در حال بارگذاری ...
  • بازآفرینی شهری در چارچوب بازآفرینی ایده‌ی ایران

    با توجه به این‌ که کارخانه سیمان ری نماد یک دوره‌ی تحول تاریخی از صنعتی‌شدن نیمه‌تمام این سرزمین است ، امکان کاربست تمام اصول بازآفرینی در وسیع‌ترین مفهوم آن در آن فراهم است . بی‌گمان اجرای درست این پروژه به عنوان یک نمونه می‌توان سرمشقی برای بازآفرینی گسترده در شهرهای ایران باشد و مردم حس واقعی‌تری از مفهوم بازآفرینی شهری در عمل پیدا کنند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مساله اصلی ایران بازآفرینی ایده‌ی ایران است . کشور ما با سه پروژه‌ی تاریخی نیمه‌تمام شامل صنعتی‌شدن نیمه‌تمام ، مدرنیته‌ی نیمه‌تمام و مشروطه نیمه‌تمام دست‌وپنجه نرم می‌کند که در یک چارچوب کلی‌تر باید سامان یابند و آن ایده‌ی ایران است .

    با این رویکرد ، زمانی که آقای دکتر حناچی شهردار محترم تهران و سازمان نوسازی تهران برای داوری پروژه‌ی بازآفرینی کارخانه‌ی سیمان ری از من دعوت به‌عمل آوردند با کمال اشتیاق و افتخار پذیرفتم . به گمان این قلم بازآفرینی بر سه اصل استوار است :

    ۱ - برقراری ارتباط با گذشته و احتراز از انقطاع تاریخی که موجب تعلیق می‌گردد .

    ۲ - شناخت ظرفیت‌های جغرافیای انسانی و طبیعی مکان ، که امکان دسترسی به منابع زیستی و سازگاری با محیط را فراهم می‌آورند .  

    ۳ - نگاه به‌آینده که موجب بالندگی ، رشد و توسعه می‌شود .

    با توجه به این‌ که کارخانه سیمان ری نماد یک دوره‌ی تحول تاریخی از صنعتی‌شدن نیمه‌تمام این سرزمین است ، امکان کاربست تمام اصول بازآفرینی در وسیع‌ترین مفهوم آن در آن فراهم است . بی‌گمان اجرای درست این پروژه به عنوان یک نمونه می‌توان سرمشقی برای بازآفرینی گسترده در شهرهای ایران باشد و مردم حس واقعی‌تری از مفهوم بازآفرینی شهری در عمل پیدا کنند .  

    کارخانه سیمان ری به عنوان میراث صنعتی ، در فهرست آثار ملی ثبت شده‌ است . محدودیت‌هایی که این ثبت برای بازآفرینی آن فراهم می‌آورد ، هر چند ، همچنان‌ که از عنوان آن بر می‌آید ، محدودیت است . ولی ، در عینِ حال راهنمای عمل هم نیز هست . تا طراح از مجرای درست بیرون نرود و به اصل عدم انقطاع تاریخی پایبند باشد .

    خوشبختانه از مسابقه طرح بازآفرینی کارخانه سیمان ری استقبال خوبی به عمل آمده بود و ۵۰ طرح در آن شرکت کردند . با قاطعیت می‌توان گفت که همه‌ی طرح‌های شرکت کرده در مسابقه ارزشمند بودند . با این وجود ، ماهیت مسابقه حکم می‌کند که در نهایت ، برنده‌ای داشته باشد و نفرهای دوم و سوم نیز تعیین شوند . بی‌گمان مسابقه مؤثرترین ، کم‌هزینه‌ترین و سودمندترین راه برای دستیابی به ایده‌های خلاق و با ارزش است که امید به تکرار آن در سایر طرح‌های مهم است .

    طرح برنده از آن‌جا که ظرفیت‌های محیطی اعم از طبیعی و انسانی را به‌خوبی مطالعه کرده‌ بود ، در ضمن این‌که در صدد بود که هم‌چنان مفهوم پیش‌تازی صنعتی این اثر حفظ شود . لیکن ، اگر در نوبت پیشین ، نوع صنعتی‌شدن اجرا شده با بستر کشاورزی و فرهنگ تولید محل سازگار نبود ، این‌بار طرح بر بازگشت به طبیعت ، حفظ محیط زیست و کشاورزی مدرن که هم با بستر تاریخی محل و هم با محیط به شدت‌ شهری‌شده شهر ری تجانس دارد ، تاکید داشت .

    توجه به استارت‌‌آپ ها و خلق محیطی برای رشد و توسعه‌ی آنها در محیط اجتماعی جوان و بالنده تهران و ری و فراهم‌آوردن بستری برای تحول منطقه ری و شهر منطقه تهران نکته برجسته دیگر این طرح بود . توجه به مردم در دو سطح محلی و شهری و هم‌چنین محله‌محوری و کمک به ارتقا کیفیت محیطی در منطقه‌ی بسیار پرتراکم ری از نکات برجسته دیگری بودند که مورد توجه داوران قرار گرفتند . به هر روی ، امیدوارم که شهرداری موفق به برداشتن گام‌های بعدی در تهیه طرح اجرایی و اجرای این پروژه‌ی عظیم با همکاری بخش خصوصی خلاق شود .

     

    عباس آخوندی - شهریور ماه ۱۳۹۹

     




    مطالب مرتبط

    با افزایش تولید مسکن روستایی که در اولویت نهضت ملی مسکن قرار دارد مساله باز آفرینی شهری مورد تاکید قرار گرفته و متقاضیان خود مالکی با تشویق ، حمایت و کاهش کاغدبازی (بروکراسی های) اداری می توانند تسهیلات بهتری دریافت کنند .

    |

    تامین زمین برای ۱۷ هزار و ۶۱۹ واحد به وسعت ۲۰۶ هکتار انجام شده و شاهد کمبود ۱۳۰ هکتاری زمین جهت احداث حدود ۱۱ هزار واحد دیگر هستیم ؛ البته براساس توافق صورت گرفته با سایر دستگاه ها از جمله جهاد کشاورزی ، کمیته امداد ، سپاه ، منابع طبیعی و آبخیزداری و ... ، ۱۹۸ هکتار زمین برای طرح ...

    |

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    در محلاتی که وسعت چندانی ندارند شهرداری‌ها باید از نیروهای خود برای تشکیل این حلقه‌ها استفاده کنند و در محلاتی که محدوده‌های مورد عمل از وسعت بالایی برخوردار هستند می‌بایست از طریق شهرداری‌های نواحی اقدام شود تا ظرفیت گروه‌های جهادی ، دانشگاهی ، انبوه سازان ، کارگزاران ...

    |

    مداخله دولت در بخش بازآفرینی شهری باید به حداقل برسد و از ظرفیت سازمان های مردم نهاد ، نهادهای غیر دولتی ، بخش خصوصی و خیرین در این خصوص استفاده شود .

    |

    نظرات کاربران