در حال بارگذاری ...
  • بررسی طرح دوفوریتی جهش و رونق تولید مسکن در کمیسیون عمران مجلس

    بر اساس این طرح برای اولین‌بار به صورت هدفمند از منابعی که از مردم اخذ می‌شود و درآمدهایی که دولت در این حوزه دارد باید بخشی از آن را به صندوق ملی مسکن و زمین اختصاص دهد تا از این منابع برای ساخت مسکن محرومین استفاده شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که ایجاد صندوق ملی مسکن و زمین و تامین منابع مالی آن یکی از مولفه‌های کلیدی طرح جهش و رونق تولید مسکن بوده که می‌تواند منابع مالی لازم برای ساخت مسکن محرومان و اقشار متوسط جامعه را تامین کند .

    مجتبی یوسفی با اشاره به بررسی طرح دوفوریتی جهش و رونق تولید مسکن در کمیسیون عمران بیان کرد : یکی از موضوعات مهمی که حائز اهمیت است این است که اگر حوزه مسکن از حالت رکود خارج شود می‌تواند به عنوان بخش پیشران اقتصاد عمل کرده و اشتغال زایی به دنبال داشته باشد به عبارت دیگر حداقل ۲۰۰ شغل در زیرشاخه‌های مرتبط با حوزه مسکن می‌تواند رونق بگیرد . با توجه به عدم برنامه‌ریزی صحیح در حوزه مسکن اکنون شاهد التهام بازار مسکن و رشد حداقل دو الی سه برابری قیمت آن در برخی از شهرها هستیم .

    وی در ادامه اظهار کرد : قیمت مسکن در برخی از شهرها به قدری افزایش یافته است که خرید واحد مسکونی برای خیلی‌ها آرزو شده است و عملا رهن و اجاره را برای مردم غیرممکن ساخته‌اند . تاکنون سیاست‌های مختلفی در این حوزه اعمال شده است که با شکست روبه‌رو شده و امروز لجام‌گسیختگی در این بازار را رقم زده است . اما مجلس یازدهم با رویکردی که در حوزه قانون‌گذاری داشته و به دنبال حل مشکلات اساسی مردم است ، تاکنون دو طرح را در این حوزه بررسی کرده است . یکی از این طرح‌ها مربوط به طرح مالیات بر مسکن خالی بود که با همکاری کمیسیون اقتصادی و کمیسیون عمران به تصویب رسید و دیگری طرح کمیسیون عمران در رابطه با جهش و رونق تولید مسکن می‌باشد .

    نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : در این طرح تامین زمین ارزان‌قیمت و راه‌اندازی صندوق ملی مسکن و زمین دو مولفه مهم است تا منابع مالی برای ساخت مسکن فراهم شود . بر اساس این طرح برای اولین‌بار به صورت هدفمند از منابعی که از مردم اخذ می‌شود و درآمدهایی که دولت در این حوزه دارد باید بخشی از آن را به صندوق ملی مسکن و زمین اختصاص دهد تا از این منابع برای ساخت مسکن محرومین استفاده شود .

    وی در ادامه تاکید کرد : اکنون سالانه حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شوند اما نیاز بازار سالیانه حدود یک میلیون واحد است و برای تامین ۵۰۰ هزار واحدی که سالیانه کمبود داریم و نیاز اساسی مستاجران کشور است ، در این طرح امکانات لازم برای ساخت مسکن ارزان‌ قیمت دیده شده است . به علاوه در این طرح ردیف‌های جدید مالیاتی برای تامین منابع صندوق ملی مسکن در نظر گرفته شده است .

    این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد : یکی از این موارد مالیات بر عایدی مسکن است به عبارت دیگر زمانی که یک فرد یک ملکی را یک میلیارد خریداری می‌کند و قصد مصرف از آن را ندارد و خانه چندم او می‌باشد ، اگر چند ماه بعد آن را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون بفروشد باید از سوی ۲۰۰ میلیون سود خود مالیات بپردازد . مالیات بر زمین‌های خالی و مالیات بر املاک لوکس از دیگر مواردی است که در این طرح دیده شده است . زمانی که یک فرد خانه ۱۰ میلیاردی خریداری می‌کند باید مالیات آن را بپردازد و همه این منابع در صندوق ملی مسکن برای ساخت مسکن برای اقشار متوسط و محروم جامعه ذخیره می‌شود .




    مطالب مرتبط

    صندوق ملی مسکن به‌عنوان نهاد مالی در حوزه تأمین مالی مسکن کشور ، در کنار استفاده از منابعی مانند آورده متقاضیان ، منابع بانکی و تسهیلات دولتی ، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی مانند صندوق‌های املاک و مستغلات و مسکن و ساختمان اقدام به جذب سرمایه‌های خرد خواهد کرد .

    |

    بر اساس دستورات مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و اهتمام جدی اداره راه و شهرسازی شهرستان اسکو نسبت به تکمیل واحدها و رفع نواقص مجتمع‌ها ، مقرر گردید که این امر با همکاری وزارت ، سازمان ملی زمین و مسکن ، صندوق ملی مسکن و شرکت‌های تعاونی مسکن مهر انجام گیرد .

    |

    هزینه‌ای که مسکن در سبد خانواده دارد بالاترین هزینه است و تلاشی که توسط همه دستگاه‌ها برای خانه‌دار شدن مردم صورت‌می‌گیرد قابل‌تقدیر است و بدانند اجر بزرگ و پاداش عظیم نزد پروردگار دارند .

    |

    با تاکید وزیر راه و شهرسازی ، در ماه‌های آینده سامانه تامین منابع مالی نهضت ملی مسکن با مشارکت مردم و به کارگزاری بانک مسکن از سوی صندوق ملی مسکن راه‌اندازی و رونمایی خواهد شد . در این سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن برای جذب منابع عمومی مردم انجام می‌شود .

    |

    شرکت عمران شهر جدید پردیس آمادگی دارد تا در صورت تأمین زیرساخت‌های آب ، برق و گاز ، ۵۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی و ۳ هزار واحد مسکن مهر را در خردادماه تکمیل کرده و تحویل متقاضیان بدهد .

    |

    نظرات کاربران