در حال بارگذاری ...
  • اعلام پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای تخصیص ودیعه اجاره بها طی ۳ روز آینده

    بر اساس طرح جامع مسکن ، سالانه تولید ۷۰۰ هزار واحد شهری و ۲۱۰ هزار واحد روستایی نیاز جامعه است که تعداد صدور پروانه های ساختمانی به طور متوسط ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار پروانه ساخت در سال بوده که با این حساب ، سالانه ۴۰۰ هزار واحد تولید مسکن با کمبود مواجه شد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برنامه های وزارتخانه راه و شهرسازی را برای ساماندهی بازار اجاره و خرید مسکن اعلام کرد و گفت : پیشنهاد وزارت راه برای تخصیص ودیعه اجاره بها در ۳ روز آینده اعلام می شود .

    محمود محمودزاده برنامه هاى وزارتخانه راه و شهرسازى را براى ساماندهى بازار اجاره بها و خرید مسکن تشریح کرد .

    محمودزاده با اشاره به اینکه بازار مسکن ، بازاری منفرد و مستقل نیست ، گفت : بازار مسکن یکی از چند بازاری است که احتمال سفته بازی در آن وجود دارد . بر اساس آمار بیش از ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار شهری در کشور وجود دارد که از این تعداد ، حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار ، معادل ۳۰.۷ درصد مستاجر هستند . همچنین در هفت استان تهران ، کهگیلویه و بویراحمد ، لرستان ، قم ، کرمانشاه آمار اجاره نشینی بالای ۴۰ درصد و در ۴ استان اردبیل ، یزد ، مازندران و گلستان کمتر از ۳۰ درصد و در بقیه استان های کشور ، آمار اجاره نشینی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است .

    وی اعلام کرد : بر اساس طرح جامع مسکن ، حدود ۳۰ درصد از مستاجران با درآمد ثابت نیازمند حمایت و کمک دولتی هستند تا بتوانند از عهده تامین اجاره بها برآیند که همین موضوع نیز هم اکنون موردتاکید دولت بوده و در برنامه قرار گرفته است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی خواستار همراهی مجلس با پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن شد و در همین ارتباط ، توضیح داد : از سال گذشته مدت ها در مجلس در حال رفت و آمد بودم تا در قانون بودجه ۹۹ ، بودجه ای برای بخش مسکن در نظر گرفته شود که در این خصوص، مجلس حاضر به همکاری نشد .

    سهم مسکن از تسهیلات بانکی فقط ۳ درصد

    محمودزاده از جمله پیشنهادات وزارتخانه را در بخش مسکن به مجلس ، مسکن حمایتی ، یارانه هایی که باید به تسهیلات تعلق بگیرد و سهم تسهیلات مسکن از اعتبارات بانکی در بودجه سال ۹۹ عنوان کرد و گفت : از حدود ۲۰ پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن ، حتی یک مورد نیز مصوب نشد .

    وی یادآور شد : سال ۹۰، سهم گروه مسکن و ساختمان از تسهیلات بانکی ۱۷ درصد بود که این رقم در سال ۹۸ به ۸ درصد کاهش یافت . در عین حال ، سهم مسکن از ۸ درصد تسهیلات فعلی بانکی فقط ۳ درصد است . بر اساس طرح جامع مسکن ، سالانه تولید ۷۰۰ هزار واحد شهری و ۲۱۰ هزار واحد روستایی نیاز جامعه است که تعداد صدور پروانه های ساختمانی به طور متوسط ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار پروانه ساخت در سال بوده که با این حساب ، سالانه ۴۰۰ هزار واحد تولید مسکن با کمبود مواجه شد .

    معاون مسکن و ساختمان همچنین در خصوص همکاری سازمان ها و ارگان های دولتی برای تخصیص زمین و مشارکت در تولید مسکن ، توضیح داد : حدود ۵۰۰ هکتار زمین دولتی تاکنون شناسایی شده که با دستور دولت و مصوبه شورای عالی مسکن ، این اراضی به سازمان ثبت برای انتقال مالکیت معرفی شده است . همکاری سازمان ها و ارگان های دولتی برای تخصیص زمین به وزارت راه و شهرسازی برای تولید و عرضه مسکن همکاری خوبی نبوده است . اما در عین حال ، با ارایه پیشنهاد اولویت واگذاری واحدهای مسکونی به کارکنان واجدشرایط در اراضی با قیمت متوسط، استقبال و رغبت بیشتر شد .

    محمودزاده از اصلاح بند قانونی و آیین نامه اجرایی اجاره داری از اجاره داری پنج ساله به ۹۹ ساله خبر داد و گفت : هم اکنون آیین نامه نظام اجاره داری حرفه ای آماده است و در شرف ارسال به دولت و تصویب قرار دارد . همچنین ، توافقاتی با سازمان های حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی حاصل شد با این مضمون که افرادی که بلندمدت احاره نشین خواهند بود در واحدهایی مسقر شوند که سازمان ها و ارگان های حمایتی می سازند. بدین معنا شرکت های اجاره داری حرفه ای در کنار بازار سنتی کار کند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود : با توجه به شرایط سخت اقتصادی دولت شرایط نابسامان بازار اجاره را درک کرده و برای ساماندهی به این موضوع، کارگروهی تعیین شده که در ۳ روز آینده در خصوص پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار اجاره و تخصیص ودیعه اجاره بها به مستاجران ، اعلام نظر می کند .

    محمودزاده تاکید کرد : مالکانی که تا پایان شهریور واحدهای خالی خود را به بازار عرضه کنند از پرداخت مالیات بر خانه های خالی معاف می شوند . سامانه املاک و اسکان راه اندازی شد و هفته گذشته مصوبه هیات دولت در این خصوص انجام شد . هم اکنون ، سازمان امور مالیاتی همکاری تزدیکی با وزارت راه و شهرسازی دارد و هفته آینده اطلاعات به طور کامل بارگذاری می شود و خروجی خانه های خالی با اولویت شهرهای بزرگ به سازمان امور مالیاتی ارایه می شود .

    به گفته محمودزاده هم اکنون ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری، خالی و ۲ میلیون واحد خانه دوم وجود دارد که برنامه ریزی شده است با اهرم مالیات این تعداد خانه خالی وارد چرخه مصرف شوند . هم اکنون با تلاش و همت و همکاری وزارت جهاد کشاورزی در شرف دریافت ۲۵۰ هزار هکتار زمین برای تولید مسکن هستیم که این میزان اراضی ، بانک زمین مناسبی برای ساخت و ساز ایجاد می کند .

    وی ادامه داد : تعامل با سازمان بورس و اوراق بهادار از سال گذشته ایجاد شده که امسال نتایج اجرایی داشته است . تشکیل صندوق های زمین و ساختمان در سالجاری با اصلاح قانون ساماندهی مصوب شد . حدود ۲۰ صندوق در وزارت راه و شهرسازی راه اندازی می شود . ابزارهای جدید تامین مالی برای ساخت مسکن طراحی شده است تا در بخش مسکن شاهد سرمایه گذاری باشیم .




    مطالب مرتبط

    پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری و دولت مردمی سیزدهم مبنی بر تامین مسکن حمایتی ویژه اقشار کم برخوردار ، این مسئله امروز در اولویت کاری مجموعه راه و شهرسازی استان قرار دارد و با امیدوارم با تعامل کلیه دستگاه های مرتبط بتوانیم در تولید مسکن استان جهت ایجاد کنیم .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عملیات اجرایی آماده‌سازی معابر سایت نهضت ملی مسکن گرمسار صبح امروز پنجشنبه با حضور معاون مسکن و ...

    |

    با استفاده از ظرفیت مردم و بخش خصوصی در ۶ ماهه اول امسال، مابقی ۷۵ هزار قطعه زمین در اختیار متقاضیان قرار گرفته و زمین ۲۵ هزار واحد دیگر نیز تا پایان دولت آماده و به مردم واگذار می شود .

    |

    ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی حمایتی در استان ویژه محرومین در دستور کار قرار دارد . یکی از مهمترین اولویت های کشور و استان مقوله مسکن است که با تمام توان و با بهره گیری از تمام ظرفیت های موجود برای تامین مسکن مردم تلاش خواهیم کرد .

    |

    این اتفاق با توجه به ناآگاهی خریداران صورت‌ می‌گیرد ، لازم به ذکر است هر ایرانی تنها یکبار می‌تواند از امکانات و تسهیلات فرم ج یا همان امتیاز دولتی مسکن و زمین استفاده کند و در صورت فروش این امتیاز را برای همیشه از دست خواهد داد .

    |

    نظرات کاربران