در حال بارگذاری ...
  • دستورالعمل‌های کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی در دست بررسی و تصویب

    در صدد هستیم تا یک دستورالعمل در ساختمان های جدید و بعد از آن در ساختمان های موجود تدوین کنیم ، زیرا هدر رفت انرژی در ساختمان ها نسبت به استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مسکن و ساختمان از انجام رایزنی با نمایندگان مجلس یازدهم برای اعمال اصلاحات قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان خبر داد و گفت: دستورالعمل کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی و جدید الاحداث در دست بررسی و تصویب قرار دارد.

    محمود محمودزاده در خصوص آخرین روند اصلاح قانون نظام مهندسی و همچنین راه اندازی سامانه پایش انرژی که با همکاری مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در روزهای آتی راه‌اندازی می‌شود ، اعلام کرد : پایش انرژی وظیفه قانونی است که برعهده وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. وزارت راه و شهرسازی موظف است مصرف انرژی را با شاخص‌های کنترل و سیستم پایش ، ارزیابی کند و راهکارهایی را سیاست گذاری و اجرایی کند تا مصرف انرژی در ساختمان‌ها کاهش یابد .

    معاون مسکن و ساختمان ادامه داد : سیستم کنترل پایش مصرف انرژی در طراحی شده است و بررسی‌ها در این‌باره در حال انجام است که پیش‌بینی می‌شود تا این موضوع ، به زودی عملیاتی و اجرایی شود .

    محمودزاده مسئولیت پایش انرژی و سیاستگذاری برای کاهش مصرف آن را جزو مسئولیت‌های وزارت راه و شهرسازی ، سازمان حفاظت از محیط‌زیست و سازمان برنامه و بودجه دانست و اعلام کرد : مسئولیت هم اکنون بین این سه نهاد تقسیم شده است و در حال بررسی ویرایش جدید مبحث ۱۹؛ کاهش مصرف انرژی و دستورالعمل های اجرایی آن هستیم .

    معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد : مسئولیت این کار بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه تقسیم شده است . در صدد هستیم تا یک دستورالعمل در ساختمان های جدید و بعد از آن در ساختمان های موجود تدوین کنیم ، زیرا هدر رفت انرژی در ساختمان ها نسبت به استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد .

    محمودزاده در خصوص قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیز با اشاره به بیش از ۲۵ سال از اجرا و تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان می گذرد ، گفت : ایرادهای این قانون و مواردی که می‌توان با اصلاح قانون کیفیت بهتری به ساخت و ساز داد ، استخراج شده است . پیش‌تر و در دوره پیشین مجلس شورای اسلامی در این خصوص ، همفکری هایی انجام شد و این موضوع از موضوعاتی است که در تلاش هستیم تا زودتر به نتیجه برسانیم .

    وی اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را ضرورتی برای کیفیت به ساخت و ساز برشمرد و توضیح داد : هم اکنون کارگروهی در معاونت مسکن و با  مشارکت افراد صاحب نظر ، شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان ، همکاران ستادی وزارتخانه در دفتر توسعه مهندسی فعال هستند تا بتوانند اصلاحات را یکبار دیگر هم روی قانون و هم روی آیین نامه مدنظر قرار دهند . تمامی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است . پیش‌بینی می‌شود تا خروجی این مطالعات در نیمه دوم امسال با هماهنگی مجلس به تصویب برسد و بتوانیم اقدامات اصلاحی و زیربنایی در حوزه نظام مهندسی ساختمان را اعمال کنیم .




    مطالب مرتبط

    از ابتدای امسال تمامی قراردادهای اجاره برای دریافت کدرهگیری رایگان صرفا در سامانه خودنویس ثبت می‌شوند . دریافت کد رهگیری در سامانه خودنویس هم توسط مشاوران املاک و هم خود مردم به عنوان متعاملین به صورت رایگان امکان پذیر است .

    |

    مداخله دولت در بخش بازآفرینی شهری باید به حداقل برسد و از ظرفیت سازمان های مردم نهاد ، نهادهای غیر دولتی ، بخش خصوصی و خیرین در این خصوص استفاده شود .

    |

    ساخت واحدهای مسکونی به صورت ویلایی علاوه بر سرعت اجرای پروژه‌ها ، نقش موثری در بهبود کیفیت زندگی و سکونت مردم بر اساس مختصات فرهنگی منطقه دارد . برای همه اراضی طرح تفکیکی تهیه شده و طرح‌های آماده‌سازی هم در اغلب شهرها به نتیجه رسیده است .

    |

    موضوع مکان یابی شهرک‌های مسکونی با جدیت در تمامی استان‌ها به‌ویژه مناطقی که میزان تقاضا بالاست پیگیری می‌شود .

    |

    این آزمون شامل آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان در هفت رشته مهندسی ، معماری صلاحیت‌های (طراحی ، نظارت و اجرا) ، عمران صلاحیت‌های (نظارت ، محاسبات ، اجرا) ، تأسیسات مکانیکی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، تأسیسات برقی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، شهرسازی ، نقشه برداری و ترافیک برای اخذ پروانه ...

    |

    نظرات کاربران