در حال بارگذاری ...
  • ابلاغ دستورالعمل جدید ترویج شهرک سازی در کشور

    آیین‌نامه استفاده از اراضی ، احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم مصوب سال ۱۳۵۵ ، برای اولین بار تعریف مشخصی از شهرک به دست داد و متعاقب آن در سال ۱۳۵۶ اولین دستورالعمل شهرک‌سازی تحت عنوان «دستورالعمل صدور پروانه تاسیس و پروانه بهره برداری از شهرک در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها» در کشور به تصویب رسید . این دستورالعمل در سال ۱۳۸۶ مورد بازنگری قرار گرفت و نسخه اخیر ، اصلاحی است که بر دستورالعمل سال ۱۳۸۶ صورت گرفته است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید از ابلاغ دستورالعمل جدید ترویج شهرک‌سازی در کشور به ادارات‌کل راه و شهرسازی و شرکت‌های تابعه شهرهای جدید در کشور خبر داد .

    زهره داودپور با تأکید براینکه ایجاد شهرک به عنوان یکی از روش های مؤثر تأمین مسکن در شکل موقت و دائم در کشورها محسوب می شود گفت : شهرک ها و شهرهای جدید هر دو به عنوان بازوهای سیاستی دولت ها ، می توانند نقشی مهم در ایفای رسالت ساماندهی نظام اسکان ، تعادل بخشی به پهنه سرزمین و همگرایی با رویکردهای توسعه ای محسوب شوند . سابقه شهرک سازی در کشور به تجربه پروژه های انبوه سازی و بزرگ مقیاس پیرامون شهرهای بزرگ در دهه ۴۰ ه.ش باز می گردد . اولین تجارب کشور در این خصوص بدون وجود دستورالعمل مشخص برای برنامه ریزی و مدیریت شهرک ها اجرا می شد که غالبا طی دهه های اخیر و در جریان رشد و گسترش کالبدی شهرها ، به بافت موجود شهرها الحاق شدند .

    به گفته این مقام مسئول ، آیین‌نامه استفاده از اراضی ، احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم مصوب سال ۱۳۵۵ ، برای اولین بار تعریف مشخصی از شهرک به دست داد و متعاقب آن در سال ۱۳۵۶ اولین دستورالعمل شهرک‌سازی تحت عنوان «دستورالعمل صدور پروانه تاسیس و پروانه بهره برداری از شهرک در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها» در کشور به تصویب رسید . این دستورالعمل در سال ۱۳۸۶ مورد بازنگری قرار گرفت و نسخه اخیر ، اصلاحی است که بر دستورالعمل سال ۱۳۸۶ صورت گرفته است .

    عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید همچین ادامه داد : اگر چه پیش از این ، فرآیند شهرک‌سازی در کشور در قالب دو دستورالعمل مربوط به سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۸۶ ، مدیریت و نظارت شده است . اما آسیب‌شناسی کاستی‌های دستورالعمل‌های پیشین و ظرفیت‌های این بخش برای حضور مؤثر در برنامه‌ریزی توسعه شهری و منطقه‌ای در کشور ، وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید به‌عنوان متولی امر شهرک‌سازی و دبیرخانه ستاد مدیریت شهرک‌سازی کشور را برآن داشت ، تا با هدف تدوین سازوکار دقیق و شفاف نظام رسیدگی ، مدیریت ، نظارت و ترویج شهرک‌سازی در کشور ، اقدام به بازنگری در دستورالعمل ترویج شهرک سازی مصوب سال ۱۳۸۶ نماید .

    این مقام مسئول با اشاره به طرح موضوع ساخت و سازهای خارج از قاعده در پیرامون شهرها و عرصه های واجد ارزش اکولوژیک خصوصا در مناطق شمالی کشور در جریان مطالعات بازنگری دستورالعمل ، عنوان کرد : دستورالعمل کنونی علاوه بر تلاش برای هماهنگ‌سازی اقدامات و ساخت‌وسازها در عرصه‌های طبیعی پیرامون شهرها و جلوگیری از تخریب محیط زیست ، اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کند که از آن جمله می‌توان به شفاف ساختن تعریف شهرک و دسته‌بندی‌های مختلف آن ، تدوین نظام برنامه‌ریزی ، نظارت ، مدیریت و اجرای شهرک‌‌ها ، تمهید مکانیزم جذب سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و همچنین ساماندهی شهرک‌های نیمه‌تمام و تمامی مجتمع‌ها ، مجموعه‌ها و مراکزی است که با عناوین مختلف طی سنوات پیشین در کشور ساخته شده و چارچوب ضابطه‌مندی برای کنترل و نظارت بر آنها وجود نداشته است .

    داودپور خاطرنشان کرد : خوشبختانه این دستورالعمل در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ ۸ اردیبهشت‌ماه بررسی و به تصویب رسید و با اهتمام وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد . امید است با وجود بسترهای قانونی کارآمد همچون این دستورالعمل ، علاوه بر همگرا ساختن اقدامات در حوزه شهرک‌سازی و برنامه‌ریزی برای آینده در این حوزه، با اعمال محدودیت‌های قانونی ، تمامی فعالیت‌ها خارج از چارچوب را در کشور ساماندهی کنیم .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار قم و سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید مصوبه شورا را در خصوص ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و ...

    |

    تلاش شده تا در کنار ایجاد سکونتگاه ، موضوع اشتغال و ایجاد شهرهای مولد کشاورزی ، پرورش آبزیان ، ایجاد شهرهای مولد صنعت و سایر موارد انجام شود و تمامی این اقدامات با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های ویژه برای جذب جمعیت و اشتغال است . هم‌زمان با تدقیق اراضی و پهنه‌های مصوب ، تدوین ...

    |

    در شهر جدید فولادشهر افزون بر ۶۸ هزار نفر برای طرح نهضت ملی مسکن این شهر ثبت نام کردند و در حال حاضر برای افزون بر ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد با سازندگان انعقاد قرارداد و برای بالغ بر هفت هزار و ۶۰۰ واحد پروانه ساختمانی اخذ شده است .

    |

    موضوع مکانیابی شهرک مسکونی پرنیان قم نیز در جلسه امروز شورا بررسی و مقرر شد تا مکان این شهرک به دلیل تقاضای استانداری و مسئولان استان تغییر یابد که در این خصوص با موافقت شورا این تغییر جابه جایی شهرک انجام خواهد شد .

    |

    نظرات کاربران