در حال بارگذاری ...
  • انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی توسط بانک مسکن

    سایر بانک‌ها می‌توانند برای تبدیل تسهیلات پرداختی به منابع نقد ، از ظرفیت حرفه‌ای بانک مسکن برای انتشار اوراق رهنی بهره ببرند تا به واسطه این کار جمعی ، توان حمایت شبکه بانکی از بازار مسکن از بابت پرداخت تسهیلات به شکل تصاعدی افزایش پیدا کند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، بانک مسکن فاز دوم انتشار اوراق رهنی را به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان به پشتوانه تسهیلات قدیمی خرید مسکن را اجرا می‌کند .

    سید محسن فاضلیان عضو هیات‌مدیره بانک مسکن و همچنین «طراح و هدایتگر بازار رهن ثانویه» درباره جزئیات برنامه انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی که از امروز (دوشنبه ۲۳ تیرماه) انجام می‌شود ، اعلام کرد : دومین مرحله انتشار اوراق رهنی (MORTGAGE BACKED SECURITIES) از روز -دوشنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۹۹ - به مبلغ ۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال برگزار می شود .

    وی در تشریح ماهیت این اوراق افزود : مهندسی اوراق رهنی به این صورت است که وام‌های رهنی جاری بانک که زنده می باشند و دوره وصول آنها متغیر و به صورت متوسط از ۱۰ تا ۱۵ سال است ، دارایی مبنای انتشار اوراق رهنی قرار می‌گیرد و این تسهیلات از طریق فروش این اوراق ، تبدیل به «وجه نقد» می‌شوند که در فرایند مدیریت منابع و مصارف بانک ، صرف تسهیلات جدید خواهد شد . بنابراین زنجیره پیوسته‌ای از وام رهنی و تبدیل آن به اوراق رهنی به صورت تسلسل‌وار می‌تواند در کل بسته وام‌های زنده رهنی بانک‌های کشور در بخش املاک و مستغلات مد‌نظر باشد .

    عضو هیات‌مدیره بانک مسکن با بیان اینکه شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به عنوان شرکت تخصصی در حوزه املاک و مستغلات نقش برجسته‌ای در ساختارسازی این اوراق و عرضه هر چه موفق‌تر آن به عمل آورده است ، تصریح کرد : فرایند اخذ مجوزهای مربوطه از بانک مرکزی و سازمان و سایر نهادهای ذیربط بیش از ۲ سال طول کشیده است که می‌تواند مبنایی محکم و قابل تداوم در انتشار اوراق رهنی در مراحل بعدی و با حجم بالاتر باشد .

    گفتنی است ، سایر بانک‌ها می‌توانند برای تبدیل تسهیلات پرداختی به منابع نقد ، از ظرفیت حرفه‌ای بانک مسکن برای انتشار اوراق رهنی بهره ببرند تا به واسطه این کار جمعی ، توان حمایت شبکه بانکی از بازار مسکن از بابت پرداخت تسهیلات به شکل تصاعدی افزایش پیدا کند .

    طی سال‌های اخیر سهم بخش مسکن و ساختمان از تسهیلات بانکی از بالای ۲۰ درصد به زیر ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است که البته در این میان ، بانک مسکن همواره مسولیت پرداخت نیمی از کل تسهیلات مسکن در شبکه بانکی را برعهده داشته است .

    مبلغ اسمی هر ورقه اوراق رهنی که فردا منتشر می‌شود یک میلیون تومان است و این اوراق با نرخ سود ۱۶ درصد عرضه می‌شود . مدت اوراق ۲۴ ماهه است و سود آن هر سه ماه یکبار از زمان تاریخ انتشار به دارندگان اوراق پرداخت خواهد شد .

    بخشی از ویژگی های این اوراق شامل این موارد است ؛ تدابیر  بانک مسکن به گونه ای انجام شده که اوراق توسط یک شرکت معتبر ، بیمه شده است . بانک مسکن ، بانی اوراق است و متعهد پذیره نویسی نیز شرکت تامین سرمایه  بانک مسکن است . هیچ محدودیتی برای خرید اوراق وجود ندارد و حداکثر خرید هر شخص حقوقی و حقیقی نامحدود است . خرید اوراق مستلزم وجود کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده گذاری مرکزی است . همچنین معاملات دست دوم این اوراق پس از اتمام پذیره نویسی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس آغاز می‌شود .




    مطالب مرتبط

    پروژه گلشهر اهواز در قالب ۱۲۰۰ واحد مسکونی با مشارکت بانک مسکن و توسط شرکت جهاد خانه‌سازی رزمندگان متعلق به سپاه پاسداران احداث شده است .

    |

    بانک مسکن سبد متنوعی از خدمات و محصولات را برای ارائه به مشتریان حقیقی و حقوقی تدارک دیده است .

    |

    پروژه ۳۳۶ واحدی جایگزین قطعات ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان ، هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصد در ۲۱۴ واحد اول و ۵۴ درصد در فاز اول (۱۰۴ واحد) در حال اجرا است .

    |

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    بحث تامین مالی یکی از گلوگاه‌های مسکن است و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک مسکن در قانون بودجه ۱۴۰۳ دیده شد و مقرر شد از طریق انتشار اوراق تامین و به پروژه‌های نهضت ملی مسکن تزریق شود .

    |

    نظرات کاربران