در حال بارگذاری ...
  • رفع ابهام از گردش مالی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان

    حق الزحمه خدمات مهندسی افزایش یافته که در هر استانی توسط هیات چهارنفره استانی شامل شهردار ، معاون استاندار ، مدیرکل راه و شهرسازی استان و رییس سازمان نظام مهندسی استان تعیین و اعلام می شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان از تعیین تعرفه خدمات مهندسی سال ۹۹ تهران در هفته جاری خبر داد و برنامه‌های آن دفتر را برای سال جاری به روزکردن پنج آیین‌نامه و شیوه‌نامه نظام مهندسی ساختمان و رفع ابهامات در خصوص گردش مالی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و تشخیص صلاحیت شرکت‌های حقوقی برشمرد .

    علی‌محمد عبدی‌قهرودی در خصوص برنامه‌های اولویت‌دار آن دفتر تا پایان سال‌جاری از بازنگری آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مهندسی خبر داد و گفت : تمامی تلاش دفتر توسعه مهندسی به روز رسانی و تصویب آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های نظام مهندسی ساختمان است . هم‌اکنون پنج آیین‌نامه و شیوه‌نامه موجود است که از زمان حضور در وزارتخانه تاکنون ، پیگیری های لازم برای به روز رسانی این آیین نامه ها و شیوه نامه ها در دستور کار قرار گرفته است .

    عبدی‌قهرودی آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مربوطه را شاملِ آیین‌نامه موضوع ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی ، آیین‌نامه مربوط به تشخیص صلاحیت حقوقی اشخاص طراح و ناظر ، آیین‌نامه نحوه ارجاع نظارت ، آیین‌نامه نحوه پرداخت حق‌الزحمه نظارت، و ماده ۲۹ قانون نظام مهندسی و آیین‌نامه ماده ۳۸ قانون نظام مهندسی در خصوص کاردان‌های فنی برشمرد و از تشکیل کارگروهی برای بررسی و جمع آنها خبر داد و تصریح کرد : آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های به روز شده تا دو هفته دیگر جمع‌بندی ، نهایی و ابلاغ خواهد شد .  

    مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که چنانچه شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های به روز شد ، به شکل کامل تصویب و ابلاغ شود ، پاسخ ابهامات و انتقادات در خصوص حق‌الزحمه ناظران ، گردش مالی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان ، تشخیص صلاحیت شرکت‌های حقوقی که صوری کاری برخی از آنها انتقاد فراوانی ایجاد کرده است ، را  می‌دهد .

    وی یادآور شد : حق الزحمه خدمات مهندسی افزایش یافته که در هر استانی توسط هیات چهارنفره استانی شامل شهردار ، معاون استاندار ، مدیرکل راه و شهرسازی استان و رییس سازمان نظام مهندسی استان تعیین و اعلام می شود . بر اساس ابلاغی که از سوی ستاد وزارتخانه و معاونت مسکن و ساختمان به استان ها انجام شده ، استان ها می توانند در چهارچوب قانونی حق الزحمه خدمات مهندسی را تا ۲۵ درصد افزایش و یا کاهش دهند .

    عبدی قهرودی در خصوص تعرفه خدمات مهندسی استان تهران از تعیین آن در هفته جاری خبر داد که در جلسه ای تعیین، تصویب و ابلاغ می‌شود .

    مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی از جمله فعالیت‌های در دستور کار آن دفتر را راه‌اندازی سامانه ارجاع کار و سامانه سراسری اطلاعات مهندسان کشور عنوان کرد و توضیح داد : مجری سامانه ارجاع کار و اطلاعات مهندسان کشور ، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است که طی مکاتبه ای که با آن سازمان داشته ایم پیش بینی می کنیم تا این سامانه با نظارت وزارت راه و شهرسازی مهرماه به بهره برداری برسد .

    عبدی‌قهرودی ادامه داد : موضوع دیگر اتوماسیون کردن رسیدگی به پرونده‌های شکایت نظام مهندسی ساختمان در استان‌ها و کشور است که به دنبال عملیاتی کردن آن هستیم . با انجام این کار ، تمامی فرآیند رسیدگی به شکایات مربوط به نظام مهندسی ساختمان به شکل یکپارچه پیگیری می شود که به نظر می رسد چنانچه شرایط فراهم باشد عملیاتی کردن این فرآیند ۶ ماه به طول بی‌انجامد .




    مطالب مرتبط

    این آزمون شامل آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان در هفت رشته مهندسی ، معماری صلاحیت‌های (طراحی ، نظارت و اجرا) ، عمران صلاحیت‌های (نظارت ، محاسبات ، اجرا) ، تأسیسات مکانیکی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، تأسیسات برقی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، شهرسازی ، نقشه برداری و ترافیک برای اخذ پروانه ...

    |

    نظرات کاربران