه مهندسی و انبوه سازان سخن گفت و تاکید کرد : این مساله اشتغال را برای جوانان به راه خواهد انداخت و به مفهوم جهش تولید در بیانات مقام معظم رهبری نزدیک خواهیم شد . این فراکسیون در صورت تشکیل باید به  موضوع که امنیت شغلی و بیمه مهندسان درچه وضعیتی است ، عمیقا فکر کند . اینکه چرا مجامع اولیه نظام مهندسی تشکیل نشده و چرا درگیر روزمرگی ها و کارگروه هایی هستیم که گره ای از مشکلات باز نمی کنند.

    محبت خواه همچنین تشکیل فراکسیون را منوط به پیگیری مطالبات مهندسان از کاندیداهای مجلس، ایجاد بسترهای قانونی و حقوقی حوزه مهندسی برای فعالیت بخش خصوصی، اصلاح قانون نظام مهندسی و ارتقاء جایگاه مهندسی کشور دانست .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ؛ ایجاد یک جامعه حرفه ای ، مولد ثروت و رفاه را در گرو حمایت از مهندسان عنوان کرد و گفت: مهندسان نقش بسزایی در مراقبت از ایمنی، بهداشت، آسایش محیط های مسکونی و توسعه فضاهای سالم زیست شهری دارند .

    وی ادامه داد : ارتقا توان سازندگی در کشور با حمایت از این قشر و نوآوری در صنعت ساختمان در سطح ملی و منطقه ای و ایجاد بستر مناسب برای رقابت های بین المللی و صدور خدمات فنی و مهندسی امکان پذیر خواهد بود . قطعا اگر فراکسیون مهندسان در مجلس به نیل این مقصود کمک کند ، بسیار طرح خوبی خواهد بود .

     

     

    تنها مهندسان در اصلاح قانون نظام مهندسی می توانند نقش ایفا کنند

    درد این جلسه سعید سعیدیان ، رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران نیز با اشاره به پتانسیل جمعیت جامعه مهندسی استان تهران با ۱۲۰ هزار نفر مهندس دارای پروانه اشتغال و به عنوان بزرگترین سازمان مردم نهاد کشور گفت : هیچ کس به جز خود مهندسان نمی توانند در اصلاح قانون نظام مهندسی که ۲۵ سال از زمان اجرای آن گذشته نقش داشته باشند .

    وی آمار تعداد مهندسان نظام مهندسی ساختمان کشور را نیم میلیون نفر عنوان کرد و گفت : این در حالی است که کشور سالیانه به ساخت یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد .

    سعیدیان ارتقاء جایگاه سازمان نظام مهندسی را در نظام پارلمان کشور مورد خواست جامعه مهندسی عنوان کرد و گفت: مطالبات به حق مهندسان می تواند از طریق فراکسیون تشکل های مهندسی دنبال شود .

    سعیدیان در ادامه گفت : در مجلس یازدهم که با شعار رفع مشکلات و توجه به موضوعات تخصصی و اقتصادی شکل گرفته است، ذینفعان باید در اصلاح  قانون نقش داشته باشند و در این مسیر از تمام تشکل های مهندسی و نظرات کارشناسی بهره برده شود .

    متاسفانه در کشور جامعه مهندسی را زیاده خواه می دانند

    در این نشست همچنین احمد دنیا مالی نماینده مردم انزلی با تاکید بر مطالبات به حق جامعه مهندسی کشور گفت : متاسفانه فضای کنونی کشور ، جامعه مهندسی را زیاده خواه می دانند که نظر منصفانه ای نیست . این نگاه جامعه مهندسی را از فضای کسب و کار و برنامه ریزی موثر دور کرده و اگر اقدامات قانونی انجام نشود ، کارها به صورت تنها طرح مساله باقی خواهد ماند .

    دنیا مالی افزود : در دور دهم مجلس شورای اسلامی به جای اینکه تمرکز روی تصویب لوایح باشد سیاست ها به جهت طرح ها برده شد و از ۵۲۳ طرح ارائه شده تنها ۷۲ طرح مصوب شد . اگر تمرکز به سمت و سوی لوایح می رفت ، چون لوایح وزن بیشتری دارند و بسترهای قانونی و کار کارشناسی روی آنها انجام شده آن وقت شاهد خروجی بهتر و موثرتری می بودیم .  

    وی اشکالات در حوزه کسب و کار مهندسی را متوجه بازارهای مالی و پولی عنوان کرد و گفت : ساز و کارهای بازارهای مالی و پولی باید تسهیل کننده کار مهندسان باشد که در این مسیر نه تنها وزارت راه و شهر سازی که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هم مسئول هستند .  

    نماینده مردم شهرستان انزلی ، ساخت خانه و تأمین حریم ایمن برای خانواده های ایرانی و صدور خدمات مهندسی را وظیفه دولت عنوان کرد و گفت : متأسفانه علی رغم تمام تحریم های بین المللی ضعف ما در مذاکرات و عدم شناسایی بازارهای منطقه سبب شده است تا در زمینه صدور خدمات مهندسی تاب آوری کمی داشته باشیم .

    در این نشست همچنین اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و فیروزپور نماینده نطنز و قمصر نیز بر راهبرد مردمی مجلس شورای اسلامی در دور یازدهم ، پیگیری مطالبات صنفی جامعه مهندسی ، حذف بروکراسی اداری و عدالت در ارجاع کار تأکید کردند .




    مطالب مرتبط

    برای نوسازی محلات هدف ما نیازمند صدها گروه داوطلب جهادی متخصص هستیم ، گروه‌هایی که وظیفه ترویج و آموزش ساکنان محلات هدف شهری را بر عهده دارند .

    |

    در محلاتی که وسعت چندانی ندارند شهرداری‌ها باید از نیروهای خود برای تشکیل این حلقه‌ها استفاده کنند و در محلاتی که محدوده‌های مورد عمل از وسعت بالایی برخوردار هستند می‌بایست از طریق شهرداری‌های نواحی اقدام شود تا ظرفیت گروه‌های جهادی ، دانشگاهی ، انبوه سازان ، کارگزاران ...

    |

    در حال حاضر ظرف یک هفته کاری پروانه ساختمانی به جهت نوسازی بافت های فرسوده توسط شهرداری این شهر صادر شده و کاملا به صورت صد در صد رایگان می باشد .

    |

    با تلاش‌های بعمل آمده بیش از ۱ هزار و ۲۰۰ پروانه اشتغال بکار جدید صادر شده و میزان ارتقا، تمدید و صلاحیت جدید پروانه اشتغال بکار در این مدت، افزون بر ۶ هزار و ۴۰۰ مورد بوده است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۸۰ واحد مسکونی در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهر صالحیه در ...

    |

    نظرات کاربران