در حال بارگذاری ...
  • بهره‌مندی از ظرفیت تعاونی‌های فعال در احداث مسکن ملی

    علاوه بر همکاری سازمان ملی زمین و مسکن با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تامین زمین ، سازمان در راستای سرعت دادن به کار ، همکاری با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را نیز در برنامه قرار داده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ضمن تاکید بر بهره‌مندی از ظرفیت تعاونی‌های فعال در احداث مسکن ملی ، آخرین وضعیت تامین اراضی در اجرای طرح اقدام ملی مسکن را تشریح کرد .

    علی نبیان در خصوص طرح اقدام ملی مسکن و تامین زمین برای اجرای این طرح که بخش عمده‌ای از آن با هماهنگی سازمان ملی زمین و مسکن انجام می‌شود و بخش دیگری توسط سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در حال بررسی و جمع‌بندی است ، گفت : بر اساس طرح اقدام ملی مسکن ، احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی در دستور کار قرار گرفته که ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید ، ۱۰۰ هزار واحد آن توسط بنیاد مسکن در شهرهای کوچک و ۱۰۰ هزار واحد آن توسط شرکت بازآفرینی شهری در بافت‌‌های فرسوده احداث می‌شود که زمین بخش عمده‌‌ای از آن‌ها توسط سازمان ملی زمین ومسکن تامین شده است .

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد : علاوه بر همکاری سازمان ملی زمین و مسکن با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تامین زمین ، سازمان در راستای سرعت دادن به کار ، همکاری با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را نیز در برنامه قرار داده است . در همین خصوص نیز تفاهم نامه ای برای احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی محرومان بین سازمان ملی زمین و مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام به امضا رسید که بر همان اساس نیز تامین زمین احداث تعدادی از واحدهای مسکونی در دستور کار قرار گرفت و واگذاری ها انجام شد .

    بخشی از زمین موضوع تفاهم با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تامین شد

    معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : به منظور احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی محرومان بخشی از اراضی توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بخشی دیگر توسط سازمان ملی زمین و مسکن در حال تامین است . هم اکنون ، تامین بخشی از اراضی ۵۰ هزار واحد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با هماهنگی سازمان ملی زمین و مسکن در ادارات کل راه و شهرسازی رخ داده است . در بخشی از استان‌ها عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن آغاز شده است . تعدادی پروژه پیمانکار دارند و در حال انجام کار است .

    به گفته نبیان ، در جریان اجرایی و عملیاتی کردن اقدام ملی مسکن ، به دستور وزیر راه و شهرسازی شیوه‌نامه‌ای تنظیم و به استان‌ها ابلاغ شد تا از ظرفیت تعاونی‌های خوشنام استفاده شود. به منظور شناسایی تعاونی‌های فعال ، جلساتی با حضور استاندار و معاون عمرانی وی در استان های تشکیل و لیستی از تعاونی‌های در سطح استان‌ها تهیه و به شورای استان ارایه شده است .

    سیستان و بلوچستان استان پیشرو در بهره‌مندی از ظرفیت تعاونی‌های مسکن

    وی اعلام کرد : استان سیستان و بلوچستان از جمله استان‌هایی بود که از ظرفیت تعاونی‌ها و همکاری آنها در احداث مسکن ملی نهایت استفاده را کرد . علاوه بر بنیاد مسکن ، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و تعاونی‌ها در احداث مسکن ملی ، زمین به شکل گروهی به متقاضیان واگذار شد . هم‌اکنون بخشی از زمین‌ها به نفرات تخصیص داده شده و ظرفیت مناسبی در اختیار مردم قرار گرفته تا زمین را تحویل بگیرند و مقدمات ساخت را در تعامل با شهرداری‌ها برای احداث واحدهای مسکونی انجام دهند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی رفع یکی دیگر از دغدغه‌های مردم را تامین منابع مالی برای عرصه‌هایی دانست که باید در اختیار آنها قرار می‌گرفت . رقم زمین‌های ۹۹ ساله بدین سبک به مردم تحویل می‌شود که زمین یک سوم قیمت ساخت را به خود اختصاص دهد در این شکل ، زمین‌ها ۹۹ ساله می‌شوند .

    نبیان راهکار دیگر را برای رفع دغدغه‌های مردم ، فروش اقساطی برشمرد و توضیح داد : پیش‌تر ، آیین‌نامه دولت برای فروش اقساطی پنج ساله بود که با پیگیری‌های مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم و با حمایت های وی و تصویب در دولت، بازه زمانی فروش اقساطی از پنج سال به ۱۰ سال افزایش یافت. بدین معنا منابع مالی و اقساط زمین در مدت زمان ۱۰ ساله می تواند پرداخت شود که کمک مناسبی برای مردم در طرح اقدام ملی مسکن و رفع دغدغه های قیمت زمین است.

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تصریح کرد: بخش عمده اراضی مسکن ملی توسط سازمان ملی زمین و مسکن تامین شده است.

    تشکیل هیات پنج نفره در استان ها و شناسایی تمامی اراضی موجود

    وی یادآور شد : از دی ماه سال گذشته تیمی پنج نفره در استان‌ها که شامل معاون مسکن ، معاون شهرسازی ، معاون حقوقی ، مدیر بانک زمین سازمان ملی زمین و مسکن در استان و مدیر GIS هستند در سطح استان‌ها تشکیل شده است که این تیم پنج نفره نسبت به شناسایی اراضی و زمین‌هایی که در محدوده قانونی شهرها هستند ، اقدام می‌کنند .

    نبیان تشکیل تیم پنج نفره در استان را برای شناسایی اراضی سازمان در سطح کشور با دو هدف عنوان کرد و گفت : اولین هدف آن است که تمام زمین های موجود شناسایی شوند و اگر کاربری نیاز به تغییر دارد همه صاحب نظران به تصمیم واحد برسند . همچنین ، بر اساس ماده ۶ قانون ساماندهی ، این تیم پنج نفره مکلف هستند تا زمین های سایر دستگاه های دولتی را برای تخصیص به احداث مسکن ، شناسایی کنند .

    وی با تاکید بر اینکه با کمک هیات پنج نفره در استان ها به مدیریت مدیرکل راه و شهرسازی استان ها تمام زمین های موجود در سراسر کشور ، شناسایی شده است ، توضیح داد : سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص گروهی ها که احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در برنامه را در دستور کار دارد ، بیش از ۱۰۰ هزار واحد است تامین زمین شده است و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است . اراضی که در استان ها به شکل گروهی به متقاضیان واجد شرایط داده می شود در سامانه معاونت مسکن و ساختمان و طرح اقدام ملی مسکن حتما ثبت خواهد شد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ سرپرست معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در حاشیه بازدید از پروژه های نهضت ملی مسکن به ضرورت ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی از پروژه‌های بازآفرینی بخش مرکزی شهر بازدید کرد .

    |

    شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف و زمین خواری با شماره تلفن ثابت به شماره ۰۵۱۳۷۶۵۰۱۷۹ و سامانه تلفن گویای ۴ رقمی ۱۶۵۶ تماس بگیرند و هرگونه دخل و تصرف و یا تعرض و دخالت در اراضی ملی و دولتی را به یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی اعلام کنند .

    |

    صیانت از اراضی ملی و دولتی و پیشگیری از تصرف آنها خارج از ساعات اداری و در ایام تعطیل به صورت مستمر انجام می شود .

    |

    در حال حاضر میزان اراضی در حال آماده‌سازی برای طرح‌های مسکن بیش از ۳۷ هزار هکتار زمین معادل بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد است که تأمین این میزان زمین در سازمان ملی زمین و مسکن بی‌سابقه بوده است .

    |

    نظرات کاربران