در حال بارگذاری ...
  • باز شدن گره ۳۰ ساله طرح توسعه آستان مقدس امامزاده حسین شهر قزوین

    به دلیل نبود سیستم یکپارچه مدیریت ، مردم سردرگم اند و نمی دانند چه زمانی تعیین تکلیف خواهند شد . در واقع شهروندی که در بافت تاریخی زندگی می‌کند نگرانی‌اش این است که چه زمانی وضعیت خانه یا مجوز ساخت‌اش مشخص می‌شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر یک روزه به استان قزوین ضمن بازدید از پروژه‌های بازآفرینی این استان، بر تسریع در اجرای طرح توسعه امامزاده حسین تاکید کرد و اعتباری را برای تملک و احداث این امر تخصیص داد .

    مهدی عبوری در جریان سفر به قزوین در جلسه بررسی طرح توسعه آستان مقدس امامزاده حسین که با حضور استاندار ، نمایندگان قزوین و تاکستان در مجلس ، شهردار ، رییس شورای شهر ، رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان، معاون عمرانی استاندار ، مدیرکل اوقاف ، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل میراث فرهنگی و دیگر مسولان استانی به میزبانی حجت الاسلام والمسلمین تلخابی نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، بر ضرورت تسریع در روند طرح توسعه آستان مقدس امامزاده حسین تاکید کرد .

    در ابتدای جلسه اعضا گزارشی از روند شکل‌گیری و اجرای طرح از ابتدا تا به امروز ارائه دادند و مسایل و مشکلات مربوطه مطرح شد و سپس عبوری به ارائه راهکار جهت حل مشکلات پرداخت و دستورات لازم را صادر کرد.

    عبوری با بیان این که اکنون حدود ۱۴۸ هزار هکتار بافت تاریخی، فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: نزدیک به ۸۰۰ هزار خانوار در بافت تاریخی سکونت دارند، همچنین یک میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار در بافت‌های فرسوده و حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند. در برخی شهرها مانند قزوین که یک شهر تاریخی است بافت تاریخی با بافت فرسوده همپوشانی دارد.

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با یادآوری نام بزرگان این شهر مانند شیخ بهایی، شهید رجایی، مرحوم ابوترابی، شهید سرلشگر بابایی و شهید سرلشگر لشگری ادامه داد: امروز فرصتی فراهم شده است تا یکی از مهم‌ترین مشکلات این شهر را حل کنیم. شاید به دلیل مشکلات اقتصادی انجام این کار کمی مشکل باشد اما غیر ممکن نیست. طرح توسعه آستان مقدس امامزاده حسین سال هاست با مشکل مواجه شده اما امروز قصد داریم این مشکلات را بر طرف کنیم.

    او با اشاره به طرح جامع مدیریت شهری اظهار کرد : چنانچه این اتفاق بیافتد تصمیم‌گیری در خصوص مسایل شهر به مراتب ساده‌تر می شود و از نمایندگان مجلس می خواهم که این موضوع را پیگیری کنند تا به نتیجه برسد.

    عبوری یکی از مشکلات مردم را سردرگمی آن ها برشمرد و گفت : به دلیل نبود سیستم یکپارچه مدیریت ، مردم سردرگم اند و نمی دانند چه زمانی تعیین تکلیف خواهند شد . در واقع شهروندی که در بافت تاریخی زندگی می‌کند نگرانی‌اش این است که چه زمانی وضعیت خانه یا مجوز ساخت‌اش مشخص می‌شود .

    وجود برخی قوانین مانند کمیسیون ماده ۱۰۰ به این نگرانی‌ها دامن می زند ، خوشبختانه آقای رییسی، رییس قوه قضاییه به این موضوع ورود پیدا کرده اند و این ماده در حال بازنگری است.

    او با اشاره به طرح توسعه امامزاده حسین گفت: این مکان یک میعادگاه معنوی است و مراسم‌های ملی و مذهبی در اینجا برگزار می شود، وزیر راه و شهرسازی بعد از بازدید از این مکان دستور پیگیری دادند، این طرح اکنون ملاک عمل ماست و همه باید کمک کنند تا این طرح انجام شود.

    او با اشاره به مشکلات مربوط به حوزه گردشگری تصریح کرد: دوستان ما در وزارت گردشگری و میراث فرهنگی در حال اجرای قوانینی هستند که در مجلس به تصویب رسیده است و برای رفاه حال مردم می توان قوانین جدیدی وضع کرد.

    در ادامه عنوان شد که اجرای این طرح نیازمند تملک ۷۴ پلاک با ۸۴ میلیارد تومان هزینه است که عبوری دستور داد زمین‌های شرکت بازآفرینی در قزوین جهت کمک به تملک از فردا در اختیار استان قرار گیرد.

    تشکیل کارگروهی برای آغاز اجرای طرح

    همچنین در این جلسه قرار شد کارگروهی متشکل از معاونت عمرانی استاندار، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل اوقاف، اداره کل میراث و شهرداری با نظارت دادستان تشکیل شود تا روند انجام کار سرعت بیشتری بگیرد.

    او با بیان این که ما آمادگی داریم املاک شرکت را بفروشیم و پول آن را بابت تملک هزینه کنیم، گفت: صحن اصلی امامزاده حسین که بیش از ۱۱ هزار متر مربع است را نیز شرکت بازآفرینی می سازد . اعتبارات تاکستان را نیز امروز مصوب می کنیم تا به شکل نقدی پرداخت شود تا هر چه سریع‌تر بتوانیم یه یک خروجی برسیم .

    در این جلسه و پیش از سخنان معاون وزیر راه و شهرسازی، هدایت الله جمالی‌پور استاندار قزوین نیز با اشاره به این که در برخی موارد شرایط بر ضوابط و قوانین اولویت دارد که باید در تصمیمات این موضوع لحاظ شود، گفت: باید اعتماد کنیم و این موارد به کسانی که در خط مقدم هستند، تفویض اختیار شود . نباید گروه‌ها و ارتباطات غیررسمی بر ارتباطات رسمی پیشی داشته باشد. شاید دلیلی که پروژه امامزاده حسین هم با تاخیر مواجه شده همین امر باشد. این قضیه درباره آقای عبوری متفاوت است. ایشان خود شهردار بودند و به خوبی مسایل را می‌شناسند، بنابراین انتظار ما از آقای عبوری این است تا کمک کنند یک بار برای همیشه این مشکل را بر طرف کنیم.

    لطف اله سیاهکلی نماینده قزوین در مجلس نیز با انتقاد از برخی سیاست‌ها در حوزه میراث فرهنگی که باعث کندی انجام برخی پروژه ها شده گفت: نمی شود تصمیم بگیرید اما هزینه آن را از جیب مردم بپردازید.

    همچنین فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس نیز با بیان این که نوسازی بافت‌های فرسوده قزوین آرزوی من است، به طرح امامزاده حسین اشاره و اظهار کرد: ۳۰ سال است که به ما می گویند اینجا در طرح است این سبک عملکرد باعث بدبینی به حاکمیت می شود.

    حجت الاسلام والمسلمین تلخابی نماینده استان در مجلس خبرگان نیز گفت : کار توسعه آستان مقدس امامزاده حسین باید از جایی شروع شود تا درآینده مثل امروز حسرت گذشته را نخوریم. حضور آقای عبوری که مدیری دغدغه‌مند در این حوزه است فرصت مناسبی به شمار می رود تا این پروژه گامی به جلو بردارد.

    گفتنی است مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در ادامه این سفر از اراضی امامزاده حسین، محله‌سردار، اراضی پنبه ریسه، خانه‌های تاریخی ملکی شرکت بازآفرینی، محله هادی‌آباد، خانه موزه شهید ابوترابی، خانه تاریخی صلاحی و آستان مقدس امامزاده سلطان سید محمد بازدید کرد.




    مطالب مرتبط

    با افزایش تولید مسکن روستایی که در اولویت نهضت ملی مسکن قرار دارد مساله باز آفرینی شهری مورد تاکید قرار گرفته و متقاضیان خود مالکی با تشویق ، حمایت و کاهش کاغدبازی (بروکراسی های) اداری می توانند تسهیلات بهتری دریافت کنند .

    |

    تامین زمین برای ۱۷ هزار و ۶۱۹ واحد به وسعت ۲۰۶ هکتار انجام شده و شاهد کمبود ۱۳۰ هکتاری زمین جهت احداث حدود ۱۱ هزار واحد دیگر هستیم ؛ البته براساس توافق صورت گرفته با سایر دستگاه ها از جمله جهاد کشاورزی ، کمیته امداد ، سپاه ، منابع طبیعی و آبخیزداری و ... ، ۱۹۸ هکتار زمین برای طرح ...

    |

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    در محلاتی که وسعت چندانی ندارند شهرداری‌ها باید از نیروهای خود برای تشکیل این حلقه‌ها استفاده کنند و در محلاتی که محدوده‌های مورد عمل از وسعت بالایی برخوردار هستند می‌بایست از طریق شهرداری‌های نواحی اقدام شود تا ظرفیت گروه‌های جهادی ، دانشگاهی ، انبوه سازان ، کارگزاران ...

    |

    در حال حاضر ظرف یک هفته کاری پروانه ساختمانی به جهت نوسازی بافت های فرسوده توسط شهرداری این شهر صادر شده و کاملا به صورت صد در صد رایگان می باشد .

    |

    نظرات کاربران