در حال بارگذاری ...
  • تقویت همکاری و هماهنگی میان نهادهای متولی مسکن اقشار کم درآمد

    برنامه‌­ریزی مسکن در طرح‌های توسعه شهری با تأکید بر انبوه ‌سازی به منظور تضمین توسعه هماهنگ شهری و بهره­ وری استفاده از منابع ، ضابطه­‌مند کردن تغییرات در طرح‌های توسعه شهری به منظور تضمین توسعه هماهنگ شهری و همچنین توجه به تأمین شرایط تضمین انضباط پولی با استقلال بانک مرکزی بخشی از راهکارها برای تامین مسکن اقشار کم درآمد است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر همکاری و هماهنگی نهادهای متولی تامین مسکن کم درآمدها تاکید کرد و گفت : مسکن باید به عنوان کالای مصرفی در دسترس همگان باشد و سیاستگذاری ها باید به سمت مصرفی شدن مسکن برنامه ریزی و سیاستگذاری شود .

    طاهره نصر در خصوص تامین مسکن اقشار کم‌درآمد و وظایف دولت در این‌باره ، ضمن اشاره به قانون اساسی و وظایفی که در قانون اساسی برای تامین مسکن اقشار کم درآمد برای دولت آمده است، گفت: برنامه­‌ریزی صحیح جهت توسعه متوازن بخش‌های مختلف اقتصادی به منظور جذب نقدینگی به شکل متناسب در بخش­ های مختلف و عدم شکل ­گیری حباب قیمت در بازارهایی چون بازار زمین و مسکن ضروری است .

    عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد : امروزه در بازار مسکن عواملی از قبیل پرهیز از انحراف تسهیلات به سمت دیگر بازارها، امکان مدیریت بر جنبه‌­های مختلف تولید، گستردگی امکان حمایتی و پرهیز از تأثیرات تورمی نادیده گرفته شده است .

    به گفته عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شیراز ، بازارها در ایران به گونه‌ای عمل کرده‌اند که مسکن را از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده‌اند . بنابراین نیاز واقعی مردم به مسکن نادیده گرفته شده است . پیامد این مورد نیز در ظهور خانه های خالی ، افزایش نسبت نقدینگی مسکن به کل سرمایه‌گذاری در اقتصاد و گسترش بدمسکنی ، کاملا مشهود است .

    وی با اشاره به اینکه باید علت بنیادی بحران مسکن را در رها کردن نیروهای بازار و اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی جستجو کرد، نقش سرمایه‌داران املاک شهری در افزایش مداوم قیمت زمین و مسکن را نقشی قابل تامل خواند و تصریح کرد : نقش سرمایه‌داران املاک شهری در افزایش مداوم قیمت زمین و مسکن تا جایی است که عملا تقاضای مسکن طبقات کم‌درآمد توسط همین سوداگران سرکوب شده است .

    عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در بیان پیشنهادات خود برای تامین مسکن اقشار کم درآمد ، گفت : برنامه‌­ریزی مسکن در طرح‌های توسعه شهری با تأکید بر انبوه ‌سازی به منظور تضمین توسعه هماهنگ شهری و بهره­ وری استفاده از منابع ، ضابطه­‌مند کردن تغییرات در طرح‌های توسعه شهری به منظور تضمین توسعه هماهنگ شهری و همچنین توجه به تأمین شرایط تضمین انضباط پولی با استقلال بانک مرکزی بخشی از راهکارها برای تامین مسکن اقشار کم درآمد است .

    نصر ، عدم اعمال فشار کاذب تقاضای سرمایه‌­ای بر بخش مسکن ، پرهیز از نوسانات غیر عادی و حفظ ثبات بازار مسکن با تمرکز بر سیاست‌های دقیق پولی و استفاده و تقویت ابزارهای مالی و صندوق های سرمایه گذاری مسکن را از دیگر راهکارها برشمرد .

    وی تصریح کرد : تقویت ابزارهای مالی و صندوق‌­های سرمایه‌‌گذاری مسکن و نیز جمع آوری سرمایه های خُرد مردمی در قالب صندوق های تأمین مسکن (برای گروه‌های متوسط به پایین درآمدی) راهکاری قابل توجه در زمینه تولید پایدار مسکن است. همچنین، برنامه‌­ریزی صحیح جهت توسعه متوازن بخش ­های مختلف اقتصادی به منظور جذب نقدینگی به شکل متناسب در بخش­های مختلف و عدم شکل‌گیری حباب قیمت در بازارهایی چون بازار زمین و مسکن نیز موضوعی قابل‌توجه است .

    عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، توضیح داد : اولین گام برای کمرنگ کردن مشکلات مسکن کم درآمدها، هماهنگی نهادها و ارگان ها برای اجرایی کردن دستورات صادره از نهادهای فرادستی است . به طور مثال اجرایی کردن طرح هایی که بتوانند الگوی مبتنی بر ارزش مبادله ای را به الگوی مبتنی بر ارزش مصرفی تبدیل کنند یک راه حل است . در این راستا می توان به امکان ساخت واحدهای مسکونی در فضاهایی که از خدمات و زیرساخت های لازم برخوردارند اشاره کرد که با بازآفرینی شهری در قسمت های مختلف این مورد قابل حصول است . تبیین راهکارهای واقع ­گرایانه مداخله در بافت های فرسوده به منظور تضمین توسعه هماهنگ شهری و بهره ­وری استفاده از منابع در این زمینه قابل ذکر است .

    نصر افزود : توجه به حریم شهرها و مدیریت اراضی واقع در محدوده و حریم شهرها برای بخش مسکن ، می تواند کمبود زمین با قیمت مناسب را برای طرح اقدام ملی مسکن ، جبران کند . با توجه به این مورد می توان افزایش ساخت مسکن ملی را نیز رقم زد . همچنین افزایش و بهبود تسهیلات برای حمایت از سازندگان با تسهیل شرایط پرداخت نیز از موارد قابل اهمیت است .




    مطالب مرتبط

    سهم استان خوزستان در طرح نهضت ملی مسکن ، حدود ۱۰۰ هزار واحد بوده که بخشی از آنها در قالب بافت‌های فرسوده و طرح جوانی جمعیت اجرا می‌شود .

    |

    مطالعات انجام شده نشان‌می‌دهد به‌ازای هر ۶۹.۷ مترمربع مسکن که ساخته می‌شود ، یک شغل در کشور ایجاد می‌شود . علاوه بر این ، حدود ۴۰ درصد انرژی کشور هم در حوزه ساختمان و مسکن مصرف می‌شود و این موضوع با توجه به هدف‌گذاری انجام شده تمرکز سرمایه‌گذاری در این بخش را هم مضاعف ...

    |

    ساختمان‌ها به ویژه چند طبقه‌ها باید ادواری بررسی شوند و مالکان برای حفظ امنیت ساختمان‌های خود می‌توانند از ظرفیت این مهندسان استفاده کنند .

    |

    در راستای عمل به برنامه جهادی تولید مسکن در استان تهران در حال حاضر با احتساب شهرهای جدید و بنیاد مسکن ساخت بیش از ۹۰ هزار واحد مسکن ملی آغاز شده است اما تا کنون ۷۳ هزار متقاضی در استان تهران اقدام به افتتاح حساب کرده‌ اند .

    |

    در مجموعه عملیات ساخت حدود ۲۳ درصد از تعهدات مسکن ملی در استان شروع شده است . طبق برنامه علاوه بر افتتاح ۱۸ هزار واحد مسکن ملی در دهه فجر استان مازندران ، عملیات ساخت مسکن در سه شهرک واقع در کرفون جویبار ، گلوگاه و بهشهر شروع می‌شود .

    |

    نظرات کاربران