در حال بارگذاری ...
  • جمعه ۲۱ شهریور پایان مهلت تکمیل اطلاعات حائزان شرایط اقدام ملی مسکن در سامانه

    کسانی که تایید شرایط شدند و پیامک تایید شرایط را گرفتند تا روز جمعه به سامانه مراجعه کنند و تکیمل درخواست را انجام دهند و بانک را انتخاب کنند تا به سرعت پرداخت وام را انجام دهیم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی به سوالات شهروندان در خصوص وام ودیعه مسکن و طرح اقدام ملی مسکن ، پاسخ داد .

    پروانه اصلانی با اشاره به اینکه برای پرداخت وام ودیعه مسکن به متقاضیان واجد شرایط سه مدل طراحی شده است ، گفت : چنانچه متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن بخواهد تسهیلات یکساله دریافت کند صرفا می تواند یک دوازدهم سود را به بانک بپردازد به جای اینکه اصل سود را بپردازد و بعد از یکسال باید اصل تسهیلات را به بانک برگرداند . رقم سودی که این متقاضیان ماهانه پرداخت می کنند ۵۴۰ هزار تومان است . رقم ۱۵ میلیون تومانی ودیعه مسکن در شهرهای کوچک رقمی کمک کننده برای مستاجران است و می تواند به آنها در شرایط کنونی کمک کند .

    وی روش دیگر پرداخت ودیعه مسکن را برای مستاجران توضیح داده و اعلام کرد : افرادی که یکسال ودیعه را دریافت می کنند و توان پرداخت اصل و سود وام را ندارند ، بعد از گذشت یکسال می توانند وام را برگردانند و این بازگرداندن به شکل تقسیطی و در مدت زمان طولانی انجام خواهد شد . در این روش ، فرد وام را نگه می دارد و در ۶۰ ماه طی پنج سال قسط وام را با سود ۱۲ درصد می پردازد و بعد از ۵ سال نیز اصل تسهیلات برای خود فرد است .

    اصلانی روش‌هایی که در پرداخت اصل تسهیلات و وام ودیعه مسکن طراحی شده است را روش های دولت برای کمک به مستاجران برشمرد . افرادی که می خواهند وام ۳۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن دریافت کنند می تواند تقسیط ۳۶ ماهه داشته باشند . قانون ساماندهی صراحت دارد که وام ودیعه مسکن به متاهلان تعلق می‌گیرد و درعین حال به بانوان سرپرست خانوار و بانوان مجردی که بالای ۳۵ سال سن دارند نیز تعلق می گیرد . بقیه افراد شامل این وام نمی شوند .

    اصلانی همچنین اعلام کرد : کلیه اجاره‌نامه‌هایی که از اول فرودین ۹۹ امضا شده اند می توانند از این تسهیلات ودیعه مسکن استفاده کنند . بنابراین اگر در سال جدید اجاره نامه هایی تنظیم شده باشد می توانند از این تسهیلات استفاده کنند . در دستورالعملی که بانک مرکزی به کلیه بانک ها ابلاع کرد ، وام های زیر ۳۰ میلیون تومان نیاز به آوردن ضامن ندارند و فقط با چک و سفته متقاضی قابل پرداخت است . برای افراد معرفی شده توسط کمیته امداد و بهزیستی اساسا نیازی به ضامن نیست . همچنین ، راجع به پرداخت ودیعه مسکن، پنج سال سکونت لحاظ نمی‌شود .

    جمعه ۲۱ شهریور پایان مهلت تکمیل اطلاعات حائزان شرایط اقدام ملی مسکن

    مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص طرح اقدام ملی مسکن نیز توضیحاتی را ارایه کرد و گفت : متقاضیان حائز شرایط مسکن ملی که در سامانه طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده و حائز شرایط شناخته شدند تا جمعه شب ۲۱ شهریورماه فرصت دارند به سامانه اقدام ملی مسکن به نشانی tem.mrud.ir مراجعه و اطلاعات خود را تکمیل و بانک خود را انتخاب کنند . متقاضیانی که به سامانه مراجعه کرده، اطلاعات خود را تکمیل و شعب بانک خود را انتخاب می‌کنند به سرعت تعیین تکلیف شده و منابع ودیعه مسکن در اختیارشان قرار خواهد گرفت . بعد از آنکه افراد به سامانه مراجعه و بانک خود را انتخاب کردند در کارتابل بانک قرار می‌گیرند . در این شرایط از سوی بانک برای آنها پیامکی ارسال می شود و به شعب بانکی مراجعه می کنند و تشکیل پرونده می‌دهند و در فرآیند پرداخت تسهیلات قرار می‌گیرند .

    ۷۰ هزار نفر متقاضی مسکن ملی اطلاعات خود را تکمیل کردند

    وی یادآور شد : ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در دو مرحله انجام  و برای آنکه فرصت ثبت نام از دست نرود و همچنین در ایام کرونا ، رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود، ثبت نام به شکل پیامکی و اینترنتی برنامه‌ریزی شد . از حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری که ثبت‌نام کردند ، بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر کد ملی صحیح را ارسال کردند و از این تعداد ۳۳۷ هزار نفر حائز شرایط شناخته و معرفی شدند تا تشکیل پرونده داده و بانک خود را انتخاب کنندکه بر اساس آمار حدود ۷۰ هزار نفر وارد سامانه شده و شعب بانک خود را انتخاب کردند .

    اصلانی خاطرنشان کرد : برای افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی بودند و سهیمه داشتند ، پالایشی انجام نشد و ملاک معرفی کمیته امداد و سازمان بهزیستی بود که در این خصوص ، افراد و اسامی که توسط کمیته امداد و سازمان بهزیستی بودند مستقیما به بانک معرفی شدند و البته سقف وام این افراد همان چیزی بود که کمیته امداد و سازمان بهزیستی اعلام کرد . برای افرادی که جا ماندند فرصت اعتراض است و حتما رسیدگی خواهد شد . امتیاز مسکن ملی قابل خرید و فروش نیست و غیرقانونی است .

    وی با اشاره به اینکه فرصت اعتراض و رسیدگی به اعتراض های متقاضیان اقدام ملی مسکن تا پایان شهریور تعیین شده است، در خصوص تامین زمین برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن گفت : به طور کلی در کلانشهرها محدودیت تامین زمین وجود دارد و به همین دلیل در کلانشهرها ، در شهرهای جدید تامین زمین شد و این شیوه در باره تهران نیز مصداق پیدا کرد . با توجه به آنکه نیاز شهر تهران برای تامین مسکن قابل ملاحظه است و مترویی برای شهر هشتگرد راه اندازی شد ، بخشی از ظرفیت شهر جدید هشتگرد نیز برای مسکن ملی شهر تهران اختصاص یافت. در استان تهران در حدود ۱۳ شهرستان استان تهران، زمین تامین شد و ثبت نام ها انجام شد . برای خود شهر تهران ، شهرهای جدید ایوانکی ، پردیس ، پرند و هشتگرد جانمایی شد .

    زمین احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شناسایی شد

    مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن گفت : ثبت نام های صحیح طرح اقدام ملی مسکن ۸۸۰ هزار نفر بود که از این تعداد ، ۴۷۰ هزار نفر حائز شرایط شناخته شدند و نزدیک به ۴۰۰ هزار واحد ، زمین تامین شده است . ملاک قیمت واحد مسکونی در طرح اقدام ملی قیمت تمام شده است . بدین معنا ، باید متقاضیان بخشی را به شکل آورده بپردازند و بخش دیگر را با کمک تسهیلات بانکی جبران کنند .

    به گفته اصلانی ، متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن آورده اولیه را که ۴۰ میلیون تومان است به حساب مسدودی خود در بانک مسکن واریز می‌کنند و هیچکس جز سازنده و بانک حق برداشت از آن را ندارد ، مگر آنکه متقاضی انصراف بدهد و بخواهد از حساب مسدودی خود مبلغی که واریز کرده را بردارد .

    افتتاح حساب بیش از ۶۰ هزار نفر متقاضی مسکن ملی در بانک

    وی توضیح داد : تقریبا از ۴۷۰ هزار نفری که حائز شرایط دریافت مسکن ملی شناخته شدند ، حدود ۶۰ هزار نفر افتتاح حساب کردند و نزدیک به ۴۰ هزار نفر نیز پول واریز کردند . تقریبا حدود به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پول واریز شده است . به متقاضیان تا ۳۰ شهریور پیامک واریز وجه به حساب مسدودی بانک ارسال می شود که متقاضیان بعد از دریافت پیامک ۱۵ روز فرصت دارند تا آورده خود را واریز کنند . در غیر این صورت در این مرحله، حذف خواهند شد .

    اصلانی گفت : سیاستگذاری در طرح اقدام ملی مسکن به این شیوه است که واحدها به گونه ای احداث شوند که قابل دسترسی برای قشر وسیعی باشد . هم اکنون قراردادهایی را با انبوه سازان به امضا رسانده ایم که واحدهای مسکونی ملی با متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان احداث می شود . این در قیاس با بازار آزاد خیلی کم است . نکته اصلی این است که افراد در این روش ، قیمت زمین را یا نمی‌پردازند و یا به شکل تقسیطی در ۱۰ سال می‌پردازند .

    مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تاکید کرد : اساسا قیمت مسکن که دستیابی به مسکن را برای اقشاری از جامعه غیرقابل دسترس کرده است ناشی از قیمت زمین است . بنابراین پیش بینی این است که یک واحد مسکونی حوالی ۳۰۰ میلیون تومان در می آید ، ۱۰۰ متر ناخالص است که حدود ۷۵ تا ۸۰ متر خالص درمی آید. بسته به قواره زمین و متراژ زمین است . هدف این است که واحدهای مسکونی قابل دسترس برای خانوارها تولید شود . همه اطلاعات در سامانه اقدام ملی مسکن قابل ویرایش است به جز چند اطلاعات مهم که شامل شهر مورد تقاضا ، کدملی که استعلام بر اساس آن انجام شده، و شماره تلفن همراه متقاضی است . به غیر از این سه آیتم بقیه آیتم ها قابل ویرایش است .

    وی گفت : مردم اطلاعات را از سامانه اقدام ملی و از طریق رسانه‌ها پیگیری کنند. چنانچه سامانه باز شد و ظرفیت جدیدی ایجاد شد متقاضیان جامانده ثبت نام کنند .

    اصلانی در خصوص در اختیار قراردادن زمین‌های دولتی سایر وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها به وزارت راه و شهرسازی در خصوص تولید مسکن ملی ، گفت : مقرر شده تا زمین‌های دولتی بر اساس ماده ۶ قانون ساماندهی در اختیار وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی تامین مسکن قرار بگیرد تا امکان این تکلیف (تامین مسکن برای اقشار مختلف) محقق شود . زیرا آنچه که در اختیار وزارت راه و شهرسازی است زمین است و اگر زمین نداشته باشد نمی تواند تکلیف قانونی تامین مسکن را انجام دهد . ما برای آنکه این اتفاق رخ دهد تفاهم نامه هایی را با دستگاه های اجرایی منعقد کردیم تا زمین ها را در اختیار وزارتخانه راه و شهرسازی قرار دهند .

    وی مجدد تاکید کرد : کسانی که تایید شرایط شدند و پیامک تایید شرایط را گرفتند تا روز جمعه به سامانه مراجعه کنند و تکیمل درخواست را انجام دهند و بانک را انتخاب کنند تا به سرعت پرداخت وام را انجام دهیم .




    مطالب مرتبط

    مشاوران املاک یکی از بازیگران اصلی در ساماندهی بازار مسکن هستند و در اجرای این قانون نیز نقش جدی خواهند داشت . مطابق تبصره ۲ ماده ۳ این قانون مشاوران املاک به سامانه سازمان ثبت دسترسی پیدا خواهند کرد و می‌توانند قراردادهای استاندارد را ثبت رسمی و نهایی کنند که این موضوع به ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، ابوالفضل نوروزی مشاور وزیر راه و شهرسازی و مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در نشست خبری عملکرد دولت سیزدهم در حوزه بازار مسکن ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل حوزه وزارتی به تشریح جزئیات هجدهمین نشست شورای عالی مسکن و عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم پرداخت . ...

    |

    با تلاش های وزارت راه و شهرسازی با تمام افرادی که بیش از ۳ خانه در اختیار داشتند تماس گرفته شد . با بیش از ۳۰۰ شرکت حقوقی که گزارش خانه خالی از آنها داشتیم نامه نگاری شد و تذکرات لازم به این شرکت‌ها داده شد .

    |

    طرح ساماندهی بازار زمین ، مسکن و اجاره طرحی است که در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون بخشی از مشکلاتی را که هم اکنون در بازار اجاره ، زمین و مسکن وجود دارد ، رفع خواهد کرد و به تسهیل گری در بخش اجاره می‌پردازد .

    |

    نظرات کاربران